در پی مطالبات رهبری مطرح شد؛
رئیس جهاددانشگاهی گفت: کشور ما باید به صورت متمرکز و با اراده برای بکارگیری فناوری در هر زمینه ای از جمله استخراج نفت فعالیت کند تا در نهایت بهره مندی از دستاوردهای بومی در کشور محقق شود.
کد خبر: ۶۱۸۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰ 12 June 2018

الزامات دستیابی به فناوری در حوزه استخراج نفت

به گزارش تابناک قزوین،دکتر حمید رضا طیبی در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری بر بهره مندی از توانایی های محققان کشور در زمینه استخراج نفت و به کار گیری دانش و فناوری ایرانی در این حوزه اظهار کرد: ضروریست که برای حصول یک فناوری، اراده وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه البته اول اراده و بعد تجهیزات، کتابخانه مرجع، آزمایشگاههای مرجع در بدست آوردن یک فناوری می تواند موثر باشد، خاطر نشان کرد: این عوامل برای رشد در هر فناوری لازم است اما نکته ای که وجود دارد این است که دستیابی به خیلی از فناوری ها زمان بر است و حوزه استخراج نفت هم از این حوزه مستثنی نیست.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری و بهره مندی کشور از دستاوردهای محققان کشورمان عنوان کرد: سپردن کار به کاردان و توانا در این حوزه می تواند ما را در دستیابی به نتیجه خوب و تحقق سخنان رهبری در زمینه استخراج نفت تاثیر گذار باشد.

وی با بیان پیشنهادی خاطر نشان کرد: یک اتفاقی که در کشور در زمینه افزایش برداشت نفت و استفاده از فناوری های بومی رخ داده این است که چندین دانشگاه و مرکز پژوهشی مسئول این امر شده اند اما لازم است که در این زمینه تمرکز فعالیتی وجود داشته باشد.

طیبی افزود: واگذاری فعالیت های مربوط به استخراج و ازدیاد برداشت نفت به یک دانشگاه مهم می تواند ما را سریعتر به هدف برساند؛ این دانشگاه می تواند افراد برجسته در حوزه نفت از دانشگاههای مختلف را در به نتیجه رساندن هدف جذب کند و تیم های قوی تشکیل بدهند تا بدین وسیله در زمان معین امر مهم به نتیجه برسد.

رئیس جهاددانشگاهی افزود: البته که در همین راستا یک منبع به کلی به یک واحد متمرکز اختصاص می باید و این می تواند در به نتیجه رساندن هدف که استخراج و ازدیاد برداشت نفت با دستاورد محققانمان است برساند.

طیبی تاکید کرد: تمرکز در این امر می تواند ما را در دستیابی به تخصص های لازم در حوزه نفت نزدیک کند.

وی با بیان اینکه ما در دستیابی برخی فناوری ها اراده نداشتیم و به موقع به آنها نپرداخته  ایم، گفت: ما مشکلی در تولید فناوری در هر حوزه ای از جمله نفت نداریم ولی اگر اراده کنیم سریع به هدف می رسیم. مهم اراده و حمایت دراز مدت است که باید به نتیجه برسد.

رئیس جهاددانشگاهی گفت: باید متولی در زمینه نفت هم مشخص شود و وزارت نفت  هم حمایت کند.

وی با بیان اینکه تکنولوژی ما در سطح تکنولوژی روز دنیا است، بیان داشت: توان فناورانه ما بالاست اگر اراده کنیم صاحب دانش می شویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار