رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: دولت در سال گذشته، 440میلیارد ریال به صورت بلاعوض برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به کشاورزان استان پرداخت کرد .
کد خبر: ۵۹۱۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶ 16 April 2018

«سیدجمال سجادی پور» در حاشیه بازدید از طرح‌های کشاورزی ابرکوه،‌اظهار کرد: این میزان تسهیلات برای اجرای ۲ هزار و ۹۶۰ هکتار سیستم آبیاری نوین هزینه شده است .

وی بابیان این‌که اجرای آبیاری نوین میزان بهره وری آب را در بخش کشاورزی به میزان ۸۵ درصد افزایش می دهد،‌ افزود: از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که ۳۰ درصد باغ‌های استان را شامل می‌شود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در ادامه بابیان این‌که امسال دو هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی و باغات برای تجهیز به سامانه نوین آبیاری در دست اجراست،‌گفت: زمینه اجرای ۷۰ هزار هکتار اراضی استان یزد به سیستم آبیاری نوین وجود دارد .

سجادی پور با اشاره به این‌که این استان ۱۸ سال با خشکسالی و بحران کم آبی روبروست، تصریح کرد: درسال زراعی ۸۳ و ۸۴ مقدار یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون متر مکعب آب دربخش کشاورزی از ۶ هزار ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی و قنوات استحصال شده است .

این مقام مسئول ادامه داد: این میزان با روند سیر نزولی ، بخاطر تداوم خشکسالی و افت آبهای زیر زمینی در سال ۱۳۹۶ به ۹۸۶میلیون متر مکعب رسیده است .

سجادی پور خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آبی و کاهش آبهای زیر زمینی، این میزان باید در اجرای تعادل بخشی آب مجازی بر اساس برنامه توسعه ششم با اجرای طرح‌های آبیاری نوین، تغییر الگوی کاشت و توسعه کاشت محصولات گلخانه‌ای و کم آبخواه به۵۶۰ میلیون متر مکعب برسد .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد بابیان این‌که ۸۲ درصد آب استحصالی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، از کشاورزان و تولید کنندگان خواست با تغییر الگوی کشت از شیوه سنتی به نوین، در مدیریت مطلوب برداشت آب عزم جدی داشته باشند .

وی کشت گیاهان کم آب خواه و مجهز شدن زمین‌های کشاورزی به سیستم آبیاری نوین (بارانی و قطره‌ای) را مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب دانست .

این مقام مسئول همچنین با بیان این‌که ۲۲ درصد خیارسبز گلخانه ای کشور در استان یزد تولید می‌شود خاطرنشان کرد: یک‌ هزار و۵۵۰ هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه‌ای اختصاص دارد که از این میزان سطح زیرکشت سالانه ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‏‏ای تولید و علاوه بر نیاز بازارهای داخلی به روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود .

وی گفت: ۴۸ درصد محصول بخش کشاورزی و دامی این استان که معادل یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن است با استفاده از چهار درصد منابع آبی تولید می‌شود .

سجادی پور ، تولید ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی ، ۵۴۰ هزار تن محصولات زراعی ، ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۴۰ هزار تن محصول دامی استان را حاصل تلاش کشاورزان و دامداران سخت کوش یزدی برشمرد .

رییس سازمان جهادکشاورزی استان یزد گفت: این استان با وجود محدودیت های منابع آب های زیر زمینی و نیز کاهش بارندگی در۲۰ سال اخیر، هم اکنون از لحاظ تولید محصولات کشاورزی و دامی در جایگاه نهم کشور قرار دارد .

وی همچنین تصریح کرد: درسال ۱۳۹۶ تعداد ۴۷ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با ظرفیت ۲۰۸ هزار تن به بهره برداری رسیده است و با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال یکهزار و ۱۳۲ نفر فراهم شده است .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار