معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در صورت راه اندازی دهکده نمونه کشاورزی، فرآوری مواد معدنی و صنعتی و دهکده کشاورزی در قزوین حمایت های لازم را انجام می دهیم تا الگویی در کشور معرفی شود.
کد خبر: ۵۸۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ 12 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری مهر،سید مهدی رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری روز پنجشنبه در جلسه بررسی ایجاد اشتغال روستایی که در استانداری برگزار شد اظهار کرد : مهمترین اولویت ما ایجاد اشتغال روستایی است که در این راستا باید از همه ظرفیت های مغفول مانده روستایی استفاده کنیم.

وی افزود:توجه به شرکت های دانش بنیان، توسعه گلخانه ها در اولویت است اما در رسته های اعلام شده محدودیتی نداریم و استانداران می توانند تا ۲۰ درصد جابجایی تسهیلات در بخش های مختلف داشته باشند.

رضوی بیان کرد:امسال ۳ هزار میلیارد تومان در توسعه طرح های گلخانه ای اختصاص داده ایم و دراین زمینه محدودیتی نداریم و در استان قزوین نیز متقاضیان می توانند از آن برخوردار شوند.

رضوی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۴ میلیون شغل از رده های فعلی حذف خواهد شد لذا ما هم باید سراغ مشاغل جدید برویم و از روشهای سنتی دوری کنیم.

وی اظهارداشت: برای نمونه طرح گوسفند افشار در زنجان مطرح شده و شما هم  می توانید روی گوسفند شال طرح بدهید و از مسیر دامداری سنتی به روشهای مدرن حرکت کنید.

طرح های روستایی باید توجیه اقتصادی داشته باشد

رضوی گفت: باید در دادن تسهیلات اشتغال روستایی خیلی دقیق باشیم و با نظارت منطقی به گونه ای عمل کنیم تا مانند گذشته برای نظام مشکل درست نشود لذا طرح ها باید به اشتغال و درآمدزایی برسد و هر متقاضی که نتواند اقساط خود را  پرداخت کند نباید وام بگیرد.

وی اضافه کرد: مهمترین شاخص های پرداخت وام روستایی اشتغالزایی، داشتن درآمد، توجیه اقتصادی و فروش محصول است و اگر این شرایط را داشته باشید هرگز نگران میزان تسهیلات و محدودیت پرداخت آن نباشید.

سهم استان قزوین ۲۷۰ میلیارد تومان

رضوی اظهارداشت: سهم استان قزوین از اعتبارات روستایی امسال حدود ۲۷۰ میلیارد تومان است اما بر اساس عملکرد شما آن را توزیع می کنیم و اگر طرح ها را بدقت و بسرعت اجرا کنید می توانیم آن را بیشتر کنیم.

وی اضافه کرد: اگر اعتبارات تا پایان اردیبهشت جذب شود به همه طرح های شما وام می دهیم درغیر این صورت تسهیلات به استانهای دیگر داده می شود.

رضوی گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد اعتبارات روستایی را پرداخت کرده ایم وتا ۷۰ درصد مشکل نداریم و ۳۰ درصد مابقی برای ایجاد رقابت میان استانهاست.

وی بیان کرد: از مجموع ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات روستایی تاکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان عقد قرارداد شده و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

رضوی یادآورشد: توزیع عادلانه تسهیلات میان روستائیان از اهداف ما در معاونت مناطق محروم است و در پرداخت وام اولویت با روستاییان منطقه، شهرستانها و شرکت های مشارکتی است.

وی گفت: اگر کمیته های فنی دیر عمل کنند در خطر حذف قرار خواهند گرفت زیرا گاهی اوقات به دلیل سرعت کم مانع اجرای طرحها هستند که باید کمک کنیم فعال شوند در غیر این صورت حذف می شوند.

علت مهاجرت روستاها کمبود درآمد خانواده هاست

رضوی اضافه کرد: سه مشکل اساسی در کاهش جمعیت روستایی کشور مربوط به اشتغال و کمبود درآمد پایین روستایی است و در کنار آن تبعیض در ارائه خدمات و نداشتن سند خانه های روستایی از عوامل مهاجرت به شهرهاست.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهارداشت: در شرایطی که ۷۵ درصد خانه های روستایی فاقد سند ملکی است نگذاشته ایم ارزش افزوده املاک نصیب روستایی شود و تبعیض در ارائه خدمات آموزش و پرورش ونبود عدالت آموزشی هم مزید بر علت شده و به کاهش جمعیت روستایی منجر شده است.

نظام تصمیم گیری سیاسی  وآسیب رسان است

وی گفت:آنچه از دوره های گذشته به ارث رسیده این که نظام تصمیم گیری کشور بجای آنکه کارشناسی باشدبیشتر سیاسی است لذا مدیران ما به جای آن که عادلانه و عاقلانه رفتار کنند تصمیم سیاسی و احساسی می گیرند و مهاجرت بیشتر می شود.

رضوی اظهارداشت: همه شهرهای کشور با حاشیه نشینی روبرو هستند که ۶۰ درصد آنها را روستائیان و عشایر تشکیل می دهند که با اجرای طرح های اشتغالزایی می توانیم این وضعیت را بهبود بخشیم.

اشتغال پایدار با مشارکت مردم محقق می شود

وی اضافه کرد: باید دانست کار پایدار با مشارکت همه جانبه مردم محقق می شود لذا همه باید تلاش کنیم استقبال مردم از طرح ها به صورت منطقی افزایش یابد.

رضوی گفت: استان قزوین ظرفیت های خوبی دارد که میتواند طرح های الگویی را درکشور پیاده کند لذا پیشنهاد می کنیم سه طرح دهکده نمونه را در کشور راه اندازی کنید.

قزوین الگوی ایجاد دهکده های نمونه روستایی باشد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در صورت راه اندازی دهکده نمونه کشاورزی، فرآوری مواد معدنی و صنعتی و دهکده کشاورزی در قزوین حمایت های لازم را انجام می دهیم تا الگویی در کشور معرفی شود.

وی بیان کرد: نباید توانمندی روستاها را فقط در حوزه کشاورزی خلاصه کرد و توجه به دیگر ظرفیتها مانند صنایع دستی، صنایع تبدیلی، فرآوری، گردشگری و خدمات می تواند به توسعه و اشتغال پایدار روستاها نیز کمک کند.

در این جلسه استاندار قزوین و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار