تابناک قزوین گزارش می دهد:
برای خرید به سمت مراکز خرید رفتم، پس از مدتی جستجو در مغازه ها، متوجه شدم مانتو هایی که به فروش می‌رسد دارای پوشش مناسبی نیستند به همین دلیل خسته و ناامید به سوی خانه به راه افتادم.
کد خبر: ۶۳۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱ 16 July 2018

دریای پر تلاطم با مروارید های سرگردان

به گزارش تابناک قزوین، برای خرید به سمت مراکز خرید رفتم، پس از مدتی جستجو در مغازه ها، متوجه شدم مانتو هایی که به فروش می‌رسد دارای پوشش مناسبی نیستند به همین دلیل خسته و ناامید به سوی خانه به راه افتادم. در مسیر دیدم که  گشت امنیت اخلاقی جلوی چند دختر ایستاد و آن ها را با برخوردی نامطلوب سوار ماشین کرد و رفت. در این بین، به این موضوع فکر می کردم که آیا گشت ارشاد با برخوردهای تند و قهرایی می‌تواند پوشش جوانان را اصلاح کند؟ هنگامی که در جامعه   الگوهای پوششی مناسب برای جوانان تعریف شده اما متاسفانه ماهیت حقیقی آن در جامعه پیاده و نهادینه نشده است چطور می‌توان جوانان را به پیروی از آن تشویق نمود؟ و همچنین بسیاری از نسل جوان متاثر از رفتارهای افراد شاخص و سلبریتی‌هایی است که نه تنها از پوشش مناسب و درخور جامعه ایرانی برخوردار نیستند بلکه از نظر رفتاری نیز جای بسی تاسف و تامل دارد و حال آنکه با وجود گستردگی شبکه های مجازی و دسترسی به آنها  متاسفانه یک الگوی نامناسب در جامعه در حال ترویج است و در انتهایی این دور ما با جوانی برخورد قهرایی می‌کنیم که الگویی پوشش خود را از سلبریتی‌های همان جامعه گرفته است. اما تا به حال شده که این برخورد قهرآمیز با همان سلبریتی‌ها صورت بگیرد؟ یا به محض دیدن آنها همه برای امضا گرفتن از آنها به صف می شوند؟؟

فضای مجازی پر از صفحاتی است که مد روز را تبلیغ می‌کند که شاید برای هر جوانی وسوسه انگیز باشد ضمن اینکه تغییر اصلاح الگو که باید توسط نهادهای فرهنگی صورت پذیرد به درستی انجام نمی‌شود و همین امر سبب می‌شود که کسی همچون مسیح علی نژاد از این بستر سوء استفاده  کرده و با رویکرد "چهارشنبه سفید"  وارد میدان می‌شود تا مخاطبان ایرانی را به نفع خود مصادره کند و از این آب گل آلود ماهی بگیرد.

ضمن اینکه باید تصریح کرد که آیا پوشش مناسب فقط مخصوص بانوان ایرانی است؟ و نباید مردان در کنار زنان دارای عفت و پاکی باشند .در هر صورت قصه حجاب داستان دنباله داری است که  همه مبحث آن در این گزارش نمی گنجد به بیان ساده تر، داستان پوشش مناسب ماجرای پیچیده ای است که جامعه را با یک چالش فرهنگی بزرگ روبرو کرده است.

 باید و نباید های حجاب از نگاه مردمی

یک شهروند درباره حفظ حجاب به تابناک قزوین می گوید: حجاب معقوله ای بود که در گذشته بیشتر در جامعه نمود پیدا می کرد ولی امروزه شاهد هستیم که دختران و پسران کمتر به این موضوع توجه می کنند.

بانوی دیگری اظهار می کند: اگر فقر در جامعه از بین برود، ایمان سست می شود ولی این دلیلی قانع کننده ای نیست که بخاطر فقر،بیکاری و هزاران مشکل دیگر اقتصادی جوانان ما ایمانشان سست شود و به حجاب توجه نکنند.

شهروند دیگری معتقد است ، مسئولان در ترویج فرهنگ حجاب نقش بزرگی را ایفا می کنند در نتیجه صحیح تر است همت کنند تا از طریق فرهنگسازی حجاب را در بین جوانان بیشتر تبیین و گسترش دهند.

داننشجویی گفت : برخی بانوانان باحجاب با جوانان بد برخورد می کنند  که در نتیجه همین رفتار ناشایست آنان سبب می شود که جوانان به حجاب دلسرد شده و همچون غربی ها لباس پوشیده و رفتار کنند.

بانوی دیگری می گوید: جای خرسندی است که وقتی فردی از خارج کشور وارد ایران می شود و حجاب را رعایت می کند شاید همین موضوع سبب ترویج فرهنگ حجاب در کشورهای دیگر شود.

جوان دیگری به تابناک قزوین می گوید: آنچه مسلم است این است که چرا باید اصلا در جامعه مانتوهای جلو باز در فروشگاه ها به فروش برسد و سپس توسط نیروهای امنیتی گشت ارشاد جوانان توبیخ شوند به بیان ساده تر، باید جلوی فروش مانتوهای باز گرفته شود.

یک راننده تاکسی تصریح می کند: در این گرمای تابستان بیشتر افرادی که سخت می کشند بانوانان چادری هستند که در این فصل محجبه از خانه بیرون می آیند، باید به چنین بانوانی احسنت گفت.

حجاب یک امر ذاتی و فطری است که ربطی به مسئولان ندارد

افسانه جبرئیلی کارشناس مسئول حفظ آثار فرهنگی در زمینه طراحی در گفتگو با تابناک قزوین اظهار می کند: مقوله بي حجابي امروز به يك معضل كاملاً مشهود در جامعه درآمده است معضلي كه فقط براي افراد بي‌حجاب مشكل ايجاد نمي كند، در واقع آسيب‌هايي كه از بي‌حجابي ناشي مي‌شود، تمام اعضاي جامعه را در بر مي‌گيرد.

وی می افزاید: حجاب و عفاف که یک دستور دینی است از مسائل مهم و کلیدی جامعه ماست و با بسیاری از مسائل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است. این مسأله ازآن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود.

به  گفته وی، آنچه می تواند جامعه ای را از این آسیب ها ی شوم مصون داشته وحفظ کند، ترویج فرهنگ دقیق عفاف و تبیین ابعاد مختلف آن درجامعه است.

جبرئئلی توضیح می دهد: شناخت تاثیر حجاب ونقش آن در کاهش آسیب اجتماعی می‌تواند مسیر حرکت جامعه را به سوی ترقی و تعامل هموار سازد، به طوری که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگیری از تداوم آن عمل با ارائه راه حل‌هایی به سلامت جامعه کمک می کند.

به گفته وی، حجاب یک امر ذاتی و فطری است که ربطی به مسئولان ندارد زیرا اگر مسئولان از طریق روش قهرایی بخواهند حجاب را در جامعه منعکس کنند، کسی که بخواهد با حجاب و یا بی حجاب در جامعه حضور پیدا کند باز هم کار خود را می‌کند چرا که حجاب یک امر ذاتی و فطری است.

به گزارش تابناک قزوین، چرا باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که امام بزرگوار آن را دانشگاه نامید، به جای پرداختن به موضوعات اصیل در حوزه فرهنگ، به ترویج فرهنگ های بی هویت و انحرافی و سریال هایی که عملا تبلیغ بدحجابی و بی قید و بندی می‌کند بپردازد و از ارزش‌های اسلامی هر روز فاصله بگیرد و با ساختن فیلم‌هایی که در آن زنان با آرایش و پوشش نامناسب حضور دارند موجب اشاعه فرهنگ بی‌حجابی در جامعه شود؟

همانطور که گفته شد حجاب مقوله ای فرهنگی است و راهکارهای فرهنگی می‌طلبد و برخورد با معضل بدحجابی در جامعه باید سنجیده و عالمانه باشد و از شعارها و کارهای غیرمعقول پرهیز کرد. پرداختن به این موضوع برای یک هفته و حتی یک ماه، ما را به آنجا خواهد برد که در حال حاضر قرار داریم.

در خصوص حجاب و بدحجابی و بی حجابی در جامعه اسلامی لازمه کار، فرهنگ‌سازی است و در این راستا باید به آگاه‌سازی جوانان و نسل جوان پرداخت و به جای برخورد با معلول به علت‌ها توجه کرد و در برخورد با این ناهنجاری اجتماعی تا حد ممکن نباید از قوه قهریه استفاده کرد چون با نیروهای انتظامی و امنیتی نمی توان به مقابله با پدیده فرهنگی رفت.

 گزارش از ناهید هدایتی

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
گشت ارشاد نه! بگویید گشت نفرت!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۷
نه مردم بدتر میکنند .نکنید این کار را .اگر بکنید دستور دشمن است که دشمن تراشی میکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار