قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین:
قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین گفت: یک‌سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و یک‌سوم دیگر سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود، کاملاً درمان‌پذیر است.
کد خبر: ۵۷۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 05 March 2018

 به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مجید رجبی قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین در همایش سالانه پیشگیری از سرطان که به همت خانه مشارکت در سلامت استان قزوین در محل سالن سازمان تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و یک سوم دیگر سرطان‌ها اگر به موقع تشخیص داده شود، کاملًا درمان‌پذیر است اما اگر بیماری سریع شناسایی نشود و زمان بگذرد، کار را برای درمان بسیار سخت‌تر می‌شود.

* بیماری‌های غیرواگیردار مشکل بزرگ سلامت

وی در خصوص مشکلات مهم سلامت استان قزوین گفت: بیماری‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که از جمله آن‌ها ‌بیماری‌های واگیردار همچون سل، دیفتری، کزاز و غیره که مرگ و میر آن‌ها با واکسیناسیون و برنامه‌های متنوع سیستم بهداشت و درمان در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین اضافه کرد: دسته دوم بیماری‌های غیرواگیردار، همچون بیشتر سرطان‌ها، دیابت، فشارخون بالا، سکته‌های قلبی، مغزی و غیره که غیرقابل انتقال و به شدت هم در حال افزایش بوده و مشکل اصلی سلامت در استان قزوین است.

* 4 عامل اصلی موجب بیماری‌های غیرواگیردار ‌می‌شود

رجبی تصریح کرد: چهار عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار مؤثر است، از جمله آن تغذیه سالم که باید مواد غذایی مفید همچون میوه‌ها و سبزیجات، ماهی و لبنیات کم چرب و حبوبات را استفاده کنیم و مواد غذایی مضر همانند فست‌فودها، چربی‌های جامد، نوشابه‌های گازدار، نمک و غیره را مصرف نکنیم و یا مصرف آن را به حداقل رسانده و از سبد غذایی خانواده حذف کنیم.

این مسؤول با اشاره به استعمال دخانیات عنوان کرد: تنها مشکل ما سیگار نیست، بلکه قلیان هم مشکل و عامل خطرناکی بوده که مصرف آن در حال افزایش است؛ ضرر هر یکبار قلیان کشیدن، حداقل برابر با 20 نخ سیگار کشیدن بوده اما قبح آن در جامعه متأسفانه از سیگار کشیدن بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: استعمال دخانیات حداقل با 40 نوع سرطان در ارتباط است و بیش از 90 درصد سرطان های ریه، در افراد سیگاری و قلیانی دیده می شود.

* روزی نیم ساعت حداقل میزان تحرک لازم است

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین، سومین عامل پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را تحرک بدنی دانست و افزود: میزان تحرک مورد نیاز روزانه حداقل نیم ساعت است و 30 دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند تأثیر بسیاری در سلامت افراد داشته باشد.

رجبی استرس‌ها را چهارمین دلیل مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد و گفت: توجه به معنویت و ارتباط با خالق هستی برای کاهش تنش‌های عصبی، آموزش‌های مستمر جامعه برای فراگیری مهارت‌های کنترل استرس به ویژه در سن بلوغ امری ضروری است.

* علائم اولیه سرطان

وی توضیح داد: شایع‌ترین علامت بیماری‌های غیرواگیردار(دیابت، فشارخون، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی) بی‌علامتی است و ممکن است فرد مبتلا در ابتدای بیماری هیچ علامتی نداشته باشد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین ادامه داد: اما از نخستین علائم سرطان‌ها می توان از «خارج شدن غیرطبیعی خون از هر کجای بدن» نام برد.

رجبی مطرح کرد: همچنین پیدا شدن توده در هر جای بدن می‌تواند از دیگر نشانه‌های سرطان‌ها باشد و باید فرد حتماً توسط پزشک معاینه شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: به وجود آمدن خال جدید در بدن که سریع بزرگ می‌شود و رنگ آن یکنواخت نیست و سریع زخمی شده و فاقد حدود مشخص است هم باید از نظر سرطان مورد معاینه دقیق قرار گیرد؛ و همچنین سرفه‌های مزمن، گرفتگی و تغییر صدا بیش از سه هفته بدون دلیل خاص، به ویژه در فرد سیگاری اگر با خلط خونی هم همراه باشد، باید از نظر سرطان مورد بررسی قرار گیرد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه در امور مشارکت‌ها و خیرین یادآور شد: اشکال در بلع، زود سیرشدن همراه با لاغر شدن بیش از 10 درصد وزن در ماه، به ویژه در افراد سیگاری می‌تواند از علائم سرطان باشد که در سریع‌ترین زمان ممکن، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

رجبی افزود: همچنین تغییر در عادات اجابت مزاج و ادرار کردن بدون دلیل خاص، اگر بیش از سه هفته ادامه یافته و به ویژه اگر همراه خون باشد هم یکی دیگر از علائم سرطان‌هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار