کد خبر: ۵۷۳۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ 04 March 2018

 اجرای ۱۱ هزارهکتار پروژه بیابان زدایی طی سال ۹۵

علی اکبر اسداللهی گفت: اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین طی سال 95 موفق به اجرای حدود 11 هزار هکتار پروژه بیابان زدایی طی سال 95 شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "علی اکبر اسداللهی" مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته منابع طبیعی با شعار منابع طبیعی با مردم، برای مردم برگزار شد، با اشاره به فعالیت های خوب این اداره کل در راستای مبارزه با بیابان زایی افزود: طی سال95 حدود 11هزار هکتار پروژه بیابان زدایی توسط اداره کل منایع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اجرا شد و این موضوع به عنوان یکی از اولویت های مهم در سال جاری ادامه یافته و طی سال آینده نیز مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

اسداللهی ادامه داد: همچنین در تعطیلات نوروز سال گذشته حدود 5هزارهکتار بیایان زدایی انجام دادیم که امیدواریم این اقدامات منجر به مقابله با بیابان زایی شود.

وی با بیان اینکه مدیریت 62درصد از عرصه های استان را برعهده داریم افزود: با این وجود باید 100درصد عرصه های استان را تحت پوشش قراردهیم که در این زمینه موفق هم بوده ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تامین اکسیژن و تولید آب به عنوان یک عامل استراتژیک را ازجمله کارکردهای مهم منابع طبیعی ذکر کرد.

اسداللهی ادامه داد: همچنین نباید از نقش کلیدی منابع طبیعی در اشتغالزایی و بحث حفاظت از خاک(بحث پروژه های آبخیزداری) غافل بود.

وی با اشاره به نقش بی بدیل منابع طبیعی در بقای زندگی بشر خاطرنشان کرد: گستره عرصه کشور تحت مدیریت منابع طبیعی است و منابع طبیعی در همه این موضوعات اثرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با تاکید براینکه اثرگذاری منابع طبیعی در همه فعالیت ها مشاهده می شود افزود: باید نگاه ها به سمت منابع طبیعی روزبه روز اصلاح شود و نگاه ویژه ای به آن وجودداشته باشد.

اسداللهی با بیان اینکه طی 3-2 سال اخیر در حوزه بیابان زدایی اتفاقات خوبی افتاده خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در حوزه تقویت سفره های زیرزمینی هم نقش کلیدی دارد.

وی اعتبارات تملکی این اداره کل بیان کرد:کل اعتبارات تملکی ما در استان 4میلیارد و سیصدمیلیون تومان است و این مبلغ در حوزه ملی 13 میلیارد و 700میلیون تومان می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد:حدود 3/5میلیارد تومان در حوزه آبخیزداری با دستگاه های مختلف قرارداد بسته ایم که امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

اسداللهی افزود: همچنین پروژه ای در شهرستان آوج درحوزه کار مشارکتی با اعتبار 300میلیون تومان هزینه توسط مردم محل درحال پیگیری است.

وی با بیان اینکه حدود 72درصد از عرصه های استان قابلیت آبخیزداری دارند، افزود: دو میلیارد و دویست میلیون تومان در پروژه سد نهب سرمایه گذاری کرده ایم و از طرفی هم در بحث تعادل بخشی برای تقویت سفره های زیرزمینی هم می توانیم اثرگذار باشیم.

این مقام مسوول با اشاره به تاثیر منابع طبیعی بر بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: ضمن آمادگی برای جلوگیری از بیابان زایی آماده انجام کار آبخیزداری در سطح گسترده هستیم.

اسداللهی با بیان اینکه مسئولان در زمینه مقابله با بیابان زایی به خوبی ورود پیدا کردند، افزود: امیدواریم حمایت های آنان در این زمینه ادامه دار باشد.

وی اذعان کرد: در حوزه بخش های فنی حدود 300هزار نهال تهیه شده که در هفته درختکاری بصورت رایگان میان مردم توزیع خواهدشد.

این مقام مسوول با اشاره به اختصاص 35هزار هکتار در طارم سفلی جهت درختکاری افزود: همچنین حدود 14هزارهکتار منطقه مستعد درختکاری شناسایی شده است.

اسداللهی با بیان اینکه در پی افزایش سرانه جنگل کاری در استان هستیم گفت: هم اکنون سرانه جنگل و درختکاری در استان 200مترمربع است که به دنبال افزایش دوبرابری آن هستیم.

وی ادامه داد: در سطح 180هکتار واقع در منطقه حسین آباد طارم بحث جنگل کاری و غنی سازی منطقه را انجام می دهیم.

این مقام مسئول افزود: همچنین 370هکتار در الموت غربی به این کار اختصاص داده شده که کارهای واکاری آن درحال انجام است.

اسداللهی بیان کرد: 309هکتار از مناطق را غرق کردیم به این معنی که دامی در فصل چرا وارد آن نمی شود.

وی با اشاره به کشت بادام تلخ در منطقه آوج اظهار کرد: کشت بادام تلخ در منطقه آوج آغاز شده و روبه اتمام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین از مدیریت چرا به عنوان یکی از موضوعات مهم مدنظر این اداره کل یاد و خاطرنشان کرد: علاوه بر مدیریت چرا کشت گل نرگس در شهرستان های بویین زهرا و تاکستان در دستورکار قرار گرفته که بنا داریم این کار را توسعه دهیم.

اسداللهی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه ورود دام غیرمجاز با کاهش محسوسی مواجه بودیم افزود: از سه سال گذشته بحث مدیریت چرا را آغاز کردیم و می توانیم با مدیریت چرا به شدت جلوی بیابان زایی را بگیریم.

وی اذعان کرد: اراضی رهاشده ما یک کانون 30هزارهکتاری است که این اراضی در محمدآباد مستقربوده و در معرض بیابانی شدن قراردارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حوزه تملک اراضی پذیرای اعتراضات مردمی هستیم و در جلسات مختلف با دهیاران و فرمانداران سعی می کنیم مردم را نسبت به این قضیه توجیه کنیم.

اسداللهی با اشاره به اقدامات این اداره کل در زمینه تثبیت سندمالکیت اظهار کرد: در این زمینه تاکنون سند 800هزارهکتار را اخذکرده ایم و 26هزار هکتار هم سند صادرشده که تا پایان سال 40-30 هزار سند هم صادرمی شود.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با بخش خصوصی جهت تثبیت سندمالکیت افزود: بخشی از کارهای حفاظت را به بهره برداران سپرده ایم و می خواهیم فقط در بخش فنی وارد شویم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: تاکنون 25قرارداد با بهره برداران در سطح 40 هزارهکتار منعقد کرده ایم.

اسداللهی با بیان اینکه درسالجاری 139 فقره پرونده در زمینه تصرف اراضی بصورت جبری تشکیل شد افزود: 64 فقره امسال در سطح 230 هکتار رفع تصرف کردیم.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه چرای غیرمجاز 9فقره پرونده برای 3046 واحد دامی طی امسال تشکیل شد که در این زمینه با کاهش محسوسی مواجه بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: همچنین در زمینه فرهنگ سازی درخصوص منابع طبیعی اقدامات خوبی صورت گرفته و به شدت دنبال تشکیل صندوق توسعه منابع طبیعی هستیم.

اسداللهی در تشریح برنامه های این اداره کل بمناسبت هفته منابع طبیعی اظهار کرد: در این هفته علاوه بر اینکه هر شهرستان یک برنامه ویژه دارد در مرکز استان هم برنامه های متعددی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد:15 اسفند کاشت نهال در منزل شهید جواهری را خواهیم داشت و در بوستان باراجین هم درختکاری با حضور مسئولان صورت خواهدگرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین اذعان کرد:17 اسفند برنامه ویژه سالیانه در جهادکشاورزی قزوین خواهیم داشت که طی آن از بهره برداران نمونه تجلیل خواهدشد.

اسداللهی افزود:18 اسفند در جاده الموت غربی و حاشیه جاده سلامت برنامه ویژه ای خواهیم داشت.

وی اذعان کرد:خوشبختانه شاهد قطع درختان در جنگل های استان بوده ایم و هم اکنون سطح جنگل ها 29 هزارهکتاراست که به دنبال دوبرابرکردن جنگل های استان هستیم که کاملا عملیاتی است.

منبع: برنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار