عبدالرسول فربود با بیان اینکه در زمان جنگ همه ما با هم ایستادیم و در این راه هیچ کس، هیچ چیز نمی‌خواست، گفت: اگر قرار است عزتی برای کشور بماند، باید این یگانگی را حفظ کنیم.
کد خبر: ۵۷۵۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷ 07 March 2018

 

اگر قرار است عزتی برای کشور بماند، باید یگانگی‌مان را حفظ کنیم

دکتر فربود، استاد پیشکسوت در عرصه پزشکی و دفاع مقدس در مراسمی که شامگاه  دیروز سه‌شنبه (15 اسفندماه) در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برای تجلیل از وی برگزار شد، با اشاره به تعریف و تمجیدهای انجام شده، اظهار کرد: هر چه گفته شد، من خود را در این قامت نمی‌بینم. از خدا متشکرم که به من شعوری داد که با استفاده از آن، به شکلی در زندگی‌ام حرکت کنم که مصداق این شعر باشد "خدایا چنان کن سرانجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار"

وی افزود: مزد و منتی نیست؛ وظیفه انسان است که اگر کاری را بر عهده دارد، آن را به خوبی انجام دهد. اگر کسی اعتقادی به خدای خود دارد، باید آن را چنان بیان کند که به جز خود او، کسی نداند.

این استاد پیشکسوت در عرصه پزشکی خاطرنشان کرد: خداوند هنر دردزدایی را به ما داده است. هنر اصلی ما دردزدایی است و درد یکی از چیزهایی است که بشر از آن رنج می‌برد. درد انواع مختلفی دارد که برای بسیاری از آن‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. این یک عنایت است که خدا به ما داده است تا بتوانیم دردزدایی کنیم.

فربود تصریح کرد: برای بحران، یک مثلث نام برده می‌شود که متخصص بیهوشی، جراح عمومی و جراح مغز و اعصاب به عنوان سه ضلع این مثلث نام برده شده‌اند. در هنگام بحران حضور جراح عمومی در محل می‌تواند بیش از 95 درصد از مشکلات مرگ مریض جلوگیری کند اما برای یک متخصص بیهوشی، یک شکل شماتیک ساخته شده که 12 دست دارد.

وی ادامه داد: جراح با یک آناتومی مشخص سر و کار دارد، اما یک متخصص بیهوشی باید چشم، قلب و کلیه را اداره کند. این رشته در تمام دنیا، یک رشته کلیدی است و رفتاری که در ایران با آن شده است، جای تاسف دارد.

این فعال عرصه علوم پزشکی در خصوص مساله جنگ گفت: مساله‌ای که در جنگ مطرح است، جنگ و دفاع است. کسی که حمله می‌کند، متخاصم است و در هر مقامی که باشد، سزایش طناب داری است که بر گردن صدام افتاد اما کسی که مورد هجوم قرار می‌گیرد، مجبور است دفاع کند. چطور ممکن است به خانه، زندگی، عقیده، شرف و حیثیت انسان تجاوز شود و او بی‌تفاوت بماند؟!

فربود گفت: پیش از جنگ، تعدادی همکار بنگلادشی و هندی داشتیم اما این افراد دو روز قبل از جنگ، اهواز را ترک کردند، چرا که از سوی کنسولگری کشورشان به آن‌ها گفته شده بود، باید بروند. علاوه بر عراق، 42 کشور علیه ما تدارک سلاح دیده بودند. من این کارها را در دوران جنگ به تنهایی انجام ندادم، بلکه همه ما با هم ایستادیم و در این راه هیچ کس، هیچ چیز نمی‌خواست. به جای تعهد کاری که به دولت داشتم، در طول هشت سال جنگ، 24 سال کار موظف انجام دادم اما نه حقوق اضافه ای دریافت کردم و نه تمنایی داشتم.

وی ادامه داد: هر چه بود، همه با هم انجام دادیم. کسی نمی‌تواند این مسائل را از یکدیگر جدا کند. این یگانگی و اتحاد باید باقی بماند. اگر قرار است عزتی برای کشور بماند، باید این یگانگی را حفظ کنیم.

 در پایان مراسم از جلد کتاب سرگذشت دکتر فربود رونمایی شد. همچنین از دکتر فربود و هشت نفر از فعالان عرصه علوم پزشکی تجلیل به عمل آمد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار