رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهادکشاورزی :
رئیس موسسه اصلاح بذر وزارت جهاد کشاورزی گفت : نگاه و رویکرد جهاد کشاورزی ؛ سرمایه گذاری برای صنعت گیاهان دارویی در کشور است .
کد خبر: ۶۲۹۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 11 July 2018

رویکرد جهادکشاورزی ؛ سرمایه گذاری برای صنعت گیاهان دارویی است

به گزارش تابناک قزوین،دکتر محمد حسن عصاره  در دیدار با مهندس فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین که با حضور  دکتر محصص مستشاری رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی برگزار شد، با بیان این مطلب افزود : اگر سرمایه گذاری در بخش این صنعت بیشتر شود کشت گیاهان دارویی گسترش پیدا خواهد کرد .

وی اظهار کرد: نگرش به گیاهان دارویی صرفا استخراج کردن نیست بلکه باید ستادی تشکیل شود تا با نفوذ دانش بنیان و  تجارت و اقتصاد دانش بنیان این صنعت را توسعه داد .

دکتر عصاره یاد آور شد : گیاهان دارویی با بعضی از ترکیبات و فرآورده های خاصی ، فوق ارزش دارویی است .

رئیس موسسه اصلاح بذروزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به این نکته که زعفران یکی از گیاهان دارویی است گفت :  هم اکنون ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی کشور با متوسط عملکرد ۳ کیلو گرم در هکتار به زیر کشت زعفران رفته در حالی که اسپانیا  ۱۵ کیلو گرم  در هر هکتار برداشت می کند .

عصاره اضافه کرد : کشاورزانی که از روش های عملی و تحقیقاتی استفاده کردند۱۲ کیلوگرم در هکتار  محصول برداشت می کنند .

به گفته وی، بیش از ۹۴ درصد زعفران دینا در ایران تولید می شود و تنها ذ۳۰۰ میلیون دلار گردش مالی این محصول در ایران است در صورت بهره گیری از  اقتصاد دانش بنیان  و بخش دارویی این محوصل سالانه می توان ۸,۲ میلیارد دلار  در آمد زایی برای کشور ایجاد کرد .

رئیس موسسه اصلاح بذر و نهال  وزارت جهاد کشاورزی گفت : نگرش وزارت جهاد کشاورزی نگرش کشت صنعتی است که اگر گیاهان دارویی در مکانی کشت می شود باید یک صنعت نیز در کنار آن فرآوری را انجام دهد .

عصاره افزود : استان قزوین از این نظر بسیار بستر مناسبی دارد و می تواند فرآوری گیاهان دارویی را داشته باشد اما در حال حاضر صنعت گیاهان دارویی ندارد که باید توجه ویژه ای به این امر شود .

وی خاطر نشان کرد : در استان قزوین ذخیره گاه مهم در گیاهان دارویی وجود دارد اما برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز به رشد و سرمایه گذاری است .

عصاره تصریح کرد : مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی باید روی اهلی کردن گیاهان دارویی و جایگزینی آنها در زراعت آب بر می تواند کار کند .

وی بر لزوم شناسایی بازارهای هدف و بازار یابی گیاهان دارویی تاکید کرد .

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: تقویت شرکت های دانش بنیان یکی از راههای حمایت از محققان است .

به گفته وی، هم اکنون  ۲۵ شرکت کشت بافتی در کشور در زمینه تولید نهال فعال هستند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار