انقلاب اسلامی ایران امسال وارد چهلمین سال حیات پربار خود خواهد شد و ایرنا مرکزقزوین درمیزگردی با حضورکارشناسان به علل و ریشه های انقلاب وموضوعاتی مانند همسویی مردم با ولایت، عزت، هویت و عظمت ایران، صیانت از انقلاب، ارتقای سواد رسانه ای و مقابله با جنگ نرم، برقراری عدالت، نقش برجسته مردم و روحانیون استان در پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
کد خبر: ۵۶۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸ 05 February 2018

به گزارش تابناک قزوین اکنون پس از گذشت نزدیک به چهاردهه از عمر گرانمایه این شجره پر امید، بازخوانی علل و دستاوردهای ملی و منطقه ای آن برای آشنایی نسل جوان و نوجوان با این پدیده مهم قرن بیستم و نیز علتهای بروز آن بیش از پیش احساس می شود.
انقلاب اسلامی از یک سو نور امید را دردل محرومان، مستضعفان و آزادی خوهان جهان روشن کرده و از سوی دیگر با دشمنی مستکبران و ظالمان روبرو شده است، به همین دلیل باید ضمن معرفی دستاوردهای آن، راههای صیانت از آن نیز مورد توجه قرار گیرد که این مهم در میزگرد ایرنا قزوین مورد بررسی قرار گرفت.

**علل و ریشه های انقلاب اسلامی
رئیس شواری هماهنگی تبلیغات اسلامی و امام جمعه موقت قزوین در خصوص علل انقلاب اسلامی گفت : در رژیم سابق، ارزش های دینی در کشور به تمسخر گرفته می شد و تعداد مشروب فروشی ها بیشتر از نانوائی هابود و این وضعیت برای مردم فهیم ایران سخت بود وباعث شد که ریشه های جوشش مردم علیه رژیم آغاز شود.
حجت الاسلام والمسلمین علی قابل افزود: کشور ایران در دوران رژیم پهلوی دارای منابع خدادادی فراوانی بود، اما مردم در فقر کامل به سر می بردند و از مزایای نفت برخوردار نبوده و نفت ایران برای هواپیماهای اسرائیل به رایگان ارسال می شد ولی برای ملت ایران جایگاهی قائل نبودند.
وی افزود: این نوع نگاه و نگرش نسبت به مردم فقط مربوط به دوره پلهوی نیست بلکه نظام شاهنشاهی همیشه این تحقیر را نسبت به ملت ایران روا می داشته است چرا که چنین نظام هایی معتقد بودند که ملت فقط باید دعاگوی سلطان باشند.
حجت الاسلام و المسلمین قابل خاطر نشان کرد: در رژیم سابق به لحاظ امنیت غذایی در سطح پایینی قرار داشتیم به گونه ای که تنها 30روز از سال را می توانستیم خودکفا باشیم در حالی که شاه برای فاضلاب کشور لندن در آن زمان یک میلیون دلار هزینه می کرد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: در آن زمان شش میلیون بشکه نفت از کشور خارج می شد ولی سود آن عاید مردم ایران نبود ومرغ ایران از فرانسه، تخم مرغ از اسرائیل، پنیر از دانمارک و دکتر از بنگلادش تامین می شد.
** همسویی مردم با ولایت
فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد سپاه صاحب الامر (عج ) استان قزوین نیز رهبری حضرت امام (ره ) را از علل مهم پیروزی انقلاب اسلامی دانست و گفت: نقش ولایت و همسو بودن مردم با ولایت و مقاومت در مبارزه با طاغوت در این راستا نقش به سزایی داشت.
سرهنگ داوود بهرامی افزود: مردم و امام (ره ) خواستار تشکیل حکومت اسلامی و نابودی حکومت طاغوت بودند چرا که مهمترین اقدام رژیم شاه تضعیف دین در بین آحاد جامعه و ترویج بی بندو باری بود.
وی اظهار کرد: آشکارترین پیام های پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که اگر جوامع بشری بخواهند به عزت اسلامی و کرامت انسانی برسند در قدم اول باید به صورت آگاهانه با استعمار و استکبار مبارزه کنند.
بهرامی ادامه داد: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق و گسترده از سوی امام(ره) به مردم نسبت به حقی که حاکمیت پهلوی از آنها تضعیف کرده و فعالیت و کشتاری که رژیم انجام داد یکی از عواملی بود که روز به روز به رشد انقلاب سرعت بخشید.
وی بیان کرد: مهمترین تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ها؛ مردمی بودن آن و پشت سر ولایت فقیه بودن است.

** نقش روحانیان
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قزوین نیز گفت: روحانیون و طلاب در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و به آگاهی بخشی و روشنگری پرداختند.
سرهنگ ایمانعلی محمد زاده افزود: از جمله عوامل موثر بر پیروزی انقلاب اسلامی را می توان توجه روحانیت به پتانسیل و ظرفیت خود مردم دانست .
وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی متکی بر احزاب و گروهها نبود بلکه عامل تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها، روحانیت، مسجد، منبر و توجه به احکام شریعت در تصمیمات بود.

** عزت، هویت و عظمت ایران از دستاوردهای انقلاب است
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین در خصوص دستاوردهای انقلاب نیز گفت: انقلاب اسلامی به کشور عزت ، هویت و عظمت بخشید و ایران از یوغ استکبار جهانی رها شد و ملت ایران نیز با پیروزی انقلاب قدرت پوشالی استکبار جهانی را نشان دادند.
حجت الاسلام و المسلمین قابل به شاخص های رشد علمی در کشور نسبت به زمان قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : در دوران سلطنت رژیم پهلوی تعداد دانشجویان ایران 160هزار نفر بود ولی امروز کشور دارای 4میلیون و 600هزار دانشجو است .

**صیانت از انقلاب
رئیس مجمع بسیج استان قزوین گفت: یکی از مهمترین راههای حفظ انقلاب اسلامی تبیین خدمات و دستاوردهای انقلاب به نسل جوان است .
حجت الاسلام والمسلمین قابل ،معرفی چهره واقعی رژیم فاسد ستمشاهی برای نسل جوان را یک ضرورت خواند و بر آشنایی نسل جدید انقلاب با گذشته و حال این کشور تاکید کرد.
وی اظهار کرد: رژیم ستمشاهی پهلوی عمله ونوکر حلقه به گوش آمریکا و غربی ها بود ولی به ملت خودش احترامی نمی گذاشت، در حالی که امروزه ملت ایران از لحاظ تامین سلاح بی نیاز شده و موجود زنده و ماهواره به فضا می فرستد.
وی بر تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی در بین مردم تاکید کرد و گفت : برای تحقق این امر مهم استفاده از توانمندی های روحانیون و رسانه های گروهی ضروری است و باید واقعیت های دنیا از جهات مختلف برای مردم به ویژه نسل جدید ترسیم شود.
وی بر بیداری اسلامی در جوامع مختلف تاکید کرد و افزود: کشور ایران تا کنون به شعار نه شرقی و نه غربی حضرت امام (ره ) به خوبی عمل کرده و توانسته بیداری اسلامی را در کشورهای منطقه رواج دهد.
حجت الاسلام والمسلمین قابل وجود رهبری و ولایت فقیه را دارای برکات زیادی برای کشور دانست و گفت: در حال حاضر رهبری کشور را از صدها بحران حفظ کرده و امنیت و آزادی کشور باید برای جوانان تبیین شود.

** استراتژی دشمن برای ضربه زدن به انقلاب
فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: مهمترین استراتژی دشمن ضربه اقتصادی نیست بلکه ایجاد ضعف عقیدتی در بین جوانان و تداوم فتنه در این کشور است.
سرهنگ بهرامی افزود: امروز دشمن به دنبال این است که نظام اسلامی را ناکارآمد نشان دهد و در این راستا از تمام توان خود و همه ابزار موجود را به کار گرفته است و فتنه 96نمونه بارزی از فتنه های دشمن است غافل از اینکه کشور ایران قدرتمند بوده و با تمام امکانات ، تسهیلات و فناوری در برابر دشمن ایستاده است .
وی ادامه داد: مهمترین وظیفه امروز ما در برابر برنامه ریزی دشمن این است که انقلاب اسلامی را با وحدت حفظ کرده و حافظ و مدافع جایگاه ولایت باشیم زیرا دشمن امروز به دنبال ضربه زدن به این جایگاه و شکستن این وحدت است.

**ارتقاء سواد رسانه ای زیر بنای مقابله با جنگ نرم دشمن است
فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد سپاه صاحب الامر (عج ) استان قزوین با تاکید بر ارتقای سواد رسانه ای برای مقابله با تبلیغات و هجمه های رسانه ای دشمنان گفت: مهمترین زیر بنای مقابله با جنگ نرم دشمن ارتقای سواد رسانه ای و استفاده مناسب از فضای مجازی است .
سرهنگ بهرامی افزود: جوانانی که از سیستم سنتی استفاده می کنند باید درگیر فضای مجازی شده و مثل ورزشکاران از تکنیک حریف علیه خودش استفاده کنند.
وی بر بالا بردن سطح سواد رسانه ای در بین جوانان توسط مسئولان تاکید و بیان کرد: مهمترین وظیفه ما تربیت جوانان به عنوان افسران جنگ نرم است .
وی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را شعار اصلی انقلاب اسلامی دانست و گفت: دشمن بر دارا بودن ملت ایران از این سه عنصر اصلی واقف است و تلاش می کند آزادی حیوانی را جایگزین آزادی اسلامی در بین ملت ایران به ویژه جوانان کند.
وی افزود: یکی از روش های دشمن جنگ روانی است که کارآیی و تاثیر آن به مراتب از جنگ های نظامی و فیزیکی بالاتر است و مهمترین راه مقابله با این جنگ روانی دشمن؛ بصیرت در شناخت دشمن و راههای مقابله با آن ، ایجاد همبستگی و شناخت نقاط ضعف دشمن و بازگشت به هویت دینی و خودباوری است .

** برقراری عدالت در کشور یکی از آرمان های اصلی انقلاب است
معاون اجتماعی ناحیه انتظامی استان قزوین گفت : یکی از آرمان های حفظ انقلاب اسلامی برقراری عدالت است که برای تحقق هر چه بیشتر آن باید خدمت رسانی به مردم را افزایش داد.
سرهنگ محمد زاده خدمت به مردم را یکی از وظایف اصلی و اولویت های مسئولان در راستای تحقق اهداف و آرمان های انقلاب دانست و افزود: خدمت به مردم ، رفع مشکلات آنها ، تامین معیشت و ایجاد اشتغال برای جوانان نیازمند عزم ملی تمام مسئولان است .
وی اظهار کرد: ایجاد وحدت و همدلی بین مسئولان ، تکریم ملت ، برخورد قاطع با متخلفین از دیگر راههای حفظ و تدوام انقلاب اسلامی است .
محمد زاده به فعالیت شبکه های مجازی و ماهواره از سوی دشمن علیه ایران اشاره کرد و گفت : یکی از مهمترین راههای نفوذ دشمن به درون جامعه و خانواده ماهواره و شبکه های اجتماعی است .
وی تاکید کرد: یکی از کارهایی که این شبکه ها انجام می دهند ایجاد شک و تردید نسبت به مسائل اعتقادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ایران در بین مردم است و باید در مقابل این اقدام آنها بصیرت خود را افزایش دهیم .

**نقش برجسته مردم استان قزوین در پیروزی انقلاب
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قزوین نقش مردم این استان در پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت : مردم قزوین هم صدا و همگام با سایر هموطنان کشور در شکل گیری انقلاب و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش آفرینی کردند.
حجت الاسلام والمسلمین علی قابل افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ کشورمان، در بهمن ماه سال 57 به رهبری امام خمینی (ره) و حمایت قاطع قشرهای مختلف مردم در شهرها و روستاها به دست آمد.
وی با بیان اینکه استان قزوین با داشتن شخصیت های انقلابی و مبارز در شکل گیری و پیروزی انقلاب نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری داشته است ، خاطر نشان کرد: رهبری دینی و مردم نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند ولی دشمن عمق دین را در باورهای مردم نتوانست درک کند .
وی تصریح کرد: وقتی انقلاب اسلامی در کشور به اوج خود رسید استان قزوین جزء اولین استان های پیشتاز در این انقلاب بود که در این راستا شخصیت های مبارز و بزرگی جزء پیشتازان این انقلاب بودند که طیب حاج رضایی ، شهید انصاری ، حجت الاسلام عابدینی ، حجت الاسلام امینی ، مرحوم خاکساران ،نبوی، آیت اله شالی ، آیت اله ابوترابی و فرزندش ، از جمله مبارزین انقلاب اسلامی در این استان بودند که در پاسداری از انقلاب نقش آفرینی بودند.
وی به وجود 53شهید دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در استان قزوین اشاره کرد و گفت : استان قزوین جزء استان هایی است که نقش برجسته ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و امروز همه مردم و مسئولان وظیفه دارند از آرمان های بلند انقلاب اسلامی صیانت کنند.

** نقش و اثر گذاری روحانیت قزوین در پیروزی انقلاب اسلامی
فرمانده سپاه ناحیه امام سجاد سپاه صاحب الامر(عج ) استان قزوین با بیان نقش و اثر گذاری جامعه روحانیت در پیروزی گفت : یکی از شاخص های حضور پررنگ مردم قزوین در قبل و بعد از پیروزی انقلاب حضور روحانیون برجسته و داشتن عرق دینی مردم این استان بود.
سرهنگ داود بهرامی افزود: استان قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت و قم در اسرع وقت تمام اطلاعات و اخبار را دریافت و با رهنمودهاو حمایت های روحانیون؛ مبارزه علیه رژیم طاغوت را آغاز و جزء استان های پیشتاز در این زمنیه بود.
وی اظهار کرد: روحانیون و علما علاوه بر اینکه انسان های متدین و قابل اعتماد مردم بودند کلامشان نافذ بود و موجب افزایش بصیرت و آگاهی بخشی مردم این استان برای مبارزه با ناکارآمدی های رژیم ستمشاهی بودند.
بهرامی اضافه کرد: همچنین استان قزون به دلیل نزدیکی به پایتخت کشور حیات خلوت سیاسی احزاب ود ولی روحانیون و مردم فهیم اجازه فعالیت خارج از موضوع انقلاب را به آنها نمی دادند.
وی از پدر شهید بابایی و خانواده آن شهید به عنوان یکی از مبارزان سرسخت انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت : در حال حاضر این پیشرفت و سربلندی کشور در جهان را مدیون ولایت و جامعه روحانیون هستیم .
وی افزود: هر چند تمام تلاش دشمن به انزوا کشیدن روحانیت و جدا کردن مردم از روحانیت است ولی مردم فهیم به نقش این قشر در ترویج دین و نقش آنها در ثبات نظام به خوبی آگاه هستند.
** نقش مردم قزوین در پیروزی انقلاب اسلامی برجسته و شاخص بود
معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان قزوین نیز به نقش بی بدیل مردم استان قزوین در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : نقش مردم این استان در این پیروزی با وجود علما و متدینین این شهر برجسته و شاخص بود.
سرهنگ محمد زاده افزود: مردم قزوین در کنار دیگر مردم کشور و ملت بزرگ ایران در تمامی صحنه ها برای پیروزی انقلاب اسلامی بسیارتاثیر گذار بودند و به خوبی نقش خود را در این راستا ایفاکرد.
وی اظهار کرد: قزوین در تاریخ معاصر ایران همواره نقش پر رنگی درخیزش ها و حرکت های مردمی داشته است به عنوان مثال مردم این استان در نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صنعت نفت ، رخدادهای اوایل دهه چهل و نقطه آغازین انقلاب اسلامی و همچنین در سال 57که منجر به فروپاشی رژیم ستمشاهی و پیروزی انقلاب اسلامی داشت حضور پر رنگ داشتند.
محمد زاده اظهار کرد: روحانیون ، طلاب و بازاریان در قزوین با حضرت امام (ره) همراه بودند واین موضوع سبب افزایش خیزش ها و اعتراض های مردمی علیه رژیم ستمشاهی شد.
وی به نقش معلمان و آگاهی بخشی مردم در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت : نمونه بارز این افراد، شهید قدرت الله چگینی است که سهم مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی و هدایت مردم داشتند.
استان قزوین در جریان رخدادهای پیروزی انقلاب اسلامی 50 شهید و 25 جانباز تقدیم انقلاب کرد.
از 12 بهمن ماه 1357، سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی تا 22 بهمن ماه 57 که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید هر سال توسط مردم جشن گرفته می شود و امسال سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار