پایان مرمت دربند گرجی در یزد

تراشیدن اندود‌های فرسوده بدنه، استحکام‌بخشی دیوارها، اندود کاهکل بدنه، کاهگل پشت‌بام را از جمله اقدامات صورت گرفته برای مرمت این دربند اعلام شد.
کد خبر: ۵۶۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸ 06 February 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ معاون میراث فرهنگی یزد گفت: مرمت و ساماندهی دربند گرجی در محله گازرگاه در بافت تاریخی یزد به‌عنوان یکی از طولانی‌ترین و قدیمی‌ترین دربندهای ایران به اتمام رسید.
ساشا ریاحی‌مقدم گفت: دربند گرجی در اواخر دوره زندیه بنا شده و در همان زمان، گرجی‌هایی که بعد از تحولات منطقه قفقاز به ایران منتقل شده بودند، به این مکان آمده و در آنجا سکنی گزیدند
وی اشاره کرد: در این دربند تعداد چهارده بنا وجود دارد که از بناهای شاخص آن می‌توان به خانه خان‌بهادر معین‌التجار و عمارت بهار عمر خانه متعلق به دکتر ابویی اشاره کرد.
ریاحی‌مقدم مصالح به کاررفته در دربند گرجی را عمدتا خشت برشمرد و گفت: جداره‌های دربند با اندود کاهگل پوشانده شده و تزیینات به کار رفته در دربند گرجی شامل سردرهای آجر کاری شده و نغول‌های کارشده روی جداره‌ها است که بعضی از آن‌ها دارای تزیینات ساده گِلبری است.
 به گزارش خبرگزاری صداوسیما، معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در این پروژه افزود: تراشیدن اندودهای فرسوده بدنه دربند، دوخت‌ودوز شکاف‌ها، استحکام‌بخشی دیوارها، ازاره چینی پای دیوارهای بدنه، اندود کاهکل بدنه، اندود کچ سقف و بدنه، اجرای شرفی لب دیوارها، اصلاح ناودان‌های پشت‌بام، اندود کاهگل پشت‌بام و ساباط‌های دربند، جمع‌آوری آسفالت کف دربند، اجرای قلوه سنگ در کف دربند، سامان‌دهی کابل‌های برق و مخابرات، سیم گل و مرمت سردرب پلاک‌های مسکونی و مرمت پشت‌بام‌های دربند ازجمله اقداماتی است که در طولانی و قدیمی‌ترین دربند صورت گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار