25هزارنفر گردشگر تا 6فروردين97ازجاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی شهرستان خوي بازدید کرده اند.
کد خبر: ۵۸۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 26 March 2018

به گزارش خبرنگارتابناک استان آذربایجان غربی ازخوی ،آرامگاه شمس تبریزی يکي از مکان‌های مهم گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی‌است که محل مدفن شمس تبریزی شاعر صوفی و پارسی‌گوی می‌باشد و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این شاعر ملی را گرامی می‌دارند و درايام تعطيلات گردشگران داخلي وخارجي زيادي از اين مکان تاريخي ومذهبي بازديد مي کنند.
محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی (زاده ۵۸۲ - درگذشته ۶۴۵ هجری قمری) از صوفیان ایرانی مسلمان مشهور سده هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام «مقالات شمس تبریزی» معروف است.
لازم به ذکر است که آرامگاه شمس تبریزی، مدفن عارفی نامی و بزرگ است که در مسلک عشق مولوی عارف و شاعر بزرگ ایرانی را به عرش رسانیده است ودر کنار این مدفن مناری بزرگ پوشیده از شاخ قوچ وحشی وجود دارد که به برج شمس تبریزی معروف است. منار شمس تبریزی از بناهای منحصربه‌فرد منطقه است که جهانگردان و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌‏کند.

لازم به يادآوري است که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز هفتم مهر ماه، به نام روز شمس نامگذاری شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوي در گفت و گو با خبرنگارتابنا ک استان آذربایجان غربی ازخوی ؛ با اشاره به اینکه ،این بنا ي تاريخي در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی واقع شده است گفت:اين مکان تاريخي مناري دارد که سطح بیرونی این مناره با شاخ هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعيل صفوي طی اقامت چهل روزه اش در کوه چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است.
,وي اظهارداشت: طبق اسناد موجود، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شده و مناره آن به وسیله شاخ قوچ‌های وحشی تزئین شده است.
عزيز ميرزايي ادامه داد مدارك و تصاوير مينياتوري باقيمانده از مقبره شمس تبريزي در شهرستان خوي نشان مي‌دهد اين بنا در ابتدا از ۳ مناره دور قبر شمس تشكيل شده بود كه به دلايل طبيعي اكنون تنها يكي از آنها مانده است.
وي اظهارداشت: اين برج 3.40 متر قطر داشته و مساحت آن نيز ۱۱ متر است. مقبره شمس تبریزی دارای برجی به ارتفاع ۱۷ متر است و آرامگاه شمس در فاصله ۱۰ متری از مقبره ساخته شده قرار دارد.

وی درادامه با اشاره به ظرفیت های گردشگری خوی نيز گفت: این شهرستان با داشتن نزدیک به 200 اثر و بنای ارزشمند تاریخی، فرهنگی متعددي از جمله بازار قدیمی، مساجد مطلب خان، سیدالشهدا، ملاحسن، حاج بابا، حوزه علمیه نمازی، آرامگاه شمس تبریزی، پوریای ولی، حمام محمد بیگ، دروازه سنگی ،غار علی شیخ، آبگرم قطور و جاده ابریشم و کاروانسراهای شاه عباسی و پل هوایی قطور و دیگر آثار را در خود جای داده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی دربخشي از سخنان خود با بيان اينکه ،از آغاز فعالیت ستاد سفر‌ها و طرح نوروزی تابه امروزدرشهرستان خوي 7200نفر دراقامتگاه هاي شهرستان خوي حضور يافتندکه ازاين تعداد25هزارنفر گردشگر از جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی اين شهرستان بازدید کرده اند اظهارداشت:ازاين تعدادگردشگر15هزارنفرنيز ازاين بازديدکننده گان از جوار شمس تبريزي بازديد نمودند.

ميرزايي درپايان سخنان خود به اجراي برنامه هاي فرهنگي دراين ايام اشاره کرد وافزود: برگزاري مراسم نوروز گاه درجوارشمس تبريزي، با اجراي موسيقي سنتي زنده درهرروز،برگزاري رالي خانوادگي درمحور گردشگري عليشيغ خوي به همراه اجراي برنامه هاي فرهنگي، اجراي گارگاه نقاشي کودکان، وبرگزاري نمايشگاه صنايع دستي درجوار بارگاه شمس تبريزي ، برگزاري جشنواره محلي وبومي،برگزاري مسايقه رنگ آميزي نقاشي،برگزاري مسابقه خوشنويسي با خودکاروجشن خريدسفر دربازارچه مرزي خوي همراه با اجراي برنامه هاي فرهنگي دراين مکان ازجمله برنامه‌های ستاد برای استقبال و خدمات رسانی به گردشگران مي باشد.

گزارش از فاطمه فرخ زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار