با اشاره به خروج آمریکا از برجام؛
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این‌که «در شرایط فعلی و با خروج آمریکا از برجام به این شکل، ما بازی را برده‌ایم»، گفت: اگر واکنش‌های احساسی و ناپخته نشان داده شود ممکن است اجماع علیه ایران باشد در حالی‌که اکنون به نفع ایران است.
کد خبر: ۶۰۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ 10 May 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،سیدعلی خرم در ارزیابی خود از خروج آمریکا از برجام،‌ اظهار کرد: موضعی که ترامپ گرفت از هر بابت قابل انتقاد است و از نظر سیاسی در جهان سنجیده نبود؛ زیرا زمانی که اکثریت کشورهای جهان به ویژه متحدین اروپایی آمریکا و روسیه و چین مخالف خروج از برجام بودند،‌ این کار در شان رییس‌جمهور آمریکا نبود که با این همه مخالفت چنین موضع‌گیری داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که «اقدام آمریکا در خروج از برجام از نظر حقوقی خلاف بود»، گفت: در مورد توافقات دوجانبه و یا چندجانبه هم به لحاظ حقوقی تا این اندازه قابل احترام است که طبق قانون حقوق و تعهدات دولت‌ها و کنوانسیونی که اکثریت کشورها به آن پیوسته‌اند، وقتی دولتی تغییر می‌کند حق ندارد توافقات دولت قبلی را زیر سوال ببرد و از نظر حقوقی ترامپ اشتباه بزرگی را انجام داد.

وی همچنین بیان کرد: همه شاهد بودند که ترامپ با این کار صرفا تلاش کرد میراث اوباما را نابود کند و همه فهمیدند که ترامپ فقط می‌خواهد مانند غلام حلقه به گوش نتانیاهو باشد در حالیکه در ادعای خود ایران را به دروغگویی متهم می‌کند اما ایران به همه تعهداتش عمل کرده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم آن‌ها را تایید می‌کند ؛ بنابراین این نوع موضع‌گیری‌ها و ادعای دروغ نه تنها برای او اعتباری ندارد بلکه او قصد دارد بدون دلیل و من‌درآوردی شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار خوب به نفع ایران موضع‌گیری کرد و جلوی ترامپ ایستاد و بنابراین ایران باید در کنار اتحادیه اروپا بماند و همراهی او را برای خودش نگه دارد. اکنون زمان آن رسیده که ایران از برخی ملاحظات چشم پوشی کند و به اتحادیه اروپا اجازه دهد که در کنار هم باشند تا بتوانند مشترکا و همچنین با روسیه و چین عمل کنند.

وی با بیان این‌که «موضع‌گیری ایران بستگی به عکس‌العمل‌های اتحادیه اروپا دارد»، گفت:‌ اروپایی‌ها می‌توانند قوانینی را علیه تحریم‌ها اعمال کنند و ایران هم در این شرایط می‌ایستد و کار را به پیش می‌برد. مسلما حاصل کاری که ترامپ انجام داد جدایی و شکاف بین آمریکا و اروپاست در حالی‌که قبلا دو طرف آتلانتیک با هم متحد بودند اما ترامپ با حماقت این اتحاد را نابود کرد.

وی با تاکید بر این‌که «ما بازی را به این شکل برده‌ایم»، گفت: اگر در ایران متوجه نشوند که با این مساله چه واکنشی داشته باشند ممکن است اجماع بر علیه ایران شود در حالی‌که در حال حاضر این اجماع به نفع ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار