معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین:
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی قزوین گفت: واکسیناسیون دام ها علیه بیماری بروسلوز در استان پارسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، هشت درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۵۹۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 16 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین، دکتر مهدی مهرزاده  با اعلام این خبر افزود: میزان افزایش واکسیناسیون دام های سبک استان در سال قبل 15درصد و در دام های سنگین هفت درصد رشد داشته و در مجموع شاهد افزایش هشت درصدی این آمار نسبت به سال 95 بودیم.


وی اظهار کرد: به منظور مقابله با بیماری بروسلوز در سال گذشته 208 هزار راس دام سبک (بز،گوسفند و بره) و 22هزار و 600 راس گوساله و 34 هزار راس گاو سنگین واکسینه شدند.


این مسئول بیان کرد: پیش بینی اداره دامپزشکی برای واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در استان سال گذشته برای دام های سبک 50هزار راس و برای دام سنگین 15هزار راس بود که خوشبختانه عملیات واکسیناسیون بیش از این میزان انجام شد.


به گفته او، این واکسیناسیون در سطح دام های روستایی و صنعتی با همکاری بخش دولتی و خصوصی به صورت رایگان انجام شد.


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: مقابله با این بیماری به دلیل مشترک بودن بین انسان و دام از حساسیت بالایی برخوردار است همچنین در صورت جلوگیری از تردد غیر مجاز دام و رعایت قرنطینه ، احتمال ابتلا به این بیماری تا حد زیادی کاهش می یابد.


وی اضافه کرد: بروسلوز یک بیماری واگیردار عفونی مشترک بین انسان و دام است که از طریق حیوان آلوده گاو،گوسفند،بز و حتی شتر به انسان قابل انتقال است .


این مسئول، درد مفاصل،تب،لرز،بی اشتهایی،عرق شبانه،سر درد،درد بدن،کاهش وزن،درد زانو و سستی بدن را از علائم و نشانه های این بیماری در انسان و سقط جنین،زایمان نوزاد ضعیف و ناتوان،کم شدن شیر دام و عقیم شدن دام های نر را از علائم و نشانه های این بیماری در حیوان عنوان کرد.


معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان قزوین، واکسیناسیون به موقع دام ها را بهترین راه کنترل علیه این بیماری عنوان کرد و افزود: با توجه به کنترل و پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز خوشبختانه طی سال گذشته و سال 95هیچ گونه موردی از بروز بیماری در سطح دامداری های استان قزوین مشاهده نشد.


وی از دامداران خواست تا همکاری همه جانبه با تیم های مایه کوبی دامپزشکی جهت واکسیناسیون فراگیر دامها در سن مناسب بر علیه بیماری بروسلو داشته باشند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار