تابناک قزوین گزارش می دهد؛
اغلب جوانان ونوجوانان به ویژه دانش آموزان درایام تعطیلات تابستان با مشکل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبرو هستند واز طرفی دیگر به دلیل نقش و تاثیر بالای فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی آحاد جامعه،این فضاها به اشتباه جای زمان فراغت واستراحت جوانان را گرفته است که این امر می تواند در جایگاه خود یک فرصت و یا تهدیدی بزرگ محسوب شود.
کد خبر: ۶۱۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 12 June 2018

پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی با نگاه به افت تحصیلی

به گزارش تابناک قزوین،اغلب جوانان ونوجوانان به ویژه دانش آموزان درایام تعطیلات تابستان با مشکل نحوه گذراندن اوقات فراغت روبرو هستند واز طرفی دیگر به دلیل نقش و تاثیر بالای فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در زندگی آحاد جامعه،این فضاها به اشتباه جای زمان فراغت واستراحت جوانان را گرفته است که این امر می تواند در جایگاه خود یک فرصت و یا  تهدیدی  بزرگ محسوب شود.

میزان حضور دانش آموزان در فضای مجازی و پرسه زدن آنها در شبکه های اجتماعی؛ یکی از موضوعاتی است که می توان آن را به لیست دغدغه های والدین اضافه کرد، چرا که کمتر مادری را می توان سراغ داشت که از وقت تلف کردن های فراوان فرزندش در فضای مجازی شکایتی نداشته باشد.

آسیب جدی که باید بیش از گذشته مورد توجه باشد، نفوذ شبکه های اجتماعی مانند"فیسبوک،وایبر، واتس آپ، لاین" در بین دانش آموزان است.

به نظرمی رسد، نمودار سنی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی رنگارنگ با کاهش مواجه شده و سن کاربران این شبکه ها را کمتر از گذشته نشان می دهد تا جایی که دربین کاربران اینترنتی شبکه های مجازی، شاهد حضور بی حد و حساب دانش آموزان هستیم.

استقبال کمرنگ دانش آموزان از ورزش نکته ای را گوشزد می کند که می توان از آن برای مقابله با آسیب های شبکه های اجتماعی یا کاهش استفاده دانش آموزان از این فضا استفاده کرد.

ترویج و نشر عقاید نادرست

مشاور و روانشناس بالینی استان قزوین به تابناک قزوین اظهار می کند: فضای مجازی شکل جدیدی در عرصه تعاملات است که نقش مهمی را در تمام ابعاد زندگی افراد جوان ایفا می کند .

سهیلا زر آبادی پور،جایگزین کردن دوست مجازی به جای دوستان واقعی، اختلال در ارتباط های اجتماعی انزوا و ترویج و نشر عقاید نادرست را از عوامل منفی تاثیر  شبکه های مجازی عنوان می کند.

اعتیاد  دانش آموزان به اینترنت

وی ادامه می دهد: برخی نوجوانان چنان در دنیای مجازی غرق می شوند که نه تنها از خواب و خوراک بلکه از مسئولیت پذیری امور زندگی شان نیز باز می مانند به بیان ساده تر، استفاده زیاد از اینترنت نه تنها موجب کاهش ارتباطات خانوادگی و اجتماعی در نوجوانان و جوانان شده است بلکه می تواند اعتیاد آور نیز باشد.

به گفته این مسئول، افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند بیشتر از سایرین از فضای مجازی استفاده می کنند .

مدیر مرکز مشاوره موسسه" آغاز" ،تصریح می کند: با توجه به اینکه اینترنت می تواند سودمند باشد اما نباید از آسیب های جدی آن غافل شد به خصوص که این آسیب ها گروه سنی خاصی را تهدید می کند که بیشترین استفاده را از فضای مجازی دارند.

راهکار های دوری دانش آموزان از فضای مجازی

زر آباد پور با اشاره به راهکارهای دوری دانش آموزان از فضای مجازی می افزاید: اولین توصیه گسترش روابط اجتماعی وتقویت این روابط با شیوه های مختلف  همچون بر گزاری جلسات، حل مسائل بدون وجود موبایل،خاموشی موبایل درمهمانی ها و صحبت رودرو و حضوری است از سوی دیگر،تقویت باورهای دینی واعتقادی خود دربین خانواده،با پررنگ شدن این باورها بچه ها کمتردرمعرض آسیب های فضای اینترنت قرارمی گیرند.

به گفته وی،یک ساعت مختص اینترنت و بازی های رایانه ای برای کودکان درطول شبانه روز است که والدین خودشان بازی های رایانه ای را برای کودکان انتخاب کنند.

دانش‌آموزان در معرض آسیب های ناشی از کاربرد نادرست اینترنت

عضوء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان "تاکستان" نیز در این باره می گوید: شبکه های اجتماعی با قابلیت هایی همچون آزادی در بیان نظرات، انتخاب دوستان و ایجاد محیطی شخصی که می تواند همه ابعاد اجتماعی فرد را درموضوعاتی همچون تفریح، سرگرمی و حتی مباحث علمی و اقتصادی  در بگیرد، از دلایل بارز گرایش به فضی مجازی است که صد البته این جذابیت در بین نوجوانان و جوانان چشمگیرتر است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانش آموزان بیش از دیگران در معرض آسیب های ناشی از کاربرد نادرست اینترنت قرار دارند  می گوید: استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی کاملا در ارتباط است به این دلیل که دانش آموزانی که بیشتر وقت خود را صرف وب گردی های اینترنتی می کنند و با خانواده و هم سالان خود کمتر ارتباط برقرار خواهند کرد.

والدین در تصمیم گیری های مسئولین شرکت کنند

عضوء هئیت علمی دانشگاه آزاد واحد تاکستان معتقد است، این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی در بین نوجوانان و جوانان، بررسی مسائل مربوط به این شبکه ها  در راستای اتخاذ تصمیمات صحیح و برنامه ریزی توسط مسئولان فرهنگی و اجتماعی با مشارکت خانواده ها یک امر ضروری است.

این مسئول بیان می کند: دانشجویان و دانش آموزان در ایام امتحانات با توجه به وابستگی و گرایش به شبکه های اجتماعی مجازی، مدت زیادی را در این شبکه ها می گذرانند که این امر تاثیرات نامطلوبی همچون افت تحصیلی و کاهش کیفیت آموزشی آنان را در پی خواهد داشت.

کاهش عملکرد آموزشی آینده سازان جامعه

 به گفته خزائی،از جمله مشکلاتی که ممکن است برای دانش‌آموزان در صورت استفاده نادرست از اینترنت و فضای مجازی به عنوان آینده سازان جامعه پیش بیاید، افت تحصیلی و کاهش عملکرد آموزشی آنان است.

عضوء هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان بیان می کند: اعتیاد برخی نوجوانان و جوانان به شبکه‌های اجتماعی به حدی زیاد شده است که حتی در کلاس درس و زمان تدریس معلم و استاد در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند به طور خلاصه می توان گفت که هفتاد درصد دانش آموزانی که از اینترنت بیش از اندازه استفاده می کنند بیشتر از سایر هم سالان خود در معرض افت تحصیلی هستند.

به گزارش تابناک قزوین، آشنا شدن با بازی‌ها و نرم افزارهای جدید برای دانش‌آموزان مفید است، اما بیش از حد وابسته شدن آنها باعث می‌‌شود تا مطالعه آنان کم شود و این تأثیر زیادی بر درس خواندن دارد،کاری که آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان می‌تواند انجام دهد آموزش، مهارت آموزی و پیشگیری است. هرچه توانایی آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری، آموزش و مهارت آموزی دانش‌آموزان افزایش یابد از  گسترش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان بیشتر جلوگیری می شود.

گزارش از "ناهید هدایتی"

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار