این خبر درحال تکمیل شدن است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون از پا افتاده و باید جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری بدهد. اما قابل توجه است که در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود ٤٠٠٠ دستگاه در فاصله زمانی سه ساعته خریداری شد که رقمی معادل ٢٥٠ میلیارد تومان بود و این رقم از سوی مردم پرداخت شده و خرید کارتکسی هم نبوده است؛ بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۲۴۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 30 June 2018

خرید ۲۵۰ میلیارد تومان پراید در ۳ ساعت!

به گزارش تابناک قزوین، در آستانه دهمین روز از تیرماه سال ۱۳۹۷ و به مناسبت روز صنعت و معدن، محمد شریعتمداری رو در روی خبرنگاران قرار گرفت تا به سوالات آنها پاسخ دهد. این نخستین باری است که پس از گرفتن رای اعتماد به وی از مجلس شورای اسلامی که بیش از ۱۰ ماه از آن می‌گذرد، در نشستی خبری حاضر شده و به سوالات پاسخ می‌دهد.

شریعتمداری در ابتدا با بیان این‌که باید از ظرفیت‌ خالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی به نحو مطلوب استفاده کرد، گفت: با افزایش میزان بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و نیز استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی که با تحریم مواجه هستیم، می‌توانیم در راستای بهبود وضعیت گام برداریم.

وی با اشاره به این‌که دولت در زمان روی کار آمدن در سال ۱۳۹۲ با مساله عدم قطعیت مواجه بود و در شرایط خاص اقتصادی روی کار آمد، اظهار کرد: در حالی که قیمت دلار قریب به ۳۰۰ درصد رشد کرده بود، شاهد بازگشت آرامش در بازار ایران و نیز بازگشت قطعیت در سیاست خارجی بودیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در ایام اخیر با روی کار آمدن قلدری به نام ترامپ در عرصه بین‌المللی، وی در تلاش است تمام نسخه‌های سیاسی را تخریب کند و نوک پیکان به سمت اقتصاد ایران رفته است تا با کاهش درآمدهای نفتی و نیز ایجاد شرایط بد اقتصادی وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرد که مردم پول نداشته باشند نان بخرند.

وی با اعلام اینکه میزان تولید خودرو در کشور نسبت به سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش یافته است، بیان کرد: با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر نیز رخ دهد، باید بدانیم که خودرو، طلا و ارز نیست و کالای سرمایه‌ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

تا ریال آخر از حلقوم افراد خاطی بیرون می‌کشیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با بررسی های صورت گرفته روی مجموعه واردات خودرو، کشف کردیم که ۶۴۸۱ فقره خودرو بر اساس اعلام رسمی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه نظام تجاری کشور وارد شده که در آن ایام، ثبت سفارش آزاد نبوده است؛ بنابراین فورا به وزارت اطلاعات، تعزیرات حکومتی و گمرک موضوع را اعلام کردیم. در مورد ۴۵۰۰ دستگاه توقف عملیات ترخیص صورت گرفته و در مورد مابقی ۱۹۰۰ دستگاه، شناسه‌های وارداتی را در اختیار دستگاه‌های نظارتی گذاشته‌ایم و باید تا ریال آخر از حلقوم افراد خاطی بیرون کشیده شود.

شریعتمداری تاکید کرد: باید با تمامی کسانی که تخلف کرده اند برخورد شود. حتی اگر در نظام دولتی هم فرد فاسدی بوده است باید با آن برخورد شود و حتما باید این برخورد صورت گیرد. هر روز در گوشه ای یک حرف مبهم می زنند که بازار را دچار تشنج می کنند و این در حالی است که اسناد موجود است؛ بنابراین باید حرف ها را پیش از گفته شدن، بررسی کرد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ارزی کشور، اعلام یک نرخ ثابت در شروع بود که بعدا با تغییر نسبت به تفاضل تورم داخلی و خارجی تغییر کرد، گفت: این در حالی است که بانک مرکزی تا پیش از آن مداخلات زیادی در بازار داشت اما این آرایش جدید آرایش خواسته نیست، بلکه در شرایطی اتخاذ شده که کشور در جنگ اقتصادی به سر می برد.

نمی‌توانیم اسامی ثبت‌ سفارش‌شدگان را افشا کنیم چون به جنگ بخش‌خصوصی رفته‌ایم

به گفته شریعتمداری، بانک مرکزی اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به آنها داده شده است را در اختیار دارد؛ بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی توانیم که ثبت سفارش شدگان را افشا کنیم، چراکه در این صورت به جنگ بخش خصوصی رفته ایم. این در حالی است که لیست اعلامی از سوی وزیر ارتباطات نیز اسامی افرادی بود که تخصیص ارز داشتند و تامین ارز آنها صورت نگرفته بود، ما نمی خواهیم به جنگ اقتصاد کشور برویم و اقتصاد را به هم بریزیم، بنابراین با استفاده از نیروی عقل خدادادی، تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه با اعلام اسامی افرادی که ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته و کالا وارد کرده اند، مخالفت نیستیم، بیان کرد: موافق دریافت این اسامی از سوی نهادهای نظارتی هستیم، اما نکته اینجاست که هر یک از انواع ارز، هزینه مبادله متفاوتی دارد و قیمت تمام شده آن را نیز باید بر این مبنا محاسبه کرد.

ثبت‌سفارش‌های تامین مالی نشده کالاهای ممنوعه باطل شد

شریعتمداری ادامه داد: بر این اساس علیرغم مفاد قانونی، واردات کشور در برخی کالاهایی که مورد نیاز نیست ممنوع اعلام شد تا شاهد صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری در واردات خودروهای ساخته شده باشیم. ضمن اینکه کلیه ثبت سفارش های تامین مالی نشده در این ۱۴۰۰ قلم کالا نیز باطل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه شورای امنیت ملی، خاطرنشان کرد: برخی مطالب ارائه شد که بر مبنای آن شرکای تجاری بزرگ امریکا، از برخورد آمریکا با برجام اظهار نگرانی کرده بودند و البته اعلام کرده اند که کنار ایران باقی خواهند ماند، ضمن اینکه بسته اتحادیه اروپا نیز برای حمایت از برجام در حال عملیاتی شدن است و رئیس جمهور به زودی به اتریش و سوئیس سفر خواهد کرد.

شرایط را کنترل می‌کنیم و وضع خوبی ربرای کشور رقم خواهد خورد

وی تاکید کرد: شرایط خوبی برای کشور رقم خواهد خورد و شرایط را کنترل خواهیم کرد و با توانمندی تولیدکنندگان و صنعتگران کار به خوبی پیش خواهد رفت.

شریعتمداری با بیان اینکه در گروه سوم که ۲۰ درصد از منابع صادراتی غیرنفتی کشور را برای واردات آن بخش از نیازمندی‌های کشور اختصاص داده ایم و نظر دولت حرکت به سمت یک بازار رقابتی در معامله ارزی است، گفت: بر این اساس، مکانیزم بورسی را دنبال می کنیم و صادرکنندگان و واردکنندگان ارز را با یک نرخ توافقی اعلام خواهند کرد و به این ترتیب، رفع تعهد ارزی می شود، ضمن اینکه واردکننده نیز تا زمانی که گمرک اعلام نکرده است که بر مبنای ارز دریافتی از صادرکننده، کالا را وارد کشور خواهد کرد، رفع تعهد ارزی نخواهد داشت.

۱۵ میلیارد دلار ارز صادراتی مشمول عرضه در سامانه نیما نیست

وی ادامه داد: صادرات این گروه از صادرکنندگان که ارز آنها مشمول ارائه در سامانه نیما نمی‌شود، حدود ۱۵ میلیارد دلار است که می‌تواند در صورت حمایت صادرات خود را افزایش دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به همین دلیل دولت مکانیزم عرضه ارز صادراتی آنها با نرخ توافقی را در دستور کار قرار داده است. همچنین سیاست های کنترل بازار نیز در دستور کار است، به این معنا که وقتی دولت نرخ ارز را یکسان اعلام می‌کند، برخی از نیازمندی های قانونی تامین نشده از سوی دولت یا نیازهای غیرقانونی در بازاری خارج از بازار غیرمتشکل پولی شکل می‌گیرد، هرچند نمی توان منکر شکل گیری برخی سوءاستفاده‌ها شد.

خبر در حال تکمیل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار