به گزارش تابناک قزوین به نقل از صبح قزوین
رئیس اورژانس استان قزوین در مصاحبه با صبح قزوین:   رئیس اورژانس استان قزوین گفت: حدود ۲۵ مربی مشغول آموزش در مدارس مقاطع مختلف، سراسر استان قزوین حضور دارند تا بتوانیم دانش‌آموزان را با خطرات مواد محترقه آشنا کنیم.  
کد خبر: ۵۷۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳ 11 March 2018

سال گذشته ۸۱ نفر در

رئیس اورژانس استان قزوین در مصاحبه با صبح قزوین:

رئیس اورژانس استان قزوین گفت: حدود ۲۵ مربی مشغول آموزش در مدارس مقاطع مختلف، سراسر استان قزوین حضور دارند تا بتوانیم دانش‌آموزان را با خطرات مواد محترقه آشنا کنیم.

 

دکتر نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: چهارشنبه سوری سال گذشته حدود ۸۱ مورد مصدوم وجود داشت که ۶۶ مورد از آن آقا و ۱۵ مورد آن خانم بودند؛ ۷۰ مورد درمان سرپایی و ۱۱ مورد به بیمارستان منتقل و بستری شدند.

وی افزود: خداروشکر سال گذشته مورد فوتی نداشتیم؛ بیشترین نوع آسیب‌ها خراشیدگی‌، جراحت، سوختگی، بریدگی و پارگی بودند؛ بیشترین آسیب‌ها در بین سنین ۱۰ تا ۲۵ سال اتفاق افتاده بود.

رئیس اورژانس استان قزوین تصریح کرد: امسال یک دوره مداوم برای آموزش درباره چهارشنبه سوری برنامه ریزی کرده ایم؛ به این صورت که حدود ۲۵ مربی مشغول آموزش در مدارس مقاطع مختلف، سراسر استان قزوین حضور دارند تا بتوانیم دانش‌آموزان را با خطرات مواد محترقه آشنا کنیم.

 

این مسئول اذعان کرد: از والدین خواهشمندیم اگر قرار است که فرزندان خود را کنترل هیجان کنند، حتما در شب چهارشنبه سوری همراه فرزندان خود باشند و اجازه ندهند که فرزندانشان مواد محترقه تهیه کنند و در آن شب به نحو خاصی تحت نظارت خود قرار دهند.

وی مطرح کرد: خانواده‌ها پس از وقوع حادثه اول با ۱۱۵ تماس بگیرند و با آرامش آدرس دقیق محل مورد نظر را بدهند تا همکاران ما بتوانند سریع محل حادثه را پیدا کنند و وقت طلایی را از دست ندهند.

دکتر نامدار بیان کرد: زمانی که سوختگی اتفاق می‌افتد به هیج عنوان از خمیر دندان، پماد بتادین، مایع ظرف شویی استفاده نکنند؛ مخصوصا در نواحی صورت چرا که دو جنبه منفی دارد، این مواد علاوه بر اینکه باعث التهاب بیشتر می‌شود و لک باقی می‌گذارد و اگر جراحی بخواهد آن را ترمیم کند چون آنها فلوراید دارند بنابراین مجبور است تمام نواحی را بتراشد و از اول ترمیم کند.

رئیس اورژانس استان قزوین ادامه داد: در صورت وقوع حادثه سوختگی باید فقط محل سوختگی را به مدت ۱۵ دقیقه با آب سرد شستشو دهند و بعد از آن پانسمان خشک انجام دهند.

وی گفت: اگر لباس فردی آتش گرفت حتما یک پتو یا حوله خیس را دورش بپیچند که ابتدا شعله خاموش شود؛ اگر فرد بیهوش شد آن را به پهلو بخوابانند که اگر تهوع و استفراغ داشت دچار خفگی نشود، به کسی که بیهوش است و یا هوشیاری پایینی دارد آب یا غذا داده نشود، این موضوع را حتما چک کنند و اطمینان پیدا کنند که مصدوم نفس می‌کشد یا نه و اگر دوره احیا را گذرانده اند حتما روی مصدوم اجرا کنند.

این مسئول عنوان کرد: اگر نواحی مانند چشم آسیب دیده بود، تنها کاری که می‌توانند تا قبل رسیدن اورژانس انجام دهند این است که یک لیوان یک بار مصرف را روی چشم بگذارند و دور آن را با پانسمان ببندند و بپوشانند.

وی اذعان کرد: در زمان قطع شدگی عضو اولین کار کنترل خونریزی است؛ ۵ یا 10 سانت بالاتر از محل قطع شدگی را با پارچه نخی و تمیز محکم ببندند و عضو قطع شده را در کاسه یخ قرار دهند و اگر موجود نبود حدالامکان در آب سرد قرار دهند.

 

دکتر نامدار بیان کرد: مردم اگر می‌خواهند در شب چهارشنبه سوری آتش روشن کنند، حتما کپسول آتش نشانی نزدیکشان باشد و در پایان حتما آتش را خاموش کنند و آب روی آن بریزند و باقی مانده را جمع آوری کنند؛ از آتش بازی در کنار پمپ بنزین، اتومبیل و کنار مکان‌هایی که مواد سوختی و وسایل برقی وجود دارد، خودداری کنند.

وی ابراز کرد: هیچوقت مواد منفجره در جیب لباس و مکان گرم نگه داشته نشود؛ والدین دقت کنند که بچه‌هایشان مواد محترقه در خانه پنهان نکرده باشند که با یک جرقه آتش بگیرند.

رئیس اورژانس استان قزوین تاکید کرد: خداروشکر چند سالی است که اتفاقات ناگوار نسبت به سالیان گذشته کاهش یافته است؛ اما آرزوی ما این است که چهارشنبه پایان سال بدون مصدوم و حادثه باشد.

 

وی در پایان توصیه کرد: از شهروندان درخواست داریم که حتما شماره‌های ۱۱۵ و ۱۲۵ را به خاطر بسپارند و بلافاصله بعد از وقوع حادثه و قبل از انجام هر کاری با این مراکز تماس بگیرند تا وقت طلایی برای افراد خاص از دست نرود.

منبع:صبح قزوین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار