سیاست ارزی و مشکلات گردشگری_۳
آژانسهای مسافرتی به دلیل تحریم ها نمی توانند ارزی که از محل ورود گردشگر به ایران به دست آورده اند را وارد کشور کنند آنها که همیشه تحریم ها را دور می زدند با مشکلات جدی تر رو به رو شده اند.
کد خبر: ۶۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 09 June 2018

ارز وارداتی فعالان گردشگری آن طرف مرزهای ایران ماند

به گزارش تابناک قزوین، آژانسهای مسافرتی که در حوزه ورود گردشگر به ایران فعالیت می کنند به دلیل تحریم ها نمی توانند ارزی که از محل ورود گردشگر به ایران به دست آورده اند را وارد کشور کنند آنها که همیشه تحریم ها را برای حل این مشکل دور زده بودند، اکنون با مشکلات جدیدتری رو به رو شده اند.

شاید از حدود  ۴۷۰۰ آژانس مسافرتی که در ایران فعالیت می کنند ۷۰ آژانس گردشگری باشند که گردشگر خارجی به ایران  می آورند گردشگرانی که قبل از ورود به ایران تصور می کنند کشورمان از امکانات و تکنولوژی روز خیلی عقب است و یا در یک ناامنی به سر می بریم به همین علت باید آنها را توجیه کنند که چنین تصوری از ایران نادرست است. در این شرایط اما آنها با مشکل دیگری رو به رو هستند. سودی که از محل ورود گردشگر به ایران نصیب آنها می شود به همراه اصل پول نمی تواند در اختیارشان قرار گیرد. این مشکل جدید نیست. پیش از این هم آژانسداران در ورود ارز به ایران دچار مشکل بودند اما تحریم های اخیر موجب شده تا این مشکل برای آنها بیشتر شود.

شرایط سخت برای ادامه فعالیت آژانسداران

مصطفی شفیعی شکیب عضو جامعه تورگردانان ایران درباره مشکلات آژانس داران در ورود و خروج ارز برای تورهای گردشگری داخلی و خارجی به خبرنگار مهر می گوید: آژانس داران در این زمینه دچار مشکلات زیادی شده‌اند پیرو آن، نامه‌ای به معاون گردشگری نوشتیم تا این موضوع به بانک مرکزی منعکس شود از یک طرف دولت می‌گوید که ارز وارد کشور کنید و در صنعت گردشگری فعال شوید و پول‌ها را به حسابی که دولت مشخص کرده واریز کنید از این طریق وارد ایران کنید اما از طرف دیگر آژانس‌هایی که تور گردشگری می‌برند به مشکل برخورد کرده‌اند ما امیدواریم که دراین‌باره راه‌حلی پیدا شود.

او در ادامه می گوید: برای خروج مسافران از کشور به آژانس‌های مسافرتی راهکاری داده‌شده است میراث فرهنگی تعهدی به بانک مرکزی داده تا آژانس‌ها تا حدی پول در اختیار داشته باشند که این مقدار بر مبنای صورت‌حساب آژانس‌ها و بدهی‌ها و ... است. ولی برای اجرای تورهای ورودی هنوز راه‌حلی پیدا نشده است الآن‌ هم که صرافی‌ها تعطیل هستند و خرید و فروش ارز انجام نمی‌شود. تا پیش ازاین پولی که از طریق ورود گردشگر به دست می‌آوردیم را می‌توانستیم از طریق صرافی‌ها وارد کشور کنیم اما الان آن‌ها هم مجاز به انجام این کار نیستند.

شفیعی شکیب بیان می کند: اکنون همه پولی که آژانس‌های مسافرتی از طریق ورود گردشگر به دست آورده‌اند در حساب‌هایشان مانده است و امکان انتقال به ایران را ندارند و از طرف دیگر در داخل ایران با این مشکل مواجه هستند که نمی‌توانند پول هتل، راهنما و سرویس حمل‌ونقل و ... را تسویه کنند و یا برای اجرای تورهای دیگر پول آن را بپردازند.

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز به خبرنگار مهر می گوید: با توجه به وضعیتی که پیش آمده جابه جایی پول برای ما امکان ندارد. قبلا هم این مشکل را داشتیم و آن را این طور حل می کردیم که به مشتری می گفتیم پول را به جای اینکه به ما بدهی به یک آژانس توریستی چینی بدهید. این طوری طرف معامله یک شرکت توریستی خارجی می شد. این شرکت چینی درصدی از پول را برای خودش برمی داشت و بقیه را به صرافی هایی که در دوبی نماینده بانک های ایرانی هستند می داد. دراین صورت مشکل ما حل می شد اما اکنون با شرایط به وجود آمده آن شرکت های توریستی چینی هم دیگر قبول نمی کنند که این روند را انجام دهند.

تبدیل منبع ارز ایرانی به منبع خارجی

وی در ادامه توضیح می دهد: اروپایی ها جابه جایی پول ما را انجام نمی دهد اما چینی ها این کار را انجام می دادند. اکنون پول های ما دست مشتری است و می گویند که چرا حسابی نمی دهید تا تسویه کنیم. بانک هایی که به نام ایرانی در خارج از کشور هستند، به نام شرکت ایرانی حساب باز نمی کنند. بنابراین از این طریق هم نمی توانیم مشکلمان را حل کنیم.

شرایط ورود ارز به ایران درحالی برای ارز آوران صنعت گردشگری سخت شده که همیشه شعار متولیان گردشگری و ریاست جمهوری جایگزینی این صنعت به جای نفت بوده است در همین اوضاع و احوال مدیر یکی از آژانسهای مسافرتی در تهران که بیشتر از کشورهای فرانسه و ایتالیا  گردشگر خارجی به ایران می آورد، به همراه خود ۱۳۰ هزار یورو ارز وارد کرده است و تمام مدارکش نیز در اختیارش بوده اما از آنجا که نمی دانسته باید آن را اظهار کند، هم ارز ورودی ضبط شده و هم دچار جریمه ۵۰۰ میلیونی شده است و در حال حاضر اجازه خروج از کشور را هم ندارد. او با وجود اینکه ثابت کرده منبع اصل پول کجا بوده است اما دچار چنین خسرانی شده است.

جامعه تورگردانان ایران پیرو این موضوع نامه نگاری هایی را با معاونت گردشگری انجام داده است تا مشکل این آژانس که حادتر از مشکل آژانسداران دیگر شده است پیگیری شود.  پورفرج درباره این موضوع هم می گوید که پیرو این مشکل از بانک مرکزی و معاونت گردشگری خواستیم که این آژانس را به عنوان یک ارز آور ببینند. پس از آن، به همه آژانسداران بخش نامه زدیم که حتما اگر بیشتر از ده هزار یورو ارز همراه خود دارند؛ در فرودگاه اظهار کنند این درحالی است که بانک مرکزی و یا معاونت گردشگری تا قبل از این چیزی به ما اعلام نکرده بودند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار