معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی:
معاون توسعه بارزگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: یکی از سیاست های وزارت جهادکشاورزی حمایت از زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مردم است تا اقتصاد این بخش شکوفا شود.
کد خبر: ۵۶۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸ 07 February 2018

 به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، علی اصغر مهر فرد روز چهارشنبه در بازدید از یکی از واحدهای تولید شیرخشک و مواد غذایی در استان قزوین گفت: نبود یک سیستم اطلاعاتی جامع و مدلی کاربردی در زنجیره تامین محصولات کشاورزی سبب شده است این بخش از اقتصاد کشور با وجود استعداد بالقوه، کارایی لازم را نداشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات بخش کشاورزی در کشور نبود آگاهی کشاورزان نسبت به کاشت متعادل محصولات کشاورزی برحسب تقاضاست که برهم خوردن این تعادل از یک سو باعث وفور یک محصول و کاهش چشمگیر قیمت آن در یک سال و متضرر شدن کشاورزان شده و از سوی دیگر با کاهش سایر محصولات باعث افزایش قیمت و نارضایتی مردم می شود.

مهرفرد تصریح کرد: این مشکلات ضرورت مطالعه مدل های لجستیکی را در بخش کشاورزی ایجاب می کند و باید به زنجیره تولید هم اهمیت دهیم.

وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته، مدیریت فرآیند پیش از تولید، هنگام تولید و پس از تولید محصولات کشاورزی بر عهده اتحادیه های تعاونی بخش کشاورزی است و برای افزایش بهره مندی تولیدکنندگان ازارزش افزوده تولیدات کشاورزی و حذف واسطه ها، باید با هم افزایی و همگرایی تشکل ها، اتحادیه ها و تعاونی های بخش کشاورزی کشور تقویت شوند تا بتوانند نسبت به ایجاد زنجیره های تولید از مزرعه تا سفره اقدام کنند.

مهرفرد اظهارداشت: تکمیل زنجیره تولید موجب خدمت رسانی مناسب به سایر بخش های تولید می شود و ما نیز در این حوزه جدی هستیم.

وی گفت: تکمیل زنجیره تولید موجب کاهش هزینه ها و بالا رفتن کیفیت تولید محصول می شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی ضمن حمایت لازم آماده ارائه مشاوره و دادن راهکار مناسب برای تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی است.

مهرفرد تصریح کرد: در کشور ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف برای سرمایه گذاری بویژه در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم که در این زمینه در چند سال گذشته در زمینه نانوتکنولوژی و سیستم های جدید بسته بندی پیشرفت های خوبی در کشور صورت گرفته که قابل توجه است.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی آمادگی دارد در همه زمینه ها از سرمایه گذران حمایت کند تا زنجیره تولید شکل بگیرد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در ادامه در خصوص سیاست وزارت جهاد کشاورزی در مصرف بهینه آب گفت: تغییر زمان کشت بعضی از محصولات مانند کشت چغندرقند از بهاره به کشت پائیزه از راهکارهایی است که به کاهش مصرف آب کمک می کند و مصرف را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

مهرفرد یادآورشد: توسعه سیستم نوین آبیاری و کشت نشایی و گسترش کشت گلخانه ای در افزرایش راندمان تولید محصولات کشاورزی موثر است و این رویکرد نیز با جدیت دنبال می شود.

مهرفرد افزود: با توجه به کمبود آب در کشور باید برای افزایش بهره وری در تولید و مصرف آب در مزارع اقدام کنیم تا در آینده دچار بحران نشویم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار