کوه های سر به فلک کشیده الموت با زیبایی  و جاذبه های کم نظیر خود از سرمایه های بزرگ گردشگری طبیعی استان قزوین محسوب می شود که حفظ و نگهداری آن برای آیندگان وظیفه اصلی مردم و مسئولین است.
کد خبر: ۶۱۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 09 June 2018

به گزارش تابناک قزوین،کوه های سر به فلک کشیده الموت با زیبایی  و جاذبه های کم نظیر خود از سرمایه های بزرگ گردشگری طبیعی استان قزوین محسوب می شود که حفظ و نگهداری آن برای آیندگان وظیفه اصلی مردم و مسئولین است ولی این روزها در مناطق مختلف الموت نه تنها مسئولین به مسئولیت خویش وفا نکرده اند بلکه  در منطقه زرشک روستای "دریا بک" که از مناطق زیبای گردشگری قزوین است با فنس کشی گسترده، سودجویان برای تصرف زمین های مشرف به دریاچه و ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام کرده اند.

این قصه شبیه تر به قصه "زمین خواری در هفت سنگان" است که تا مدت ها بحث داغ رسانه های مختلف بود ولی سرانجامی پیدا نکرد اما این بار برای جلوگیری از رشد و نمو "کوه خواری" و "زمین خواری" ها، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین تصمیم  گرفت تا این موضوع را مورد بحث و  بررسی جدی قرار دهد تا مسئولین  در این باره گام های اساسی را بردارند.

برخی مسئولان به دنبال دور زدن قانون هستند

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک قزوین،با ابراز گلایه از برخی واگذاری زمین‌ها در استان قزوین، اظهار می کند: هیچ نهاد و سازمانی حق ندارد بدون دریافت نظر شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان نسبت به واگذاری و یا انتقال زمینی اقدام کند.

وی می افزاید: در واگذاری‌ها حتی اگر مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد باید پیوست زیست محیطی و منابع طبیعی نیز داشته باشد تا از نابودی اراضی جلوگیری شود. 

این مسئول توضیح می دهد: مدیران موظفند مجری قانون باشند اما متاسفانه امروز مدیران به دنبال راه‌هایی برای دور زدن قانون هستند؛ زیرا وقتی می‌خواهیم جلوی تخریب و نابودی منابع طبیعی و اراضی ملی را بگیریم و نگذاریم که عده ای افراد سودجو با منافع شخصی منابع طبیعی را به غارت ببرند، مسئولان عالی رتبه استان و سایر مدیران دستگاه‌ها تماس می‌گیرند و پیگیری می‌کنند تا راهی برای دور زدن قانون پیدا کنند که من به مدیران با جدیت می‌گویم از متخلفان حمایت نکنید. 

وی تصریح می کند: امروز شاهد این هستیم که در تساهل آشکار برخی از مسئولان، تعاونی‌های مسکن متعددی متعلق به نهادها، ادارات، دستگاه‌های نظامی و انتظامی با خرید صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی برای ساخت واحد مسکونی اقدام کرده‌اند و کسی به این موضوع توجهی نداشته اما برای دادن مجوز 20 متری برای یک آلونک به کشاورز و باغدار مخالفت و جنجال می‌کنیم. 

ادامه تغییر کاربری ها،رهاورد نابودی زمین های دشت قزوین است

این مقام ارشد قضایی استان می گوید: برای یک مجوز ساخت چند متری در یک باغ دستگاه قضایی را در مقابل کشاورزان قرار می‌دهیم؛ اما کسانی که با توسعه کارخانه‌ها صدها هکتار زمین را نابود کرده اند و افرادی که زمین‌ها را به بهانه‌های واهی گرفته اند و بدون هیچ اقدامی رها کرده‌اند، برخورد نمی‌کنند. 

قدرتی بیان می کند: همه ما نسبت به آیندگان در بحث حفظ منابع طبیعی، آب و خاک، هوا، جنگل، حیات وحش، محیط زیست، چرخه زیستی گیاهان و جانواران باید پاسخگو باشیم اما با بی تدبیری چرخه محیط زیست را بر‌هم زده‌ایم و پساب‌ها را وارد مزارع و باغات کرده‌ایم و سلامت انسان‌ها را از این طریق به خطر انداخته ایم و فقط با شعار مسئولان اجرایی در حفظ منابع طبیعی مواجه هستیم و در عملکرد چیزی مشاهده نمی‌کنیم. 

وی اضافه می کند: یک فرد عادی که صدایش به جایی نمی‌رسد به راحتی با بولدوزر زمینش را تخریب می‌کنیم؛ اما با یک تاجر و کارخانه دار و سرمایه دار که صدها هکتار زمین دولتی را گرفته و نابود کرده هیچ برخورد نمی‌شود. 

این مسئول تصریح می کند: اگر تغییر کاربری اراضی کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و اراضی ملی با این روال ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده دیگر زمینی در دشت قزوین برای کشت محصولات کشاوری و تامین غذای مردم نخواهیم داشت. 

رئیس کل دادگستری قزوین بیان می کند: هم اکنون که 11 ارگان، سازمان و نهاد در موضوع حفظ منابع طبیعی متولی هستند، نمی‌توان امیدوار بود که وضعیت فعلی منابع آب و خاک سامان مناسبی پیدا کند و در این مسیر هماهنگی در کار بسیار سخت است زیرا برخی مدیران هنوز بحران منابع را جدی نگرفته اند. 

اراضی کشاورزی زرشک مربوط به ما نیست

 مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قزوین، در این باره،اظهار می کند : زمین خواری، تصرف اراضی اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خود در دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند.

وی می افزاید: زمین خواری شامل دو بخش اراضی  دولتی و کشاورزی می شود که بخش کشاوورزی آن، در حوزه فعالیت سازمان جهاد کشاورزی است که باید زمین های زراعی را که مورد ساخت و ساز قرار می گیرد را مورد پیگیری و بررسی قرار دهد بنا براین مسئله "فنس کشی" منطقه زرشک هم کاملا مربوط به سازمان  جهاد کشاورزی است.

اسدالهی بیان می کند: بسیاری از ساخت و سازها در منطقه زرشک مربوط به اراضی کشاورزی است  و اداره کل منابع طبیعی بیشتر در صدد این موضوع است که اگر منظر طبیعی  منطقه ای در حال به هم خوردگی و یا دچار بی نظمی است، جلوی آن اتفاق را بگیرد.

مسئولیت اراضی غیر مجاز بر عهده " سازمان منابع طبیعی" است

 همچنین ،عباس علیخانی مدیر شهرستان جهاد کشاورزی قزوین در این باره به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین اظهار می کند: هر باغداری که باغ کشت کرده باشد می تواند طی درخواستی همراه با اسناد زمین، به نظام مهندسی کشاورزی مراجعه کند تا طبق آن نقشه، مجوز برای وی صادر شود.

وی افزود:همچنین طبق بازدیدهایی که ماموران سازمان کشاورزی به عمل می آورند می توانند با مشاهده مناطق، تخلفاتی همچون فنس کشی و دیوار کشی  را مورد بررسی و پیگیری قرار دهند، هر چند هر گونه ساخت و ساز غیر مجاز با حکم اداره دادگستری قلع و قمع می شود  ضمن اینکه، مسئولیت اراضی غیر مجاز بر عهده " سازمان منابع طبیعی" است.

به گفته علیخانی، در این راستا بخشداری هم عوارض های لازم را دریافت می کند.

مسئله بودجه مهمتر از مسئله سود جویی از منطقه زرشک است

با پیگیری های انجام شده توسط خبرنگار تابناک قزوین، روابط عمومی این سازمان اظهار کرد که چون یک ماه است که مدیر کل سازمان محیط زیست به این سمت ورود پیدا کرده است هنوز به مناطق محیط زیستی استان قزوین، اشراف کامل پیدا نکرده است ضمن اینکه، با وجودی که وی مدیر با اخلاق و محترمی است ولی مسئله " بودجه" از مباحث مهم این سازمان است که بر دیگر مسائل ارجحیت دارد، بنابراین  در حال حاضر گفت و گو با مدیر کل سازمان محیط زیست حاصل نمی شود.

امید است طی روزهای آینده، مسئولان مربوطه علاوه بر انجام وظایفات همراه با وجدان کاری مسئولیت " کوه خواری" های استان قزوین را بر عهده بگیرند تا کمتر شاهد چنین معضلاتی در شهر قزوین باشیم.

گزارش از "باران حقیقت دوست"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار