جشنواره فیلم فجر در قزوین
جشنواره فیلم فجر در استان قزوین نقاط روشن و تاریک دارد، از اکران نشدن فیلم های برجسته یا تاخیر در آغاز نمایش فیلم ها تا این جشنواره در مسیر خود فراز و فرودهایی داشته باشد.
کد خبر: ۵۶۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ 10 February 2018

خبرگزاری مهر-گروه استان ها-بهرام حقی: پس از یک سال انتظار سینما دوستان و سینماگران قزوینی، بالاخره کاروان جشنواره سی و ششم فیلم فجر به استان قزوین نیز رسید و طبق برنامه ریزی انجام شده، فیلم های این جشنواره در نوبت های متفاوت از طریق پرنده های نقره ای سینما تازه نفس مهتاب قزوین به دوستداران و علاقه مندان هنر هفتم عرضه شدند.

بررسی آمار فروش سالن اصلی سینما مهتاب در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نشان می دهد میزان استقبال قزوینی ها از این جشنواره نسبت به سال گذشته افزایش یافته است هرچند نقاط ضعفی هم در برپایی جشنواره به چشم می خورد که مهمترین آنها کمبود ظرفیت سالن برای فیلم های پرمخاطب بود.

اهمیت برپایی جشنواره

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در قزوین به خبرنگار مهر گفت: چندین سال قبل که جشنواره فجر فقط در تهران برگزار می شد، اهالی استان های دیگر احساس می کردند که به آنها ظلم شده و برخی از دوستداران سینما هم برای دیدن فیلم های جشنواره، رنج سفر به پایتخت را تحمل می کردند.

اکبر اسکندری نژاد با بیان اینکه برگزاری این جشنواره در استان ها، در راستای اجرای عدالت فرهنگی صورت می گیرد، افزود: با توجه به اینکه این جشنواره در دهه مبارک فجر برپا می شود، می تواند به ایجاد شادابی و پویایی در جامعه کمک کند و مردم استان قزوین را در لذت های فرارسیدن بهار سینمای ایران کمک کند.

وی با اشاره به مزایای برپایی جشنواره برای سینماگران و سینمادوستان قزوینی، تصریح کرد: تماشای فیلم های خوب جشنواره فیلم فجر می تواند کلاس آموزشی خوبی برای فیلمسازان جوان استان باشد و آنها را با حال و هوا و معیارهای روز سینمای ایران آشنا کند. ضمن اینکه انگیزه ساخت چنین آثاری را در وجود آنها ایجاد کند.

هزینه برگزاری و استقبال مردم

این مسئول فرهنگی، هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر در قزوین را حدود ۲۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: در طول برگزاری این جشنواره ۱۵ فیلم در ۳۲ نوبت در سینما مهتاب قزوین اکران می شود که برای هر نوبت اکران باید ۵ میلیون تومان به تهیه کننده فیلم پرداخت شود و بقیه هزینه برپایی جشنواره به اجاره سالن اصلی سینما مهتاب و تبلیغات مربوط می شود.

اسکندری نژاد با بیان این که بخشی از بودجه برگزاری جشنواره توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تامین شده است، اضافه کرد: خوشبختانه استقبال مناسبی از فیلم های جشنواره صورت گرفت و بغیر از ۲ یا ۳ فیلم، بقیه آثار با سالن پر از تماشاگر، نمایش داده شدند.

همچنین ۵ فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»، «بمب؛ یک عاشقانه»، «به وقت شام»، «چهارراه استانبول» و «دارکوب» با استقبال فراوان و دور از انتظار تماشاگران قزوینی مواجه شد.

برخی فیلم های خوب اکران نشدند

یک دانش آموخته سینما نیز در مورد فیلم های اکران شده جشنواره فیلم فجر در قزوین، گفت: اگر چه فیلم های ارزشمندی مانند «مغزهای کوچک زنگ زده» درشهر ما نمایش داده شد، اما هنوز مشخص نیست نحوه انتخاب فیلم های جشنواره برای اکران در استان ها، تابع چه عوامل و معیارهایی است و چگونه انجام می شود.

محمدرضا عینی با تاکید بر ضرورت نظرخواهی ازمردم برای انتخاب فیلم های مورد نظر، بیان کرد: برخی از فیلم های خوب و پرطرفدار جشنواره مانند «تنگه ابوقریب»، «لاتاری»، «اتاق تاریک»، «شعله ور» و «عرق سرد» برای تماشاگران قزوینی اکران نشدند و به جای آنها فیلم های ضعیفی مانند «جاده قدیم» و «امیر» پخش شدند.

وی ادامه داد:سال پیش عکسها و مطالبی در خصوص داستان و عوامل ساخت فیلم ها درسالن انتظار سینما مهتاب نصب شده بود که می توانست به تماشاگر در مورد انتخاب فیلم ها کمک کند که متاسفانه امسال وجود نداشتند. در ضمن می توانستیم در یک سالن اصلی سینما مهتاب، فیلم ها را برای مردم و در سالن کوچک سینما، فیلم ها را برای هنرمندان و خبرنگاران اکران کنیم و بعد از پایان پخش فیلم، کارشناسان سینمای استان این فیلم ها را نقد و بررسی کنند.

نقاط قوت و ضعف جشنواره

یک شهروند قزوینی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره نقاط قوت و ضعف برگزاری جشنواره فیلم فجر، گفت: یکی از نکات مثبت برپایی جشنواره امسال در قزوین این بود که برای فیلم های قوی و پرمخاطب، ۳ نوبت اکران در نظر گرفته شد. ضمن اینکه اعتقاد دارم تعداد فیلم های خوب سال گذشته از فیلم های امسال بیشتر بود.

«امیرمحسن کوهستانی» با بیان اینکه فیلم های سال قبل با نظم بیشتری اکران شدند، افزود: به رغم تلاش و زحمت دست اندرکاران جشنواره، اکثر فیلم ها، به ویژه فیلم های پربیننده با نیم ساعت تاخیر اکران شدند. همچنین سالن انتظار سینما مهتاب بسیار کوچک است به همین دلیل نمی تواند پاسخگوی تعداد بالای تماشاگران جشنواره باشد.

وی بایادآوری این که فقط ۲ سینما در قزوین داریم، ادامه داد: بهتر بود از سالن های سینما «بهمن» هم برای اکران فیلم هایی مانند «مغزهای کوچک زنگ زده» که هنگام نمایش آن، بسیاری از علاقه مندان سینما پشت در سالن سینما مهتاب ماندند، استفاده می شد که در این صورت شمار بیشتری از مردم و هنردوستان، فیلمهای جشنواره فجررا تماشا می کردند.

کوهستانی به لزوم اکران فیلم های جشنواره فجر در دیگر نقاط و شهرهای استان اشاره کرد و گفت: امیدوارم به زودی شاهد ساخت و احداث سالن های سینما در شهرهایی مانند آبیک، البرز، بوئین زهرا و تاکستان باشیم تا ساکنان این شهرها هم بتوانند از نعمت جشنواره سینمایی فجر بهره مند شوند.

در پایان گفتن این نکته ضروری به نظر می رسد که برگزاری جشنواره فیلم فجر در استان قزوین کار بسیار خوب و مثبتی است که جا دارد به خاطر انجام آن از مسئولان برپایی جشنواره تشکر کرد. اتفاقی که معمولاً در جشنواره های مشابه مانند جشنواره موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر در قزوین روی نمی دهد.

به نظر می رسد اکران فیلم های جشنواره فجر در استانها اتفاق مبارکی است که می تواند مردم شهرستانها را نیز با این رویداد مهم فرهنگی آشنا کرده و آنها را نیز در دیدن و نقد و بررسی آثار هنری مشارکت دهد.

توزیع عادلانه امکانات فرهنگی از رویکردهای خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلب رضایت عمومی و کشف استعدادها و نیز کاهش حضور در تهران در این ایام است که می تواند در سالهای اینده با کیفیت بهتری از جمله نمایش بیشتر فیلم‌ها مطرح در مراکز استانها دنبال شود.

به هرحال به همه دست اندرکاران این رویداد فرهنگی دست مریزاد گفته و امیدواریم این کار فرهنگی در سایر برنامه های نیز رواج یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار