سوگواره یاس نبوی روز سه شنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در 62 بقعه و امامزاده استان قزوین آغاز شد.
کد خبر: ۵۶۸۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳ 20 February 2018

به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، این سوگواره در آستان برخی از امامزاده های شاخص استان قزوین از جمله امامزاده حسین (ع ) ، امامزاده سید محمد، چهار انبیاء و امامزاده اسماعیل در قزوین به همت اداره اوقاف و امور خیریه تا سوم اسفند ماه جاری ادامه خواهد داشت .

 


در این سوگواره و آیین معنوی خیل مشتاقان ائمه اطهار (ع ) و عزاداران این استان با حضور در اماکن مقدس به سوگواری و اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در رثای حضرت زهرا (س) می پردازند.
برگزاری آیین های عزاداری توسط موکب عزاداران و هیات های مذهبی در قالب دسته های سینه زنی ، زنجیز زنی و نوحه خوانی از جمله برنامه های معنوی دراین آیین است .
قرائت زیارت عاشورا، دعای توسل، دعای ندبه، مدیحه و نوحه سرایی شعرا و ذاکران اهل بیت در رسای بانوی دو عالم از دیگر بخش های این سوگواره است.
هم چنین به مناسبت شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س ) مراسم ویژه شام غریبان در بقاع متبرکه و امامزاده های شاخص استان قزوین برگزار شد.
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اجرای سوگواره یاس نبوی را ترویج فضایل، سیره فاطمی و اقامه عزای حضرت زهرا (س) عنوان کرد.
حجت الاسلام غلامرضاعادل افزود: تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ترویج فرهنگ وقف بر اساس اجرای نیات واقف از دیگر اهداف برگزاری سوگواره یاس نبوی است.
وی ادامه داد: در قالب برگزاری مراسم سوگواره یاس نبوی 24مبلغ دینی در امامزادگان و بقاع متبرکه استان به فعالیت تبلیغی مشغول هستند وسخنرانی، مداحی، قرائت زیارت نامه فدکیه و خطبه حضرت زهرا (س)، اقامه نماز ظهر و عصر و پاسخگویی به شبهات دینی در قالب خیمه‌های معرفت را برعهده دارند.
به گفته وی در برخی از امامزادگان و بقاع متبرکه استان نیز بر حسب نیت واقفان، عزاداران فاطمی اطعام می‌شوند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین برپایی 20 خیمه معرفت در سطح امامزاده های استان را از دیگر برنامه های ایام شهادت فاطمه زهرا (س) عنوان کرد و افزود: برپایی غرفه ترویج حجاب و عفاف در بقاع متبرکه و شب شعر فاطمی با حضور شعرای برجسته آئینی و محلی استان اجرا شد.
استان قزوین دارای 226 امامزاده، 20 بقعه متبرکه، یک بقعه انبیاء و چهار مقبره است.
امامزاده حسین (ع)، امامزاده اسماعیل (ع)، امامزاده یعقوب (ع)، محمد حنفیه، سلطان سیدمحمد، اباذر، آمنه خاتون (س)، حلیمه خاتون (س)، زبیده خاتون (س)، بی بی شهربانو (س)، چهار انبیاء و امامزاده علی اصغر(ع) از جمله بقاع متبرکه و امامزاده های شاخص استان قزوین هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار