به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرناقزوین
قزوین-ایرنا-چهارشنبه سوری یکی از سنت های دیرین مردم ایران باستان بوده است که در آن مردم با برگزاری بعضی آیین های خاص از جمله پریدن از روی آتش، قاشقزنی و شاهنامه خوانی به استقبال سال نو می رفتند اما این مراسم امروز از شکل اولیه خود فاصله زیادی گرفته و به انحراف کشیده شده است.
کد خبر: ۵۷۸۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 13 March 2018

قزوین-ایرنا-چهارشنبه سوری یکی از سنت های دیرین مردم ایران باستان بوده است که در آن مردم با برگزاری بعضی آیین های خاص از جمله پریدن از روی آتش، قاشقزنی و شاهنامه خوانی به استقبال سال نو می رفتند اما این مراسم امروز از شکل اولیه خود فاصله زیادی گرفته و به انحراف کشیده شده است.
راهکارهای تبدیل چهارشنبه سوری به کانون شادی و امنیت بررسی شد
به گزارش ایرنا، با تغییر شکل برگزاری این آیین سنتی ضمن اینکه این مراسم زیبایی و فلسفه خود را از دست داده است، همچنین در این روز همه شهروندان بیم آن را دارند که در اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی دیگران خود و یا اعضای خانواده شان دچار آسیب دیدگی و جراحت نشوند.
در دهه های اخیر و با اعمال برخی رفتارهای ناهنجار اجتماعی در برگزاری آئین چهارشنبه آخر سال شاهد حوادث تلخ و ناگواری هستیم که بسیاری از خانواده ها را در آستانه سال جدید با مسایل و مشکلات عدیده ای روبرو ساخته و چه بسا بعضی از آنان را نیز داغدار کرده است.
استفاده از مواد محترقه خطرناک مانند دینامیت و نارنجک های مهیب و آتش بازی های گسترده در واقع علاوه بر از بین بردن سنت های رایج این روز، نوجوانان و جوانان را نیز بیش از پیش از روح حاکم بر این آیین کهن دور می کند.
بیشترین قربانیان و حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال را نوجوانان و جوانانی تشکیل می دهند که تحت تاثیر هیجان های درونی و کنترل نشده خود قرار می گیرند.
در آستانه این مناسبت و آیین، ایرنا مرکز قزوین میزگردی را با حضور کارشناسان نیروی انتظامی، آتش نشانی و مدیریت هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار کرد که در آن در زمینه راهکارهای موجود در حوزه پیشگیری و چگونگی مقابله با حوادث به وقوع پیوسته، مکان های مناسب و نحوه برگزاری امن آیین چهارشنبه آخر سال بحث و بررسی به عمل آمد.

**رسالت ناجا حفظ نظم و امنیت جامعه است
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین در این میزگرد رسالت ناجا در زمینه ایجاد نظم و امنیت جامعه را یادآور شد و گفت: نیروی انتظامی همواره در طول سال و به خصوص ایام خاص همراه و یاور شهروندان خود در جهت برقراری نظم و آرامش و جلوگیری از بروز هر نوع ناهنجاری بوده است.
سرهنگ حمید محبعلی ادامه داد: از آنجا که برای شاد شدن خود نباید هیچ گاه باعث نگرانی دیگران شد، پلیس براساس وظیقه ذاتی خود با هر نوع ناهنجاری و هنجارشکنی در هر شرایطی برخورد می کند.
وی، حضور در معابر اصلی و فرعی شهرها به منظور مقابله با هر نوع هنجارشکنی، جلوگیری از مزاحمت های خیابانی از سوی برخی سوءاستفاده کنندگان و کنترل ترافیکی را بخشی از کارکرد پلیس در چهارشنبه آخر سال برشمرد و افزود: برای این منظور نیروی انتظامی طرح ویژه ای را در اماکن یاد شده به منظور جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه دنبال می کند.

** طرح پیشگیرانه پلیس قزوین از یک ماه قبل در مدارس و مساجد آغاز شده است
معاون عملیات فرماندهی انتظامی استان قزوین ادامه داد: در حوزه پیشگیری، پلیس از یک ماه قبل با حضور در مدارس، مساجد و محلات آموزش های لازم در خصوص خطرات چهارشنبه آخر سال و مباحث ترافیکی را در اختیار جامعه هدف قرار داده است.
سرهنگ محبعلی افزود: باید توجه داشت که ما مواد محترقه بی خطر نداریم و حتی یک ترقه کوچک که ممکن است برای افراد بزرگ بی خطر باشد اما برای کودکان و نوجوانان می تواند خطرساز باشد.
وی با اشاره به اینکه امروزه متاسفانه بسیاری از سنت های قدیمی رایج در چهارشنبه آخر سال که بسیار آموزنده نیز بوده اما به بوته فراموشی سپرده شده و این آیین منحرف شده است،اضافه کرد: به والدین توصیه می شود به جای استفاده از مواد محترقه خطرناک در این روز، به فرزندان خود سنت های فراموش شده از جمله قاشق زنی که در واقع نوعی کمک به همنوع در گذشته تلقی می شده را آموزش دهند.
وی در پایان افزود: با تلاش شبانه روزی ماموران ناجا و به منظور پیشگیری و کاهش تلفات، با انجام اقدامات امنیتی و اطلاعاتی تاکنون موفق به کشف یک میلیون و 100هزار عدد انواع مواد محترقه در این استان شده ایم.

**نیروهای امداد و نجات همیشه در کنار پلیس بوده اند
مدیر هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این میزگرد گفت: نیروهای امدادی در طول سال و به مناسبت های مختلف همواره در کنار پلیس بوده اند چرا که بدون حضور نیروهای امنیتی، ارائه کوچکترین خدمات امدادی در مواقع بحرانی به سختی امکان پذیر است.
علی فخارسلیمانی با اشاره به در پیش بودن آئین چهارشنبه آخر سال،افزود: بیش از اینکه از جنبه حادثه ای به این موضوع بپردازیم باید در ابتدا به مباحث فرهنگی و ناهنجاری های موجود در این حوزه بپردازیم.
وی اضافه کرد: برخی دستگاه های متولی متاسفانه طی سال های اخیر در پرداختن به حوادث چهارشنبه آخر سال به صورت جزیره ای عمل کرده و به تنهایی برای این روز برنامه ریزی می کنند که در این خصوص باید شاهد تغییر رویه باشیم.

**پارسال در چهارشنبه آخر سال حادثه منجر به فوت نداشتیم
رییس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به انجام 81 مورد عملیات امداد و نجات مجروح در چهارشنبه سوری سال گذشته از سوی این مرکز، گفت: خوشبختانه با تدابیر از پیش تعیین شده و همکاری شهروندان پارسال در آیین های چهارشنبه آخر سال هیچ حادثه منجر به فوت در سطح استان گزارش نشد.
علی فخار حسینی اضافه کرد: آمارها نشان می دهد بیشتر گروه های آسیب پذیر در مراسم برپایی چهارشنبه آخر سال نوجوانان و جوانان هستند و این مساله بیانگر آن است که بیشتر فعالیت ما در حوزه فرهنگ سازی باید این گروه ها باشند.
وی با اشاره به آمادگی 50 تیم اورژانسی در سطح استان قزوین برای امدادرسانی به حادثه دیدگان چهارشنبه سوری، گفت: شایع ترین حوادث در چهارشنبه آخر سال آسیب دیدگی دست و چشم از سوی نوجوانان و جوانان بوده تا جایی که 45 درصد حادثه دیدگان ما را افراد 10 تا 20 سال و 27 درصد نیز افراد 20 تا 30 سال تشکیل می دهند.

**پلیس تحت هیچ شرایطی مانع شادی مردم نبوده است
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین در این نشست گفت: پلیس هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی مانع ایجاد شور و شادی در بین مردم نبوده و نیست و این مساله بارها و بارها و به مناسبت های مختلف از جمله پیروزی های ورزشی و انتخابات نیز نشان داده شده است.
سرهنگ ایمانعلی محمدزاده اظهارکرد: چهارشنبه سوری در سنت ایرانیان دارای فلسفه بوده تا جایی که مردم ایران باستان در این روز و قبل از استقبال از بهار، به صله رحم، رفع مشکلات نیازمندان و نظافت منازل و محلات خود می پرداختند.
وی با اشاره به اینکه سنت چهارشنبه سوری با تغییر رویکردها، به هیچ عنوان متناسب با نیازها و خواسته های نسل امروزی نیست، ادامه داد: متاسفانه با فرهنگ سازی های غلط انجام شده، برخی افراد به صورت کورکورانه تحت تاثیر قرار گرفته و با اعمال و رفتارهای خود و با استفاده از آلات محترقه آسیب های جبران ناپذیری را به جامعه وارد می آورند.
وی اضافه کرد: در همین راستا، معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی اقدام های سازنده ای را در حوزه فرهنگ سازی به عمل آورده که برگزاری نشست با سازمان های متولی در امر پیشگیری، چاپ بنر و بروشور جهت آگاه سازی شهروندان، اطلاع رسانی هشدارهای پلیس از طریق پیامک و ارائه توصیه های پلیس از طریق فضاهای مجازی و رسانه ها از جمله این کارها بوده است.

**اجرای مراسم چهارشنبه سوری در محلات، کاهش حوادث را به دنبال دارد
سرهنگ محمدزاده توصیه کرد: با توجه به اینکه نظارت والدین بر فرزندان در محلات خود بیش از سایر مکان هاست، از این رو برگزاری جشن ها و آئین های چهارشنبه آخر سال در محلات به طور حتم کاهش حوادث را به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه پلیس هیچ مخالفتی با شادی مردم ندارد، اضافه کرد: نیروی انتظامی همواره خواهان داشتن جامعه ای شاد، پویا، سرزنده و ایمن است اما همه اینها دارای تعاریفی هستند که باید در چارچوب و مقررات خود جای بگیرند.

**تیم های آتش نشانی در ایستگاه های هشت گانه قزوین آماده باش هستند
معاون سازمان آتش نشانی قزوین نیز در این میزگرد گفت: تیم های آتش نشان این سازمان از صبح سه شنبه، علاوه بر آماده باش در ایستگاه های هشت گانه، در 10 نقطه دیگر شهر نیز به منظور رسیدن به موقع در محل حادثه در آماده باش 100 درصد هستند.
غدیر موسی خانی با اشاره به اینکه شهروندان به محض وقوع هر حادثه ای مراتب را به سامانه 125 اطلاع دهند، افزود: با برنامه ریزی های به عمل آمده، نیروهای آتش نشان در هر نقطه از شهر قزوین در کمتر از پنج دقیقه خود را به محل حادثه می رسانند.

** سنت آتش سوزی در چهارشنبه آخر سال با تحریف روبرو شده است
معاون سازمان آتش نشانی قزوین اظهار داشت: در قدیم مردم برای برافروختن آتش به بیابان های خارج از شهرها رفته و با جمع آور بوته، اقدام به آتش بازی کرده و پس از پایان مراسم نیز محل را پاکسازی می کردند.
وی اضافه کرد: متاسفانه امروزه برای فراهم کردن آتش در چهارشنبه آخر سال افراد با استفاده از ضایعات موجود در منزل، حتی لاستیک های فرسوده خودرو، مبادرت به برافروختن آتش کرده و برای شعله ورتر کردن آن نیز از بنزین و نفت استفاده می کنند.
موسی خانی با اشاره به اینکه خوشبختانه تا امروز هیچ عملیات مهار آتش در زمینه مواد محترقه نداشته ایم،اظهار کرد: سال گذشته در چهارشنبه آخر سال تیم های عملیاتی این سازمان اقدام به 34 مورد عملیات کردند که خوشبختانه در این زمینه تلفات جانی را هم نداشتیم.
وی در پایان به شهروندان توصیه کرد تا ضمن پرهیز از خسارت زدن به اموال و تاسیسات عمومی،از نگهداری ضایعاتی مانند چوب، مواد پلاستیکی و لاستیک در بالکن و پشت بام های منازل خودداری کرده و برای برافروختن آتش از فضاهای باز و خاکی استفاده کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار