بازگشت برخی از کارگردان‌های قدیمی و حرفه‌ای به تلویزیون‌، شاید بتواند آنتنی پُر و البته باکیفیت را بعد از مدت‌ها به مخاطبان نوید بدهد.
کد خبر: ۵۹۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 25 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،چند سالی می‌شود که سریال‌های تلویزیونی همچون سابق رونق نمی‌گیرند و به قول معروف خیابان‌ها را خلوت نمی‌کنند و به گفتمان جامعه‌ تبدیل نمی‌شوند. یکی از اصلی‌ترین علل این موضوع را می‌توان جدایی یا دوری برخی تهیه‌کنندگان، نویسنده‌ها و کارگردان‌های مشهور و حرفه‌ای و به تبع آن بازیگران محبوب و مشهور از تلویزیون دانست.  

با دور شدن کارگردان‌های خوب و چهره‌های محبوب از تلویزیون، تولید سریال در شبکه نمایش خانگی با افزایش چشم‌گیری همراه شد. به گونه‌ای که با هجرت این چهره‌ها که روزگاری از همین قاب تلویزیون در دل مردم جا باز کرده‌ بودند و حالا به هزار و یک دلیل معلوم و نامعلوم جایشان در تلویزیون خالی بود، روز به روز شبکه نمایش خانگی را به رقیبی قوی‌تر برای تلویزیون تبدیل کرد.

داوود میرباقری، حسن فتحی و کمال تبریزی نمونه‌های بارزی از این اتفاق هستند که اگرچه هر از گاهی خبرهایی مبنی بر همکاری آنها با تلویزیون به گوش می‌رسد، اما مسائلی چون مشکلات مالی که این روزها صداوسیما با آن دست و پنجه نرم می‌کند و همچنین آزادی‌های بیشتری که فضای کار در شبکه نمایش خانگی نسبت به تلویزیون دارد، همکاری این هنرمندان با تلویزیون را مدام به تأخیر می‌اندازد.

در این میان با ثبات مدیریت‌ها در سیما، حدود یک سالی می‌شود که خبر همکاری مجدد برخی از کارگردان‌های شناخته‌شده با تلویزیون هم منتشر می‌شود؛ داوود میرباقری، کیانوش عیاری، بهرام بهرامیان، همایون اسعدیان، محمدمهدی عسگرپور، عزیزالله حمیدنژاد و منوچهر هادی از جمله کارگردان‌هایی هستند که این روزها همکاری با تلویزیون را به سینما و شبکه نمایش خانگی ترجیح داده‌اند و هر کدام مراحل تولید یا پیش‌تولید سریال‌های تلویزیونی را پشت سر می‌گذارند.

از طرفی معاون سیما اخیرا درباره بودجه‌های تولیدات نمایشی توضیح داده است: از زمان حضور آقای علی‌عسکری در مقام ربیس رسانه ملی، سالی ۵۰ درصد به بودجه آثار نمایشی اضافه شده است؛ البته اکنون پروژه‌های فراوانی در حال کار است. زمانی ما فقط چند پروژه در حال تولید داشتیم و اکنون ۱۰۰ پروژه در مراحل مختلف ساخت داریم. با این حال بودجه سریال‌سازی در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ حداقل دوبرابر خواهد شد.

 ۱۵ سال تلاش میرباقری برای ساخت «سلمان فارسی»

بیش از ۱۵ سال از نگارش سریال «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری می‌گذرد و سال‌هاست که نام این سریال از زبان مدیران مختلف سیما شنیده می‌شود تا شاید بتوانند با نوید ساخت یک سریال الف ویژه، مخاطب را به آینده تلویزیون در حوزه آثار نمایشی امیدوار کنند. صحبت از ساخت سریال «سلمان فارسی» تابستان سال ۹۲ به میان آمد و از آن زمان تاکنون فقط خبرهایی درباره‌ی نوشتن سناریوی این سریال تلویزیونی منتشر شده است.

در ادامه این پروسه طولانی‌مدت، چندی پیش مرتضی میرباقری (معاون سیما) به همراه کرمی (رییس مرکز سیما فیلم) با حضور در دفتر پروژه «سلمان فارسی» در جریان مراحل پیشرفت آن قرار گرفتند و همان زمان هم خبرهایی مبنی بر احتمال آغاز مراحل پیش تولید سریال «سلمان فارسی» از ابتدای سال ۹۷ شنیده شد.

البته طبیعتا این پروسه طولانی‌مدت با گلایه‌هایی نیز همراه شد؛ میرباقری که کارگردانی آثاری چون «معصومیت از دست رفته»، «مسافر ری» و «امام علی(ع)» را در کارنامه کاری خود دارد، با گله از مسوولان فرهنگی و همچنین نیروهای متدین و مذهبی درباره قصور در تولید آثار فاخر و اثرگذار بر روح جامعه، گفت: چقدر باید به خاطر «سلمان» به روح و زندگیم زخم بخورد؟ این زخم‌ها زمانی اجر دارد که نتیجه داشته باشد. من ۱۵ سال پیش «سلمان» را نوشته‌ام و آماده است، دیگه خسته شده‌ام از این نوع کار کردن؛‌ یعنی شما سال‌ها زحمت می‌کشی، پدر خود را درمی‌آوری ولی آخر، کار با آنچه که فکر می‌کردی تفاوت دارد و موضع‌گیری‌ها، کمبود امکانات و یک تغییر مدیریت این همه لطمه به کار وارد می‌کند. 

برغم این گله‌ها، میرباقری همچنان از سوی تلویزیون به عنوان کارگردان سلمان معرفی می‌شود و خودش هم تکذیب نمی‌کند.

عسگرپور در حال تولید «دستت را به من بده»

اما محمد مهدی عسگرپور که ساخت سریال‌هایی همچون «جراحت»، «نفس گرم»، «شیدایی» و «گل‌های گرمسیری» را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد، این روزها مشغول ساخت مجموعه تلویزیونی «دستت را به من بده» برای ماه رمضان سال آینده است.

این مجموعه تلویزیونی به تهیه‌کنندگی علی پورکیانی اوایل مهر ماه در تهران کلید خورده است و گروه تولید این سریال هم اکنون در تهران مشغول تصویربرداری هستند.

البته به گفته تهیه‌کننده این سریال قرار است به زودی نام این سریال تلویزیونی تغییر کند و ماه رمضان سال ۹۷ از شبکه سه سیما راهی آنتن شود.

امین تارخ، فریبا متخصص، محمدرضا هدایتی، مریم بوبانی و مارال فرجاد از جمله بازیگرانی هستند در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

سریال «دستت را به من بده» روایتگر زندگی «رسول تولایی» به عنوان بزرگتر، محبوب و مورد اعتماد چند خانواده است، اما این اعتماد به واسطه بازخوانی گذشته خدشه‌دار می‌شود و حالا خانواده‌هایی که هر کدام با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، در پی یافتن مقصر اصلی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار