به گزارش تابناک قزوین به نقل از صبح قزوین
مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه حضرت ابوالفضل(ع) قزوین گفت: ایشان اصرار فراوان داشتند که کارمزد صندوق‌های قرض الحسنه حذف شود و قرض الحسنه به معنای واقعی پرداخت شود.
کد خبر: ۵۸۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ 07 April 2018

مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه حضرت ابوالفضل(ع):
مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه حضرت ابوالفضل(ع) قزوین گفت: ایشان اصرار فراوان داشتند که کارمزد صندوق‌های قرض الحسنه حذف شود و قرض الحسنه به معنای واقعی پرداخت شود.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعیصبح قزوین؛ 16 فروردین سال 1396 استان قزوین عزادار بزرگمردی شد که بیش از 50 سال از عمر بابرکت خود را در راه خدمت به اسلام و انقلاب تقدیم کرده بود.

آیت الله هادی باریک بین نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه قزوین سال گذشته در همین ایام بر اثر بیماری و کهولت سن دار فانی را وداع گفت و امروز در اولین سالگرد رحلت ایشان به سراغ برگی از زندگی پرفراز و نشیب ایشان رفته ایم.

آنچه در اذهان عمومی از مرحوم باریک بین نقش بسته است مبارزی انقلابی است که در زمان ستم شاهی به علت حق طلبی به سردشت تبعید می‌شود و پس از انقلاب نیز در قامت نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه قزوین ایفای وظیفه می‌کند؛ اما حوزه فعالیت‌های اجتماعی حاج آقا کمتر به چشم آمده است.

راه اندازی صندوق‌های قرض الحسنه از اقدامات برجسته حاج آقا در طول دوران عمر بابرکتشان بود که این خیر جاری هنوز هم در جریان است.

در این مصاحبه گفتاری خواندنی از برگی از زندگی مرحوم باریک بین را از زبان نجم‌آبادی مدیرعامل صندوق حضرت ابوالفضل(ع) قزوین می‌خوانید.

صبح قزوین: صندوق حضرت ابوالفضل( ع ) از چه سالی و با چه هدفی راه اندازی شد؟
نجم‌آبادی:صندوق حضرت ابوالفضل ( ع ) به منظور انجام خدمات عام المنفعه و نشر تعلیم و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی به هر نوع و هر کیفیت و کمک به تامین نیازها و بهبود زندگی نیازمندان جامعه و اعطای وام‌های بدون بهره (قرض الحسنه) از طریق پول‌های ذخیره شده توسط مردم که به صورت قرض در اختیار صندوق قرار خواهند داد با حفظ و رعایت موازین شرعی و مقررات جمهوری اسلامی ایران در سال 1369 فعالیت خود را آغاز و در سال 1373 در قالب یک شخصیت حقوقی مستقل در دفتر ثبت شرکت ها به شماره 52 به ثبت رسید.

صبح قزوین: نقش آیت الله باریک بین در راه اندازی این صندوق چه بود؟
نجم‌آبادی: صندوق تحت نظر یک هیئت امناء 20 نفره متشکل از مسئولین و معتمدین شهرستان قزوین با راهنمایی و مشارکت حضرت آیت الله باریک بین با هدف خدمت به عزیزان جانباز تشکیل شد و هم اکنون علاوه بر خدمت به جانبازان و خانواده های محترم آنان حدود 300 صندوق قرض الحسنه خصوصی را جهت گسترش فرهنگ قرض الحسنه تحت پوشش قرار داده است.

این صندوق با حمایت و هدایت حضرت آیت الله باریک بین موفق شده است از ابتدای تاسیس سال 69 از سالانه 20 میلیون تومان تا سال گذشته ( 1396 ) سالانه بالغ بر 60 میلیارد تومان وام قرض الحسنه پرداخت کند.

صبح قزوین: از فعالیت‌های اجتماعی حاج آقا در راه اندازی موسسات خیریه و صندوق‌های قرض الحسنه برایمان بگویید؟
نجم آبادی: حضرت آیت الله باریک بین سابقه تاسیس صندوق حضرت ولی عصر ( عج ) را قبل از انقلاب داشتند و با کمک جمعی از خیرین چند سال قبل از انقلاب اسلامی موفق به راه اندازی صندوق قرض الحسنه حضرت ولی عصر ( عج ) شدند و از آن طریق خدمات فراوانی به مبارزین انقلاب و کسانی که مشکلات اقتصادی داشتند کمک‌های فراوانی کردند.

حاج آقا با توجه به آن سابقه و آشنایی با امر قرض الحسنه نقش مهمی در راه اندازی صندوق حضرت ابوالفضل (ع) داشتند که با هدایت و حمایت‌های ایشان ما موفق شدیم صندوق قرض الحسنه حضرت ابوالفضل ( ع ) را راه اندازی کنیم و با احیا و ترویج سنت الهی قرض الحسنه تلاش داریم تا ریشه‌های فقر و نظام ربوی را در حد وسعمان حذف کنیم.

صبح قزوین: خاطراتی از حضور و پشتیبانی حاج آقا باریک بین در حمایت از موسسات دارید؟
نجم آبادی: مهمترین خاطره ای که از ایشان در مورد صندوق‌های قرض الحسنه دارم علاقه وافر ایشان به امر مساعدت جهت حل مشکلات نیازمندان بود.

بر همین اساس تذکرات فراوانی بابت این موضوع به مسئولین زیربط می‌دادند که در نتیجه به جهت تسریع در امور ایشان بنا گذاشتند یک حساب ویژه قرض الحسنه ( که بعدها نام آن صندوق آتیه شد ) راه اندازی شود و مدت چند سال به صورت متوالی در تمام جلساتی که مسئولین و کسانی که تمکن مالی داشتند موضوع راه اندازی این حساب قرض الحسنه را مطرح کردند که در نهایت صندوق قرض الحسنه آتیه با کمک خیرین استان قزوین زیر نظر مستقیم ایشان به عنوان کمک به مستمندان و نیازمندان شهرستان قزوین تاسیس و در حال حاضر خدمات فراوانی به این عزیزان ارائه می‌کند.

ضمناً هم اکنون صندوق مذکور ( آتیه ) زیر نظر نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین حضرت آیت الله عابدینی اداره می‌شود.

صبح قزوین: ویژگی‌های اخلاقی حاج آقا در حوزه کاری و ارائه خدمات به مردم چگونه بود؟
نجم آبادی: حضرت آیت الله باریک بین چون خودشان فردی بسیار ساه زیست به معنای واقعی بودند و این را همه ما در زندگی خصوصی ایشان شاهد بودیم و با توجه به همین موضوع همیشه تاکید داشتند که صندوق‌های قرض الحسنه باید کاملاً به دور از تشریفات اداره گردد.

ایشان اصرار فراوان داشتند که کارمزد صندوق‌های قرض الحسنه حذف شود و قرض الحسنه به معنای واقعی پرداخت شود و حتی همین تامین هزینه های جزئی ( کارمزد وام ) نیز از وام گیرندگان دریافت نگردد تا لذت شیرین قرض الحسنه در کار آنان باقی بماند.

صبح قزوین: چه نگاهی در حوزه خدمت به خلق داشتند؟
نجم آبادی: آرزوی دیرینه ایشان حذف کارمزد وام‌های قرض الحسنه بود که امید داریم در آینده بتوانیم با تامین درآمدهای ثابت و پایدار آرزوی ایشان را برآورده شود و نیز در آینده نه چندان دور شاهد پرداخت وام‌های قرض الحسنه ( بدون کارمزد ) باشیم که امید داریم آن روز زیاد دور نباشد.

منبع:صبح قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار