اینکه چگونه می شود یک نفر به بدترین شکل ممکن از کوره در می رود و با فشارهای روحی به اطرافیان صدمات جبران ناپذیری وارد می کند جای بحث دارد، چرا که این موضوع به ظاهر ساده ، شاید یکی از معضلاتی باشد که خواه ناخواه تمامی اقشار جامعه را گریبانگیر خود کرده است.
کد خبر: ۵۸۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳ 12 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،باران حقیقیت دوست، چگونه می شود که یک نفر به بدترین شکل ممکن از کوره در می رود و با فشارهای روحی به اطرافیان صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند جای بحث دارد،چرا که این موضوع به ظاهر ساده، شاید یکی از معضلاتی باشد که خواه ناخواه تمامی اقشار را گریبانگیر خود کرده است و در حال حاضر همین نزاع های ساده باعث تصادفات ،سکته های قلبی و حتی قتل شده است.

به همین ترتیب خبرنگار "تابناک" این موضوع را مهم دانست و پای سخن روانشناسان در این مورد نشست.

پایین آمدن ظرفیت مردم

روانشناس و استاد دانشگاه استان قزوین به "تابناک" می گوید: مشکل جامعه امروزی این است که افراد گفتگو کردن بلد نیستند  و چون حرفهای دیگران را نشنیده قطع می کنند با عصبانیت دست به عملی می زنند که جبران ناپذیر است.

محمد حسن نادری می افزاید: افرادی که دارای استرس، اضطراب ، خشم و عصبانیت می شوند ، باید این پیامدها را در خود حل کنند تا با کوچکترین اشتباهی ، برای خود و دیگران یک عمر پشیمانی به بار نیاورند.

این مسئول می گوید: پایین آمدن ظرفیت تحمل مردم به دلیل وجود فشارهای روانی و استرس هایی است که بخشی از آن ناشی از شرایط شخصی و بخشی هم ناشی از شرایط اجتماعی است.

دردسرهای رفت و آمد شهری

وی، دردسرهای رفت و آمد شهری که موجب صرف وقت، هزینه و انرژی زیادی می شود را از دیگر دلایل این موضوع بیان کرده و اضافه می کند: افراد  به این دلیل که نمی توانند طبق برنامه ریزی خود،به کارهایشان رسیدگی کنند، در نتیجه همین موضوع موجب عقب افتادن از برنامه های روزانه شان شده و آستانه تحمل آن ها را پایین می آورد.

قدرت نمایی

این روانشناس اضافه می کند: خیلی از اینگونه رفتارها برگرفته از "قدرت نمایی" و "غرور کاذبی" است که در جوانان نهفته است در عین حال برای برخی آنقدر این نوع رفتار در وجودش پرورش و یا رشد می یابدعزت نفس پایین

مشاوره و روانشناس "مرکز مشاوره آغاز" نیز اظهار می کند: امروز علی رغم ایجاد تغییرات بسیار فرهنگی و تغییر شیوه  زندگی فاقد توانایی های لازم و ضروری هستند که همین عاملافرادی را در مواجه با مشکلات و مسائل زندگی ناتوان و آسیب پذیر تر ساخته است.

فقدان مهارت های ارتباطی 

سهیلا زر آبادی پور می افزاید: پژوهش های علمی نشان داده است که بسیاری از مشکلات و اختلال های  روانی، عاطفی و بهداشتی ریشه های روانی دارند برای نمونه بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله خشونت ریشه در عزت نفس پایین و فقدان مهارت های ارتباطی دارد.

این مسئول اضافه می کند: این ارتباط نقش کلیدی در سلامتی دارد زیرا هیچ فردی به قصد خشونت و بزهکاری صبح ها از جای بر نمی خیزد مگر اینکه جزء افراد ضد اجتماعی و بیماران باشد.

به گفته وی، واژه هیجان با واژه های عاطفی و احساسی شور و شباهت های زیادی دارد و به معنای هر نوع برانگیختگی ذهن و بدن است و همچون غم و شادی در زندگی روزمره وجود دار.

حقوق از دست رفته

زر ابادی پور ادامه می دهد: یکی از هیجانات عصبانیت است، عصبانیت همانند غمگینی و نشاط یک احساس کاملا طبیعی است و هر انسانی در زندگی خود بارها و بارها عصبانی می شود.

به گفته این مسئول، اگرچه عصبانیت اخساس ناخوشایندی است ولی نباید تصور کرد احساس بدی است و یا کسی که عصبانی می شود آدم خوبی نیست به بیان دیگر،عصبانیت غریزه ای برای دفاع از حقوق از دست رفته انسان ها اس.

خشم برای قلب خطر آفرین است

این روانشناس منازعه را به معنای ستیزه و نزاع کردن می داند و می گوید: عصبانیت ناشی از بحث ها و فعالیت های بی نتیجه می تواند ما را به تغییر وضعیت تلخی همچون فشارهای روحی و جسمانی منجر کند این موضوع در حالی است که خشم برای قلب خطر آفرین است.

مسئول  مرکز مشاوره آغاز بیان  می کند: افراد بهتر است در موقعیت های خشن خشم خود را کنترل کنند تا با آرامش و وضعیت جسمانی مطلوبی برخوردار شوند به بیان دیگر، خشمی همراه با کینه توزی، طعنه زنی ، بهانه جویی و انتقاد همراه است به سلامتی لطمه می زند..

به گفته او، خشم سبب بیماری هایی همچون یبوست،اسهال، هپاتیت، زخم معده ، افزایش فشار خون و ناراحتی های قلبی عروقی می شود

راهکارهای مقابله با خشم و نزاع

این روانشناس می گوید: شایسته است افراد عصبانیت خود را بشناسند و علت آن را پیدا کنند تا مبادا به شکل ناخواسته دست به عملی بزنند که ناخوشایند است به همین منظور، در صفحات روزنامه می بینید که اغلب درگیری و قتل ها هنگامی رخ داده است که افراد خشم خود را کنترل نکرده اند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار