استاندار قزوین:
استاندار قزوین ایجاد شوراهای حل اختلاف را ابتکار قوه قضاییه برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم اعلام کرد.
کد خبر: ۶۳۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 25 July 2018

شوراهای حل اختلاف ابتکار قوه قضاییه برای ایجاد صلح و سازش در بین مردم استبه گزارش تابناک قزوین،"عبدالمحمد زاهدی" صبح امروز چهارشنبه در مراسم معارفه رئیس جدید شورای حل اختلاف قزوین که در محل دادگستری قزوین برگزار شد با بیان اینکه شوراها یک ابتکار خوب در دستگاه قضایی بود، اظهار کرد: فعالیت شوراهای حل اختلاف ضمن کاهش ارجاع پرونده به دادگستری دستاوردهای فرهنگی فراوانی در جامعه دارد و کدورت طرفین دعوی را نیز برطرف می کند.

 استاندار  تشکیل شوراهای حل اختلاف را در راستای قانون اساسی اعلام کرد و گفت: روح قانون اساسی حکم می کند که از ظرفیت های مردمی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها بتوانیم بهره مند شویم.


این مقام مسئول ادامه داد: قانون اساسی ظرفیت های آشکارو پنهان زیادی دارد که اگر این ظرفیت ها از قوه به فعل تبدیل و اجرایی گردد بسیاری از مشکلات و معضلات کشور حل خواهد شد.


وی افزود: حضور ۱۱۰ هزار نفر در شوراهای اسلامی شهری از ظرفیت های آشکار قانون اساسی است و شوراهای حل اختلاف از ظرفیت های پنهان قانونی است که  اجرای آن فایده های بسیاری را برای جامعه و کشوربه دنبال داشته است.


به گفته استاندار، یکی از ابتکارات قوه ی قضاییه  ایجاد شوراهای حل اختلاف در کشور بود که این اقدام خلاقانه ظرفیت پنهان قانون اساسی را آشکار کرد.


وی با اشاره به مزایای شوراهای حل اختلاف گفت: استفاده از ظرفیت مردمی، معتمدین و ریش سفیدان محلات در صلح و سازش در واقع استفاده از ظرفیتی بود که در گذشته های دور هم مورد توجه قرار داشت.


زاهدی ادامه داد: با همت شوراهای حل اختلاف، باعث می شود که از ورود حجم زیادی از پرونده ها به دادگستری جلوگیری و گامی در مسیر تفاهم و سازش برداشته شود، این امرکار ارزشمندی است که باید آن را تقویت کنیم از سوی دیگر، وجود شوراهای حل اختلاف نوعی فرهنگ سازی در راستای ایجاد تفاهم، تعامل، صمیمیت و سازش بین مردم است.


زاهدی تصریح کرد: وقتی پرونده ای در دادگستری رسیدگی می شود معمولا یک طرف ناراضی است و کدورت باقی می ماند.


وی افزود: وقتی یک دعوایی به سازش منجر می شود دیگر کینه و کدورت هم برطرف می شود و این اثر فرهنگی از برکات فعالیت شوراهای حل اختلاف است.


وی با بیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف در پیشگاه خداوند ماجور هستند، در ادامه یادآور شد: اعتبارات شورا بسیار محدود است و در شان فعالان این عرصه نیست و باید با کمک در افزایش دستمزدها توسط مجلس بازنگری شود.


زاهدی در پایان از خدمات شش ساله بیژن شیبانی تشکر و برای حجت الاسلام نجفی رئیس جدید آرزوی موفقیت کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار