به گزارش تابناک قزوین به نقل از لایسنا
کارشناس و راهنمای گردشگری استان قزوین گفت: خیابان سپه اولین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند؛ این خیابان بعد‌ها به نام دولتی و بعدازآن در سال ۱۳۰۷ به خیابان «سپه» تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر به نام خیابان شهدا نام‌گذاری شده است.
کد خبر: ۵۸۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱ 17 March 2018

خیابان «سپه» نخستین خیابان ایرانکارشناس و راهنمای گردشگری استان قزوین گفت: خیابان سپه اولین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند؛ این خیابان بعدها به نام دولتی و بعدازآن در سال 1307 به خیابان «سپه» تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر به نام خیابان شهدا نام‌گذاری شده است.

راضیه رحمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: با تصمیم شاه‌طهماسب صفوی، پایتخت ایران از تبریز به قزوین منتقل شد که باید برای پایتختی قزوين برخی زیرساخت‌ها آماده می‌شد؛ اين زيرساخت‌ها شامل دولت‌خانه، کاخ‌های حکومتی و اقامتی شاه و همراهانش بود؛ هم‌زمان با دولت‌خانه یک خیابان اصلی داخل قزوین به نام «خیابان» کشیده شد که درواقع این خیابان از جلوی مسجد جامع عبور می‌کرد و به سردر عالی‌قاپو ختم می‌شد.

وی ادامه داد: این خیابان، خیابان دولتی و اصلی بود و مراسم رسمی و استقبال‌های مهم از این مسیر انجام می‌شد. برای نمونه اگر زمانی سفیر خارجی می‌آمد و شاه‌طهماسب را ملاقات می‌کرد از این مسیر به سمت عالی‌قاپو هدایت می‌شد؛‌ ضمن اينكه در گذشته رژه‌های نظامیان و لشکریان در این خیابان انجام می‌‌گرفت و شاه در اين خيابان از نظامیان سان می‌‌ديد.

این راهنمای گردشگری استان قزوین اضافه کرد: همچنین مراسم و جشن‌های مهم در سال‌های بعد از صفوی در این خیابان انجام می‌شد به‌طوری‌که عکس‌هایی از دوره قاجار وجود دارد كه نشان می‌دهد اين خيابان برای مراسم تزئین شده است.

وی با بیان اینکه درواقع خیابان سپه اولین گذری بوده که اسم «خیابان» را بر آن گذاشتند، تصریح کرد: درواقع این گذر قبل از ساخت هم وجود داشته اما ویژگی‌های آن باعث شده به‌عنوان اولین خیابان ایران طراحی شود و به ثبت ملی برسد.

رحمانی عنوان کرد: این خیابان در سال 1307 به نام «سپه» تغییر نام پیدا کرد و در حال حاضر به نام خیابان شهدا نام‌گذاری شده است.

منبع:ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار