به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایسناقزوین
ساماندهی دست‌فروشان موضوع چندساله‌ای است که توسط شهرداری و مدیران مربوطه هرسال اعلام و برنامه‌ریزی می‌شود، تصمیمی که خروجی نداشته و همچنان چهره شهر مزین به دست‌فروشانی است که افراد مختلفی برای خرید از آن‌ها صف‌کشیده‌اند.
کد خبر: ۵۸۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 18 March 2018

ساماندهی دست‌فروشان، شاید وقتی دیگرساماندهی دست‌فروشان موضوع چندساله‌ای است که توسط شهرداری و مدیران مربوطه هرسال اعلام و برنامه‌ریزی می‌شود، تصمیمی که خروجی نداشته و همچنان چهره شهر مزین به دست‌فروشانی است که افراد مختلفی برای خرید از آن‌ها صف‌کشیده‌اند.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، بازار عید داغ است و افراد زیادی برای خرید شب عید خود را به بازار رسانده‌اند، علی‌رغم اینکه برخی از افراد به دنبال اصالت کالا و خرید کالاهای باکیفیت هستند برخی دیگر نیز به دنبال خرید ارزان هستند و به سراغ دست‌فروشان می‌روند.

این روزها اگر مسیر بازار تا چهارراه طالقانی را پیاده طی کنی به‌سختی از شلوغی و ازدحام ایجادشده می‌توانی عبور کنی، ازدحامی که به علت حضور دست‌فروش‌ها در سطح خیابان‌ها و افرادی که از آن‌ها خرید می‌کنند چند برابر شده است، به‌نوعی پیاده‌روها توسط دست‌فروش‌ها قرق شده است، دست‌فروش‌هایی که فروش اجناس در سطح خیابان را حق طبیعی خود می‌دانند و از مصاحبه خودداری می‌کنند.

خانم میان‌سالی که به همراه همسر خود در سبزه‌میدان مشغول به فروش انواع آیینه است با ناراحتی می‌گوید: همین چند روز است که کاسب هستیم و پول خوبی درمی‌آوریم، گوشه‌ای بساط کرده‌ایم و باکسی هم کاری نداریم، سد معبر نکرده‌ایم هرکسی می‌خواهد از آن‌طرف عبور کند.

این خانم معتقد است که شهرداری باید جای مخصوصی در اختیار دست‌فروشان قرار دهد، مکانی که خریداران به‌راحتی بتوانند به دست‌فروش‌ها دسترسی داشته باشند و ما هم بتوانیم جنس‌هایمان را بفروشیم.

مردی میان‌سال که بساط فروش لباس مردانه‌اش را مرتب می‌کند با شنیدن صحبت‌های ما زیرلب می‌گوید: اگر کار باشد ما اینجا چه‌کار می‌کنیم، من 55 ساله هستم اما اینجا نشسته‌ام، کار نیست مجبورم دست‌فروشی کنم، می‌گوید شهرداری هم که به فکر نیست و مکان خاصی را برای ما در نظر نمی‌گیرد.

پسر جوانی که با صدایی بلند، مردم را به خرید لباس بچه‌گانه با بهترین قیمت تشویق می‌کند نیز به جمع ما اضافه می‌شود و می‌گوید: جایگاه مخصوص شهرداری به درد ما نمی‌خورد، هر جا که به ما می‌دهند در خاک و دور از شهر است، جای خوبی نیست مثل همین جمعه‌بازار انتهای نواب.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌شود که در خاک بساط کنیم؛ اگر بگذارند دست‌فروشی خوب است و مشتریان خاص خودش را دارد، جایگاه مخصوص دست‌فروشان باید در خیابان‌های اصلی شهر مانند خیام، سبزه‌میدان و بازار باشد نه در انتهای شهر.

دست‌فروشان سرگرم مشتریان می‌شوند از آن‌ها فاصله می‌گیرم و به سمت بازار حرکت می‌کنم، در همان لحظه بین دو دست‌فروش دعوا می‌شود، مردی که سن بیشتری دارد مدعی است که این مکان برای من است و هرروز اینجا بساط می‌کنم، اما جوانی که روسری می‌فروشد می‌گوید: از ساعت 6 صبح اینجا بودم و همین‌جا باید بساط کنم باید زودتر می‌آمدی نه اینکه سر ظهر، با پادرمیانی سایر دست‌فروش‌ها ختم به خیر می‌شود و در کنار هم به فروش اجناس خود می‌پردازند. همین اتفاقات هم نشان می‌دهد که به این سادگی نمی‌توان مرکز شهر یا خیابان‌های تجاری را در اختیار دست‌فروشان قرار داد و طبیعی است برای ساماندهی دستفروشان باید چاره دیگری اندیشید و مکان ویژه متمرکزی را اختصاص داد.

دست‌فروشی که کتاب هدیه می‌دهد

به میدان آزادی که می‌رسم دست‌فروشی توجه‌ام را جلب می‌کند؛ کنار اجناس خود بنری نصب‌کرده است که بدون قرعه‌کشی به همه مشتریان هدیه می‌دهیم و در کیف کنار دست خود کتاب‌های فراوانی قرار داده است.

به سراغش می‌روم و جریان کتاب‌ها را می‌پرسم؛ می‌گوید پیش‌ازاین در شرکت کار می‌کردم و دو سال متمادی به‌عنوان اپراتور نمونه شرکت انتخاب شدم اما به دلیل شیمیایی بودن مواد و توصیه دکتر درخواست تغییر بخش دادم که توسط شرکت پذیرفته نشد و از شرکت درآمدم، از آذرماه نیز به دنبال کار هستم و نتوانستم کاری پیدا کنم.

وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که کار پیدا کنم دست‌فروشی می‌کنم، برای اینکه یک کار فرهنگی نیز انجام داده باشم به تمام مشتریان به‌صورت رایگان کتاب هدیه می‌دهم، کتاب را از کیف درمی‌آورد و به سمتم می‌گیرد و تأکید می‌کند که کتاب نوشته خودم است و کلاه‌برداری‌های اینترنتی را معرفی کردم، درواقع هم فرهنگ کتاب‌خوانی را رواج می‌دهم هم آگاهی مردم را نسبت به کلاه‌برداری اینترنتی افزایش می‌دهم در کنار این‌ها هم لباس می‌فروشم.

این دست‌فروش می‌گوید: شهرداری مکان‌های مشخص‌شده‌ای را برای دست‌فروشان در نظر گرفته است که هنوز جا نیفتاده است، مردم برای خرید به مراکز خرید مراجعه می‌کنند، در نظر گرفتن پارکینگ برای ساماندهی دست‌فروشان خوب نیست باید جایگاه دست‌فروشان در مرکز شهر باشد.

وی تأکید می‌کند: برخی از این‌ها که می‌بینی مغازه‌دار هستند چون مردم بیشتر از دست‌فروشان خرید می‌کنند به‌جای مغازه آمده‌اند اینجا بساط کرده‌اند اگر وضع کاسبی خوب بود که در مغازه‌ها می‌ماندند، سبزه‌میدان مکان خوبی برای دست‌فروشی است به‌نوعی می‌توان به مسافران که برای دیدن آثار تاریخی می‌آیند هم اجناس خودمان را بفروشیم و معرف فرهنگ شهر باشیم!

به گزارش ایسنا، اگر با دست‌فروش‌های شهر صحبت کنیم در بین آن‌ها افراد مختلفی می‌بینیم از جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی تا کارگر نمونه شرکت، از پیرمرد بازنشسته تا زنان سرپرست خانوار، افرادی که شغل مرتبط مناسبی پیدا نمی‌کنند و به‌ناچار به شغل دست‌فروشی روی می‌آورند.

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری‌ها اراضی، کوچه‌ها، میادین، خیابان‌ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می‌شود و شهرداری‌ها ملزم به برخورد با متخلفان هستند.

همچنین بر اساس تبصره 1 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آن‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب و سکونت ممنوع است. بند 20 همین ماده از قانون تأکید می‌کند که شهرداری‌ها موظف‌اند با مشاغل مزاحم یا تأسیس اماکنی که به نحوی موجب مزاحمت شهروندان باشد، برخورد کنند.

مرتضی رحمانی رئیس اداره هماهنگی امور اجرائیات شهرداری قزوین می‌گوید: در این ایام برای اینکه تعداد دست‌فروشان افزایش پیدا می‌کنند، از طریق هماهنگی با سازمان میادین برای ساماندهی دست‌فروشان تا حد نیاز فضاهایی اختصاص داده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: معمولاً افرادی که برای خرید مراجعه می‌کنند و دست‌فروشان از این فضاها استقبال نمی‌کنند، این در حالی است که با توجه به این‌که فضایی برای ساماندهی وجود دارد اگر دست‌فروشان تمرد کنند، وظیفه نیروی انتظامی است که با ناهنجاری برخورد کنند.

به گزارش ایسنا، اگرچه این روزها خبرها از اختصاص دو پارکینگ برای ساماندهی دست‌فروشان اشاره‌شده است، با توجه به اینکه پارکینگ نیاز اساسی شهر است و مورد استقبال قرار نگرفته است، اما مسئولین مربوطه از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و رسیدگی به این مسئله را به سال آینده موکول می‌کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار