تابناک قزوین گزارش می دهد؛
اگر به هر دلیلی باغستان سنتی قزوینی از بین برود، قزوین هیچ فرقی با استان های اهواز و آبادان نخواهد داشت به همین سبب باغستان نیاز به توجه همه مسئولین دارد.
کد خبر: ۶۱۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹ 27 May 2018

به گزارش تابناک قزوین،باغستان سنتی شهر تاریخی قزوین، میراث ارزشمند نیاکان و ساکنین این شهر در طول تاریخ و نمایانگر تعامل انسان و طبیعت در شکل دهی به منظر بومی تاریخی شهر قزوین است، که این روزها این تاریخ هویتی قزوینی رو به فراموشی است.

همچنین ،باغستان سنتی قزوين نمونه‌ای از کشاورزی سنتی پیشینیان است که تا امروز به حیات خود ادامه داده است و همچنان در زندگی اهالی شهر قزوین حضور دارد. این باغ‌ها همواره در طول تاریخ نقش مهمی در اقتصاد شهر داشته‌اند.

این باغستان سنتی توسط پنج رودخانه‌ی فصلی و سیلابی آبیاری می‌شوند. رودخانه‌ها با خود آبرفت‌ها و خاک مناسبی برای کشاورزی و باغبانی به همراه می آورند درعین حال طغیان رودخانه‌ها و سیلابی بودن آن‌ها همواره تهدید جدی برای شهر محسوب می‌شده‌است از این رو باغستان‌های پیرامون شهرکه حلقه بیرونی شهر را شکل می‌دهند تمهید ساکنین این شهر در مواجهه با تهدیدها و منابع و موانع زیستی در شهر قزوین بوده است.

شهر قزوین به شدت برای ادامه حیات به باغستان سنتی وابسته است و چناچه به هر دلیلی این روزنه حیات تنفسی قزوین از بین برود، قزوین بدون باغستان می تواند همانند اهواز و آّبادان باشد.

آب مهمترین نیاز باغستان

 استاندار قزوین در این باره اظهار می کند: مهم‌ترین نیازهای باغستان سنتی ابتدا آب و ایجاد راه دسترسی و سپس امنیت است که باید برای حل آن همت کنیم.

این مقام مسئول، به ساخت‌وساز باغستان‌ها اشاره کرده و می افزاید: هر نوع ساخت‌وساز در این باغستان‌ها باید با مصالح خاص طبیعی و زیبا انجام شود تا یک هارمونی لازم را با طبیعت به دنبال داشته باشد.

به گفته وی،همه مدیران مرتبط با این امر و مشاور طرح باید با یک رویکرد متمرکز نسبت به صیانت از باغستان سنتی و جلوگیری از تخریب آن گام بردارند.

زاهدی توضیح می دهد:ایجاد علاقه و انگیزه مختصر اقتصادی برای مالکان باید وجود داشته باشد تا همکاری مالکان را در این زمینه به دنبال داشته باشد.

استاندار قزوین یادآور می شود: ارتباط منطقی میان شهر و باغستان ارزش این مجموعه را بالاتر برده و تا حدودی مسائل امنیتی را برطرف خواهد کرد.

جلسات شعار گونه به باغستان کمک نخواهد کرد

مهدی عبدالرزاقی عضو شورای شهر می گوید:اگر شرایط باغستان‌ها سنتی با این روال ادامه یابد تا چند سال آینده چندصد هکتار از این باغات از بین می رود.

وی می افزاید: جلسات متعدد و شعار گونه نمی تواند به باغستان کمکی کند باید به شکل عملی در این زمینه ورود پیدا کرد به طور بتوان برای حفظ و احیای آن به شکل جد کوشید.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل باغستان سنتی نبود آب است بیان می کند: در گذشته هر سال در فصول بارندگی، سیلاب این باغات را آبیاری می‌کرد که متأسفانه شریان این سیلاب‌ها هم قطع شده است.

عبد الرزاقی از بین رفتن باغات سنتی را خطری بزرگ برای شهر قزوین می داند و می گوید: اگر این باغستان‌ها از بین برود آب و هوای شهر قزوین با معضلات زیست محیطی همراه خواهد بود.

  نابودی باغستان همراه با نابودی زندگی باغداران

سلمان سیمیاری مدیر باغداری سازمان باغستان سنتی قزوین، اظهار می کند: باغستان سنتی قزوین یک موجود زنده است که نیاز به مراقب و توجه همه نهادها و ارگان ها دارد به همین منظور، امسال از جمله سال هایی است که این باغستان سنتی با مشکل کمبود آب رو برو است.

وی می افزاید: به منظور دسترسی تامین آب باغداران،  نه تنها رودخانه ها را لایه روبی می شوندبلکه عملیات مکانیکی همچون لوله گذاری ها هم به صورت هدفمند انجام می شود .

این مسئول با بیان اینکه، تا به امروز حدود 200 تانکر برای باغداران نصب شده است می گوید: اگر باغدارای در طول یک هفته دو تانکر درخواست کند سعی می شود که تانکر برای وی، پر شود.

سیمیاری بیان می کند: اگر به هر دلیلی باغستان سنتی قزوینی از بین برود، قزوین هیچ فرقی با استان های اهواز و آبادان نخواهد داشت به همین سبب باغستان نیاز به توجه همه مسئولین دارد.

وی با اشاره به اینکه از 5000 هکتار باغستان سنتی، دو هزار و 870 هکتار باقی مانده است، خاطرنشان کرد: بنده به مسئولان هشدار می‌دهم اگر وضعیت باغستان سنتی به همین روال ادامه یابد طی چند سال آینده صدها هکتار این باغستان از بین می‌رود.

سیمیاری می گوید: بسیاری از باغداران از طریق باغات خود امرار معاش می کنند در نتیجه نابودی باغستان برابر با نابودی زندگی آن ها است.

به گزارش تابناک قزوین، تغییر کاربری ها و توسعه بی رویه شهری،کمبود آب، مطالبات باغداران و تامین معیشتی آنان،نبود مسیرهای صحیح آبرسانی و کمبود آّب از جمله مباحث مهم باغستان سنتی قزوین است که نیاز به همراهی و مساعدت همه مسئولان و سازمان های مردم نهاد دارد.از سوی دیگر، همواره محصولات باغستان از محصولات چشمگیر استان قزوین بوده است و باغدارای جزء اصالت و فرهنگ این سرزمین است به همین دلیل نابودی باغستان می تواند نابودی فرهنگ و تاریخ هویت این شهر باشد.

گزارش از باران حقیقت دوست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار