کد خبر: ۵۶۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 04 February 2018
به گزارش تابناک سمنان ، به نقل از جام جم آنلاین ، امروز 15بهمن، روز جهانی سرطان، روزی برای آگاهی‌بخشی در زمینه پیشگیری، کنترل و درمان انواع سرطان است. باورهایی که راجع به این بیماری ناخوشایند وجود دارد، نقش مهمی در کنترل و پیشگیری درست از ابتلا به سرطان ایفا می‌کند. در حال حاضر بسیاری از باورهایی که راجع به انواع سرطان‌ها وجود دارد، هنوز ثابت نشده یا در این سال‌ها با انجام مطالعات مربوط، نادرستی آنها مشخص شده است. نتایج نظرسنجی‌ها و مطالعاتی که در زمینه چنین باورهایی در سال‌های اخیر انجام شده است، نشان می‌دهد بیشترین افرادی که در معرض سرطان هستند، کمترین و غیرواقعی‌ترین اطلاعات را در خصوص این موضوع دارند. جدی گرفتن این شایعات باعث می‌شود افراد از توجه به خطراتی دور بمانند که واقعا احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
پیشگیری از سرطان در زندگی
بسیاری از افراد، سرطان را بیماری عصر حاضر تصور می‌کنند که به دلیل نوع فعالیت‌های بشر در قرن اخیر به وجود آمده است؛ در حالی که باستان‌شناسان در اسکلت‌های 3000ساله نیز نشانه‌هایی از وجود سرطان کشف کرده‌اند. اما موضوعی که صحت دارد افزایش تعداد و انواع سرطان‌هاست که مرتبط با سبک زندگی جدید امروز بشر است. از طرف دیگر امروز به لطف پیشرفت فناوری و انجام آزمایش‌های دقیق‌تر، انواع سرطان بدرستی تشخیص داده می‌شود و با بیماری‌های دیگر یا علائم ناشناخته اشتباه گرفته نمی‌شود.
واقعیت این است سبک زندگی، رژیم غذایی و آلودگی هوا ترکیب تاثیرگذاری در به‌وجود آمدن سلول‌های سرطانی در بدن است، اما به این معنی نیست که این موارد تنها عوامل خطر بروز سرطان است. برای مثال ویروس‌ها و باکتری‌ها نیز عوامل تاثیرگذاری در بالا بردن خطر سرطان هستند.
موضوع دیگر استفاده از میوه‌هایی مثل بروکلی، سیر و چغندر و بسیاری از میوه‌هایی است که گفته می‌شود از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. همه ما کم و بیش از خواص میوه‌ها و سبزیجات می‌دانیم و در این میان میوه‌ها و مواد خوراکی وجود دارند که نسبت به بقیه مواد خوراکی سالم‌تر و دارای خواص بیشتر هستند. اما نمی‌توان گفت مصرف زیاد این مواد غذایی شما را از ابتلا به سرطان مصون نگه می‌دارد. البته این به آن معنا نیست که افراد به تغذیه خود اهمیت ندهند. بلکه می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، طیف وسیعی از میوه‌ها و سبزیجات را در سبد مواد غذایی مصرفی قرار داد. در توضیح بسیار ساده این موضوع می‌توان گفت هر ماده غذایی، تاثیر مستقلی بر بدن دارد.
ارتباط مواد غذایی شیرین با سلول‌های سرطانی
یکی از تصورات غلط رایج در مورد سرطان، نقش مواد شیرین در پیشرفت سرطان است. شکر ماده‌ای است که در گیاهان، شهد میوه‌ها و گلوکز یافت می‌شود. همچنین شکری که ما مصرف می‌کنیم و معمولا سر میز صبحانه دیده می‌شود، ساکاروز نامیده می‌شود که از ترکیب گلوکز و فراکتوز تشکیل شده است. همه انواع این شکرها در واقع کربوهیدراتی هستند که در سیستم گوارشی بدن شکسته می‌شود تا گلوکز و فراکتوز را آزاد کند و در نهایت انرژی بدن را تامین می‌کند. در نهایت همه سلول‌های سالم و سرطانی موجود در بدن از این انرژی استفاده می‌کنند، اما رشد سلول‌های سرطانی به مراتب سریع‌تر از سلول‌های سالم بدن است.
همه این موارد روی این واقعیت تاکید دارد که بدن نمی‌تواند مواد قندی را فقط به سلول‌های سالم برساند. از طرف دیگر، سلول‌های سرطانی در صورت عدم دریافت انرژی کافی، آن را از بافت‌ها تامین خواهند کرد. در نتیجه شما می‌توانید با مصرف متعادل شکر و مواد قندی، وزن و سلامت بدن خود را کنترل کنید، اما نخوردن شکر تاثیری در رشد سلول‌های سرطانی نخواهد داشت.
درمان متفاوت، از فردی به دیگری
بسیاری از مواقع به افراد توصیه می‌شود درمان خاصی را که به بهبود فرد دیگری کمک کرده و به اصطلاح برای او معجزه کرده، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی امتحان کنند. این در حالی است که هیچ‌گاه همه شرایط دو فرد با یک بیماری به طور کامل شبیه یکدیگر نیست. ویژگی‌های ژنتیک هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و ممکن است بدن هر کس به درمان مشخصی واکنش مثبت یا منفی نشان دهد. در واقع ما فقط داستان موفقیت درمان یک فرد را می‌شنویم و از فرآیند پیچیده و طولانی طی شده، اطلاع چندانی نداریم.
سن و جنسیت، نوع سلول‌های سرطانی و میزان شیوع این سلول‌ها در بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین جایی که سرطان از آنجا شروع شده و همه درمان‌هایی که فرد تاکنون انجام داده است، عوامل تاثیرگذار در درمان قطعی یا موقت سرطان هستند و به همین دلیل نمی‌توان اطمینان داشت نسخه‌ای که برای فردی کارکرد داشته، در مورد فرد دیگری به طور کامل اجرا و نتیجه همان شود.

درمان سرطان باعث مرگ افراد می‌شود!
گروهی از افراد مبتلا به سرطان یا اطرافیان آنها معتقدند درمان‌های رایج برای بهبود سرطان، بیشتر به فرد آسیب می‌زند و حتی باعث مرگ افراد می‌شود. اگر واقع‌گرایانه به این موضوع نگاه کنیم شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی هر کدام عوارض جانبی زیادی دارند که ممکن است تا سال‌ها بعد فرد را درگیر کنند. علاوه بر این، هر درمانی که برای کشتن سلول‌های سرطانی انتخاب می‌شود، بناچار تعدادی از سلول‌های سالم بدن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. گاهی اوقات نیز سلول‌های سرطانی تمام بدن را گرفته و روش‌های درمانی فقط می‌تواند فرد را برای مدت طولانی‌تر زنده نگه دارد و البته با درد و ناراحتی که همراه اوست. با همه این اوصاف، نمی‌توان از انجام درمان بموقع و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، چشم پوشید.
در این میان، جراحی همچنان تاثیرگذارترین روش درمان است در صورتی که سلول‌های سرطانی زیاد گسترده نشده باشند. رادیوتراپی نیز مکمل جراحی برای بهبود فرد است و شیمی درمانی گاهی به درمان کمک و گاه فقط زمان حیات فرد را طولانی‌تر می‌کند. مصرف دارو نیز مکمل این روش‌های درمانی و به نوعی در این فرآیند تاثیرگذار است.
تا جایی که می‌توانید از سرطان دور بمانید
محققان همواره در تلاش هستند بهترین و کم‌خطرترین راه‌ها را برای درمان انواع سرطان پیدا کنند تا دیگر فرد بسادگی بر اثر ابتلا به سرطان از دنیا نرود. روش‌های تشخیصی و درمانی سرطان‌ها نیز در
50 سال گذشته توسعه چشمگیری داشته و می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک افراد بیشتری از این بیماری نجات پیدا کنند. امروز روش‌های درمانی نوین به افراد مبتلا به انواعی از سرطان نیز کمک کرده تا بیماری را کنترل کنند و حتی تا ده سال بدون مشکل جدی به زندگی خود ادامه دهند.
ژنتیک، عوامل محیطی و ضایعات پیش سرطانی از جمله عوامل ایجاد خطر در بروز سرطان هستند. واقعیت مهم در مورد این بیماری این است که بدن انسان بسیار پیچیده و سرطان هم به همان اندازه پیچیده است. بنابراین بهترین راه کاهش خطر ابتلا به سرطان، داشتن رژیم غذایی متعادل، فعالیت بدنی، ترک دخانیات و حفظ وزن متعادل بدن در طولانی‌مدت است.
برخی باورهای نادرست راجع به سرطان
باور نکنیم که...
زندگی در شهرهای آلوده خطر ابتلا به سرطان ریه را بیش از کشیدن یک پاکت سیگار در روز افزایش می‌دهد.
بعضی صدمات جسمی در سال‌های بعدی زندگی می‌تواند باعث به وجود آمدن سرطان شود.
دستگاه‌های الکترونیکی مثل گوشی تلفن همراه، قطعا باعث بروز سرطان کاربران آنها می‌شود.
رفتارهای دوران جوانی تاثیر اندکی در شانس ابتلا به سرطان در سال‌های بعدی زندگی دارد.
کسانی که سال‌ها سیگار کشیده‌اند، با ترک سیگار نمی‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند.
محصولات بهداشتی شخصی مثل شامپو، دئودورانت و اسپری‌های ضدعرق باعث بروز سرطان می‌شود.
انجام ماموگرافی و قرارگیری در معرض دستگاه‌های اشعه ایکس برای چکاپ سرطان پستان می‌تواند باعث بروز سرطان پستان شود.
استفاده از پودرها و کرم‌های پوشاننده و کرم‌های حفاظت در مقابل نور خورشید، باعث کاهش خطر ایجاد سرطان پوست می‌شود.
عوامل سرطان‌زای اطراف ما
رژیم غذایی
تغذیه و نوع رژیم غذایی افراد در طولانی‌مدت نقش مهمی در ابتلا به سرطان دارد. رژیم غذایی افراد، باید متعادل و دارای همه نوع مواد غذایی با خواص مختلف باشد.
تابش نور
قرار گرفتن بسیار طولانی در معرض اشعه‌های مضر و نور خورشید یکی از عوامل سرطان زا و بخصوص بروز سرطان پوست است.
مصرف دخانیات
مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی نقش مستقیم در بروز سرطان‌هایی مثل سرطان حفره دهان دارد.
دی ان ای
ژن‌ها، بخشی از دی ان ای موجود در سلول‌هاست و بروز جهش‌های ژنتیک درون سلول می‌تواند منجر به بروز سرطان شود. در واقع بعضی افراد وارث نسخه‌های غیرطبیعی ژن‌ها هستند. این جهش ممکن است در طول زندگی شخص نیز رخ دهد.
عفونت‌ها
بعضی عفونت‌ها از عوامل ایجاد سرطان در قسمت‌های مختلف بدن است. شناخت و درمان بموقع این عوامل در پیشگیری از بروز سرطان اهمیت بسیار دارد.
فعالیت فیزیکی
حفظ سلامت فیزیکی یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان است که به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد. نداشتن فعالیت فیزیکی می‌تواند باعث بروز سرطان پستان یا روده بزرگ شود.
سایر عوامل
گرچه در سال‌های اخیر بسیاری از عوامل و روش‌های درمان انواع سرطان شناخته شده، اما بعضی از این نشانه‌ها و عوامل شناخته نشده است و مطالعات برای شناخت بهتر عوامل سرطان همچنان ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار