رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:جسد مومیایی کشف شده دفن شد/ضرغامی: جمنا نزد حزب الله لبنان کارآموزی کند/مشخص شد نظر رهبر از سایر نظرها دقیق‌تر بود/ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰ 09 May 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

عقل درستی در کار مسئولان آمریکا نیست

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید گفت: آمریکا با نقض برجام ثابت کرد که عقل درستی در کار مسئولان آن نیست و این کشور دیگر هیچ اعتباری ندارد که با آنها دوباره مذاکره کنیم. وی روز چهارشنبه در جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به نقل قول مسئولان آمریکایی برای مذاکره مجدد با ایران به منظور افزودن بندهای جدید به برجام افزود: آمریکایی ها می گویند ما برجام را قبول نداریم و بیایید دوباره مذاکره کنیم و بندهایی به برجام اضافه کنیم، به فرض اینکه جمهوری اسلامی وارد مذاکره مجدد با شما شود چه تضمینی وجود دارد که چند روز بعد اعلام نکنید که این توافق جدید را هم قبول ندارید.

تکذیب اعدام محمد ثلاث

وکیل‌مدافع متهم حادثه خیابان پاسداران خبر اجرای حکم موکلش را تکذیب کرد. اشرف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با متهم پرونده حادثه خیابان پاسداران در رابطه با خبری که در خصوص اجرای حکم موکلش در فضای مجازی منتشر شده بود،‌ این خبر را تکذیب کرد و گفت که دقایقی قبل نیز فرزند این متهم به مناسبت تولد وی تلفنی با او صحبت کرده است. همچنین فرزند این متهم نیز گفت که 10 دقیقه قبل به مناسبت سالگرد تولد پدرش حدود 3 دقیقه با او صحبت کرده و پدرش گفته که حالم خیلی خوب است و در صحبت‌هایش چند بار تکرار کرده و نیز صدای او را ضبط کرده است که اعلام کرده من بیگناه هستم، برای اعاده دادرسی توجهی کنند و من از عمد این کار را نکردم و در حال خود نبودم. صبح امروز وکیل مدافع محمد ثلاث به ایسنا خبر داد که پرونده موکلش در مرحله استیذان قرار دارد.

عاملان وحشت در پردیس کوروش احضار شدند

فرمانده انتظامی تهران بزرگ از احضار عاملان ایجاد رعب و وحشت برای مردم در پردیس سینمایی کورش خبر داد. سردار حسین رحیمی در حاشیه طرح برخورد با دلالان در حاشیه اجرای طرح برخورد با مخلان بازار ارز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اتفاق رخ داده در پردیس سینمایی کوروش که در آن برای تبلیغ فیلم سینمایی به وقت شام ساخته ابراهیم حاتمی کیا عده‌ای در پوشش داعش به این مجتمع حمله ور شده بودند، گفت: اقدام رخ داده در پاساژ کوروش کار خلافی بود و بدون هماهنگی با پلیس انجام شد. رحیمی افزود: افراد متخلف در این اقدام شناسایی و عاملان آن به پلیس احضار شدند.

انتقاد مطهری از آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس

علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد جریان‌های تندرو سیاسی پس از خروج آمریکا از برجام در فکر انتقام از دولت هستند، گفت: فعلا که همه، صحبت از وحدت و همدلی می‌کنند و اوضاع خوب است. باید صبر کرد و دید چه می شود. نماینده مردم تهران آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی امروز مجلس را رفتاری «بد» توصیف کرد و افزود:‌ این اقدام کار درستی نبود. در گزارشی که شب گذشته منتشر شد اعلام شد دو سوم مردم آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم. نایب رییس مجلس ابراز تاسف کرد: این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار عاقلانه‌ای نبود و نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد. مطهری در ادامه پاره کردن برجام را هم کار خوبی ندانست و افزود: هر چند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود.

توصیه به مخالفان دولت: مثل نتانیاهو شادی نکنید

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه سراسر کشور، با بیان این که مخالفان داخلی دولت نباید مثل نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، برای خروج آمریکا از برجام خوشحالی کنند، گفت: در شرایط فعلی مخالفت با دولت به این بهانه، یک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضای پروردگار و مخالف نظر امام زمان(عج) هست. آیت الله مرتضی مقتدایی در گفت‌و‌گو با ایلنا، با اشاره به اقدام شب گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و توافق هسته‌ای با ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به حمدالله به جایگاهی رسیده است که از این نوع دشمنی‌های دشمنان تأثیر پذیر نیست؛ و این یاوه گویی‌ها و این اقدامات مبتذل، نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه ، عزت و به قدرت او بزند.

مشخص شد نظر رهبر از سایر نظرها دقیق‌تر بود

آیت‌الله جنتی به موضع‌گیری منفی علیه آمریکا در جهان به ویژه کشورهای اروپایی اشاره و اضافه کرد: موضع‌گیری منفی از سوی اروپایی‌ها کفایت نمی‌کند و ما منتظر اقدام عملی آن‌ها برای اجرای تعهدات خودشان در این زمینه هستیم. دبیر شورای نگهبان با اشاره به هشدارها و موضع‌گیری به حق مقام معظم رهبری در طول مذاکرات مبنی بر عهدشکنی آمریکا تأکید کرد: اقدام نابخردانه‌ آمریکا نشان داد نظر مقام معظم رهبری از سایر نظرات دقیق‌تر است و علاوه بر آن ایشان از همه بهتر دشمن را می‌شناسند و از همه بهتر مسائل سیاسی را درک می‌کنند. وی با تأکید بر موضع حق و حکیمانه مقام معظم رهبری در مسائل مختلف گفت: همه‌ ملت، مسئولان و دولت باید متحد در یک صف تسلیم مقام معظم رهبری باشیم و مطمئناً در این صورت ملت ما از این بحران نیز سربلند بیرون خواهد آمد و در غیر این صورت دچار خسارت خواهیم شد.

ضرغامی: جمنا نزد حزب الله لبنان کارآموزی کند

عزت‎الله ضرغامی در کنایه‌ای به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی نوشت: حزب الله پیروز انتخابات پارلمان لبنان شد، پیشنهاد می‌کنم جمنا یک دوره کارآموزی نزد برادران لبنانی بگذرانند.عزت الله ضرغامی در کانال خود در شبکه‎های مجازی نوشت:حزب الله لبنان، با اقتدار برنده انتخابات پارلمان لبنان شد و دنیای مقاومت را بیش از گذشته به ادامه راه امیدوار کرد. حریف هم شکست را پذیرفت و با صدای بلند اعلام کرد.پیشنهاد می کنم جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) یک دوره کارآموزی نزد برادران لبنانی بگذرانند.

علت نگرانی شورای شهر برای شهردار شدن هاشمی


داریوش قنبری درباره تقاضای برخی از اصلاح‌طلبان برای انتخاب محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان شهردار تهران و اینکه گویا آقای عارف رئیس فراکسیون امید و رئیس شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با این انتخاب مخالف بوده است، اضافه کرد: آقای هاشمی می‌توانست یکی از گزینه‌های خوب برای تصدی شهرداری تهران باشد و اعضای شورای شهر نیز تردیدی در توانمندی وی نداشتند. نگرانی برخی از اعضای شورا شهر این بود که هویت رای مردم به اصلاح‌طلبان محفوظ بماند.از این باب بود برخی از اعضای شورای سهر با انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران مخالفت کردند.قنبری در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا آقای عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید و شورای سیاست‌گذاری دخالتی در انتخاب شهردار داشتند یا خیر، گفت: خیر؛ آقای عارف نیز یکی از گزینه‌ها برای تصدی شهرداری بود اما برای این با این مسئله مخالفت شد که اعضای شورا معتقد بودند وی نباید از مجلس خارج شود. ظاهراً اجماعی صورت گرفت که آقای عارف از مجلس خارج نشود و وی نیز به این نظر تمکین کرد./مشرق

مظنه 2 میلیارد تومانی حضور در لیست اصلاح طلبان درست است؟

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: هیچ گونه ردوبدل مالی در بستن لیست انتخاباتی اصلاح طلبان وجود نداشت و این یک اتهام بزرگ است که قطعا آقای حدادعادل هم در این دنیا و هم در آن دنیا -اگر به آن باور دارد- باید پاسخگو باشد.محمدجواد حق‌شناس در واکنش به اظهارات حدادعادل که گفته بود اصلاح طلبان برای قرار دادن اسامی افراد در لیست شورای شهر تهران از هر نفر دو میلیارد تومان گرفتند گفت: اگر آقای حدادعادل پیگیر حقیقت بود با طرح چنین ادعای واهی و غیرواقعی برای خودش مسئولیت شرعی و حقوقی ایجاد نمی کرد.وی افزود: سخنان وی، یک اتهام و یک برچسب کاملا غلط و دور از حقیقت است. هیچ فرد اصلاح طلبی چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات خبرگان و چه در انتخابات شورای شهر سابقه ندارد و نداشته و نخواهد داشت که برای قرارگرفتن در لیست با پرداخت یک مابه ازای مادی بخواهد برای خود موقعیتی فراهم کند.عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: مطمئنا این موضع آقای حدادعادل سخن ناروایی است و اگر ناشی از تجربه او نباشد، ریشه از عدم آگاهی او نسبت به آنچه در جریان اصلاحات می گذرد، دارد./خبرآنلاین

جسد مومیایی کشف شده دفن شد

فرماندار ویژه شهرستان ری از دفن بقایای جسدمومیایی کشف شده در طرح توسعه حرم عبدالعظیم (ع) توسط مسئولان حرم خبر داد.هدایت الله جمالی پور در خصوص اخباری که اخیرا در شبکه های اجتماعی در مورد جسدمومیایی که چندی پیش در محوطه حرم عبدالعظیم (ع) کشف شد، گفت: مسئولیت دفن اجساد در اماکن عمومی با شهرداری ها و در اماکن متبرکه با هیات امنا و مسئولان این اماکن است و فرمانداری در این خصوص هیچگونه نقش و مسئولیت مستقیمی ندارد. وی افزود: از آنجایی که جسد مورد نظر در محوطه حرم عبدالعظیم (ع) کشف شده است، مسئولیت دفن این جسد نیز با آستان مقدس است و ضرورتی به دخالت سایر دستگاه ها در این خصوص نداشت.جمالی پور در خصوص چگونگی کشف این جسد نیز افزود: در طرح توسعه اماکن قدیمی و متبرکه، بقایایی از اجسادی که از گذشته های دور دفن شده اند، پیدا می شود و این اجساد با رعایت موازین شرعی در مکان های مناسب توسط متولیان امر دفن می شوند.فرماندار شهر ری در مورد هویت جسد مومیایی و موارد مطرح شده در مورد تعلق آن به پهلوی اول گفت: من هم این اخبار را در فضای مجازی و درسطح جامعه شنیده ام، این سئوال را باید کارشناسان میراث فرهنگی پاسخ دهند./ایرنا

واکنش وزیر به تبلیغات جنجالی «به وقت شام»

وزیر فرهنگ و ارشاد با اشاره به نوع تبلیغ فیلم «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا در مجتمع تجاری کوروش گفت: اینکه می‌خواهند با کاراکترهای فیلم به صورت زنده با مردم نسبتی برقرار کنند، در تئاتر، کنسرت و سینما سابقه داشته است و مجاز بوده است. اما پاره‌ای از تحولاتی که این تیم تبلیغاتی پدید آورده است خود آقای حاتمی کیا را هم متحیر کرد./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار