مدیرکل دامپزشکی استان قزوین:
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: بازار سنتی پرندگان در شهر قزوین یک تهدید محیط زیستی و کانون خطرناکی برای بروز بیماری آنفلوانزای مرغی است و باید بسرعت به خارج از شهر منتقل شود.
کد خبر: ۶۰۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹ 22 May 2018

جلسه ساماندهی و انتقال بازار پرندگان قزوین روز دوشنبه با حضور معاون سیاسی استانداری قزوین در استانداری برگزار شد.

بهمن نقیبی در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۵ میلیون قطعه مرغ در استان به دلیل ابتلا به آنفلوانزای مرغی تلف شد و بیش از ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان غرامت به مرغداران پرداخت شد و برای جلوگیری از آسیب های آینده باید مراکز بیماری شناسایی و قرنطینه شود.

وی بیان کرد: دو طرح از سوی دامپزشکی کشور و استان پیگیری شد که شناسایی تهدیدها و ایمن سازی پرنده ها و بهسازی مراکز عرضه از مهمترین آن بود گه خوشبختانه در استان اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: تهدید از استانهای همجوار مانند تهران و البرز همچنان باقیست و ما باید آماده مقابله باشیم که در این راستا پایش های انجام شده در روستاها نشان می دهد توانسته ایم ایمنی زیست محیطی را تقویت کنیم.

بازار پرندگان قزوین کانون بیماری است

نقیبی یادآورشد: بازار پرندگان قزوین که در نقطه مرکزی واقع شده کانون بروز بیماری است و اگر مراقبت نکنیم هم به فعالان این عرصه آسیب جدی می رسد و هم استان را دچار چالش های فراوان می کند بنابراین ،انتقال این بازار به محلی خارج از شهر و کنترل آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی بیان کرد: واکسن مقابله با بیماری پرندگان وارد کشور شده و بزودی توزیع خواهد شد که با این کار  مقاومت پرندگان را تا ۱۰۰ برابر در برابر ویروس بیشتر می کند و در کنار آن موضوع انتقال بازار فروش پرندگان از داخل شهر قزوین به مکانی خارج شهر در دستور کار است که با همکاری شهرداری، استانداری و بخش خصوصی در حال نهایی شدن است.

نقیبی گفت: مکان پیش بینی شده بسیار مناسب است که می تواند به عنوان یک الگوی کشوری مطرح شده و حتی جاذبه گردشگری ایجاد کند که امیدواریم با همکاری بخش خصوصی آن را اجرا کنیم.

 وحید مقدم سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری قزوین نیز در این جلسه گفت: یک مجموعه بزرگ به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع برای ایجاد بازار بزرگ پرندگان، آبزیان و خدمات جانبی این صنف پیش بینی شده که ظرفیت بسیار خوبی دارد و می تواند از نظر اقتصادی نیز برای فعالان این عرصه مناسب باشد.

مقدم تصریح کرد: شهرداری وظیفه ساماندهی این مشاغل را دارد و با کمک استانداری و مدیریت بحران و بخش خصوصی امیدواریم در صورت تمهیدات لازم و ارائه تخفیف به کسبه بتوانیم بتدریج جابجایی بازار پرندگان را انجام دهیم.

وی گفت: به نظر می رسد قبل از بروز مشکلات ناشی از بروز بیماری فوق حاد پرندگان که همیشه امکان وقوع آن می رود باید از امروز چاره اندیشی کنیم تا هم کسبه این حرفه دچار مشکل نشوند و هم استان با چالش های جدی در آینده روبرو نشود.

در ادامه ایرج زاهد پور مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: با طرح این موضوع در کمیسیون ماده ۱۰۰ با نگاه ویژه تلاش کردیم با مساعدت بخش خصوصی برای جابجایی بازار پرندگان اقدام مقتضی صورت گیرد.

وی بیان کرد: یک بار کارشناسی قیمت واحدها انجام شده که با مخالفت مالک روبرو شد و این بار نیز با تعیین سه کارشناس رسمی آمادگی داریم رضایت مالک را جلب کنیم تا این کار تسریع شود.

بهزادپور یادآورشد: این مجتمع به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع در محدوده دوراهی قزوین به همدان قرار دارد که با ظرفیت حدود ۸۰ واجد تجاری کوچک و بزرگ در سه طبقه ظرفیت خوبی دارد تا فروشندگان پرنده، آکواریوم و لوازم جانبی و کلینیک های دامپزشکی را نیز به این مکان منتقل کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین بیان کرد: حدود ۱۲ مکان برای بازار جدید پرندگان پیشنهاد شده که پس از بازدید و بررسی کارشناسی سه نقطه مورد توجه قرار گرفت که مجتمع واقع در دوراهی همدان بهترین مکان شناخته شده است.

وی اظهار کرد:با همکاری شهرداری، استانداری و اتحادیه مرغداران و استفاده از تسهیلات بانکی و نیز اعمال تخفیف در قیمت تعیین شده زمینه استقبال فعالان این عرصه برای انتقال بازار پرندگان از داخل شهر قزوین به محدوده خارج از شهر فراهم شود.

در بازار سنتی پرنده فروشی در شهر قزوین حدود ۱۳۰ نفر از افراد فعالیت می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار