روسای جریان حکمت ملی و جریان صدر در عراق درباره تشکیل فراکسیون‌‎های پارلمانی و دولت آینده این کشور بحث و تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۶۰۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 18 May 2018

به گزارش تابناک تبریز به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت عراق تصریح کرد کاهش نسبی میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی حاوی این پیام است که مردم خواهان روی کار آمدن چهره های جدید در کشور هستند.

وی افزود: فهرست ائتلافی جریان حکمت و فهرست ائتلاف "سائرون" وابسته به جریان صدر بحث و گفت وگو با جریان‌های دیگر سیاسی را برای تشکیل دولت آغاز خواهند کرد.

حکیم در کنفرانس مطبوعاتی خود با مقتدی صدر رئیس جریان صدر در شهر نجف اشرف گفت: ما درباره دولت آینده و ائتلاف‌های آتی صحبت کردیم.

حکیم تصریح کرد: دیدار ما با مقتدی صدر درباره اوضاع سیاسی کشور، انتخابات و نتایج آن و تشکیل دولت در مرحله آینده و ائتلاف‌های لازم در تشکیل این دولت فرصت ارزشمندی بود و من از مرجعیت دینی برای هدایت مسیر کلی کشور و نیز ملت عراق و نیروهای سیاسی و هزاران نامزد انتخابات تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: درخصوص مرحله آینده، بی شک ائتلاف‌های حکمت و سائرون دو فراکسیون اساسی هستند که می‌توانند با آغاز رایزنی با فهرست‌های پیروز وارد رایزنی شوند و ما در این دیدار موضوع تشکیل یک دولت قوی و ملی با اتکا به اراده ملی و آزاد عراق و رویکردی ملی را بررسی کردیم.

حکیم گفت: ائتلاف سائرون و حکمت رویکرد انعطاف پذیری در قبال نیروهای سیاسی و فهرست‌های پیروز دارند و درهای این دو ائتلاف به روی این نیروها و فهرست‌ها به نسبت نزدیک بودن آنها به برنامه‌های انتخاباتی وعده داده شده ما به مردم باز است.

وی افزود: رویکرد آنها (ائتلاف‌های سائرون و حکمت) ملی است و صرف نظر از رویکرد مذهبی، در مسیر تشکیل یک دولت ملی حرکت خواهند کرد و لازم است که دولت در یک سقف زمانی مشخص تشکیل شود.

از سوی دیگر، مقتدی صدر در این کنفرانس تصریح کرد به دنبال تشکیل یک دولت فن سالار است و ملت عراق در آستانه گشوده شدن صفحه جدیدی برای ساختن عراق متحد هستند.

وی افزود: آنچه بین ما مطرح شد، یک گفت وگو درباره عراق و مرحله آینده و ساختن کشور و رفع مشکلات ملت عراق بود.

صدر گفت: ما در مرحله جدیدی برای ساختن عراق و تشکیل دولتی پدرانه، دموکراتیک و فن سالار زیر چتر عراق قرار داریم.

در همین حال، عباس العیساوی عضو دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق نیز درباره دیدار حکیم و مقتدی صدر گفت: دو طرف درباره تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمانی گفت وگو کردند.

وی افزود: ما رویکرد بازی در قبال همگان برای تشکیل این فراکسیون داریم. نام تصدی کننده پست ریاست جمهوری در شکل ائتلاف‌هایی که قصد ایجاد آن وجود دارد، مهم است.

خاطر نشان می‌شود جریان سائرون در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور صاحب بیشترین کرسی شد.

از سوی دیگر، محمد جمیل المیاحی عضو دیگر دفتر سیاسی جریان حکمت ملی عراق نیز گفت: سرنوشت هرگونه دولتی که شامل جریان حکمت و ائتلاف سائرون نباشد، شکست است.

وی افزود: دیدار کمیته‌های دوجانبه بین دو طرف ادامه دارد و دو طرف نگاه تقریبا واحدی به مدیریت سیاسی و دولت آینده دارند.

المیاحی گفت: دو جریان یک سری اصول و نقشه راه برای مرحله آینده دارند و درها به روی همه تشکل‌های سیاسی و همه گزینه‌ها باز است.

وی افزود: رویکرد ما حرکت در مسیر یک دولت با برنامه و کاردان است. در طول سه روز آینده ساختار دولت مشخص خواهد شد و نیروهای سیاسی به این ائتلاف خواهند پیوست.تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار