کد خبر: ۵۴۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴ 19 December 2017
تابناک / رئیس جمعیت هلال احمر به ستاره احمدی دختر ١٤ساله ساکن روستای نوشیروان ‌قول خانه داد این کمک‌ها بعد از چهلم درگذشتگان تعیین تکلیف می‌شود و علاوه برآن تا عید نوروز؛ ٣ قلم کالای ضروری (یخچال، فرش و تلویزیون) به زلزله‌زده‌ها اهدا می‌شود گرچه وظیفه اصلی هلال‌احمر در منطقه که امدادونجات و درمان اضطراری است، به اتمام رسیده، اما به مردم کرمانشاه قول می‌دهیم تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد، در خدمت این مردم شهیدپرور خواهیم بود

سمیرا زمانی | «یک روز پردیدار» و «تلاش برای تداوم‌ماندن در کنار مردم زلزله‌زده»، می‌تواند عناوین کاری روز گذشته رئیس جمعیت هلال‌احمر در سفرش به استان کرمانشاه باشد. او از بدو فعالیت هلال‌احمر برای امدادرسانی و نجات زلزله‌زدگان اینک سفر پنجم خود را انجام می‌دهد و همین امر، در اولویت‌بودن توجه به زلزله‌زدگان و هم‌میهنان عزیز کُردمان را در فعالیت‌های هلال بارزتر می‌کند. دیدار با هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، برگزاری نشست خبری با اهالی رسانه، دیدار و عیادت مصدومان زلزله در بیمارستان، ملاقات با آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه، بازدید از محل استقرار نیروهای هلال‌احمر و سرکشی از فعالیت تیم‌های سحر سازمان جوانان در مناطق زلزله‌زده، بازدید از مرکز توانبخشی هلال و ملاقات با خانواده‌های زلزله‌زده و دلجویی از بازماندگان و گفت‌وگو با مردم آسیب‌دیده ازجمله فعالیت‌های روز گذشته دکتر پیوندی بود. نظارت مستمر بر نحوه خدمت‌رسانی و پاسخگویی به مردم و برآورد چگونگی تداوم همراهی با آنان ازجمله سیاست‌های اتخاذشده‌ای است که در این سفرها همواره مورد پیگیری قرار می‌گیرد.
دکتر پیوندی در نشست خبری خود با اهالی رسانه با اشاره به هماهنگی خوبی که بین تمام ارگان‌ها در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان وجود داشت، اذعان کرد؛ این هماهنگی‌ها باعث شد که در فرصتی مشخص بتوانیم نیازها و امکانات اولیه را برآورد کنیم و مردم در وضع قابل‌ قبول‌تری قرار بگیرند. به اعتقاد وی، در این مواقع باید کنار مردم بود و به وظایف اولیه و اساسنامه‌ای نباید خیلی توجه کرد و تا مشکلاتشان رفع نشود، نباید عرصه را ترک کرد.
او با اشاره به این‌که همه ارگان‌ها دست به دست هم داده‌اند تا روند واگذاری کانکس و تکمیل اسکان موقت تسریع یابد، گفت: خیرین هم به کمک آمده‌اند اما به دلیل وضع اقلیمی و سردی هوا باید فعالیت‌ها سرعت بیشتری بگیرد تا مردم کمی مشکلاتشان کمتر شود. در تمام دنیا چادر وسیله‌ای است که مردم به صورت موقت اسکان داده می‌شوند اما چادر هم به مدت محدودی می‌تواند آنها را محفوظ نگه دارد و باید درنهایت به اسکان مناسب برسیم.
زمان توزیع مجدد اقلام یک‌ماهه
 باید از سوی مسئولان استان اعلام شود
وی درخصوص توزیع اقلام امدادی و کارهایی که در این زمینه انجام شده است، گفت: الان در مرحله‌ای هستیم که بین حدود ۵۰‌هزار خانوار دفترچه امدادی توزیع شده است و ما بر همین اساس اقلام ۷۲ساعته و یک‌ماهه را توزیع کرده‌ایم. منتظریم مسئولان استان به ما بگویند، در چه زمانی اقلام یک‌ماهه را مجددا توزیع کنیم تا بالاخره مردم بتوانند سرپناه بهتری پیدا کنند و وضع تغذیه‌شان به حالت عادی بازگردد.
به ‌گفته دکتر پیوندی، نکات قابل توجه در زلزله کرمانشاه از چند منظر باید مورد بررسی قرار گیرد. او می‌گوید؛ مردم بسیار همراه و کمک همه ما بودند و واقعا بالاترین نهادی بودند که در این زلزله کمک کردند. هم در امدادونجات که در لحظات اول بسیار مهم است و هم در ادامه مسیر. از منظر دیگر، هلال‌احمر نیز ارگانی است که مردم به آن اعتماد دارند و ثابت شد که خوشبختانه روزبه‌‌روز این اعتماد بیشتر می‌شود؛ امروز که خدمت شما هستیم، بالغ بر ۵۵‌میلیارد تومان مردم به شماره‌های هلال‌احمر واریز کرده‌اند که باید این مبلغ را در جهت رفع نیاز مردم عزیز این منطقه هزینه کنیم. بالغ بر ۲۰‌هزار تن اقلام امدادی را در سراسر کشور به پایگاه‌های ما اهدا کردند و برآورد اولیه حدود ۷۰‌میلیارد تومان است که مردم آن را در قالب کالا اهدا کرده‌اند. این کالاها ساماندهی شده‌اند و براساس نیازی که منطقه دارد، مرتب حمل و توزیع می‌شوند.
در ادامه نشست خبری، وی در مورد مقایسه کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه با زلزله ورزقان که ۵‌سال پیش اتفاق افتاد، گفت: کمک‌ها حدود ۲و‌نیم برابر شده و این نشان می‌دهد که مردم هم بیشتر در صحنه بودند و هم اعتماد بیشتری نسبت به هلال‌احمر داشته‌اند و این ارگان را همراه خودشان دانسته‌اند تا هلال احمر کمک‌هایشان را در جهت رفع نیازهای مردم مصیبت‌دیده استفاده می‌کند. ما همه باید تلاش کنیم که اعتماد عمومی را نسبت به هلال‌احمر افزایش دهیم. اعتماد به هلال‌احمر، اعتماد به خود نظام و کشور است.
باید تلاش کنیم
 اعتماد مردم دچار آسیب نشود
به‌ گفته دکتر پیوندی، برخی از افرادی که مشهور بودند و اعتباری بین مردم داشتند، هم به میدان آمدند و کمک جمع کردند که اشکال خاصی ندارد؛ چراکه آنها در بخش‌هایی از جامعه نفوذ دارند و مطمئنا مبالغی که جمع کرده‌اند، با نظارت سیستم‌های اجرایی در جهت کمک به مردم مصرف خواهد شد و این وظیفه ارگان‌های نظارتی است که این کار را برعهده بگیرند. در این‌جا مهم، نفس کمک‌کردن است. همه مردم به هلال‌احمر و دیگر ارگان‌ها کمک کردند. حتی خود مردم هم در منطقه حضور پیدا کردند که البته شاید حضور خود فرد بدون تخصص نتواند کمک‌کننده باشد و بعضا مشکلاتی هم ایجاد کند که چنین اتفاقی در روزهای اول افتاد اما بعد از آن مدیریت شد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به این‌که این زلزله و این مصیبت نخستین فاجعه‌ای بود که بعد از فعال‌شدن شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاد، گفت: شبکه‌های اجتماعی فی‌نفسه کمک‌کننده برای همه ما هستند و در واقع ما یک ارگان امدادی و نظارتی هستیم که به این واسطه ارتباط‌مان با مردم بیشتر می‌شود و می‌توانیم به شکل بسیار مثبت از آن استفاده کنیم. البته گاهی افراد در مسیری می‌افتند که ممکن است امید را کاهش دهند که از مضرات این شبکه‌هاست.
ما باید در کنار مردم باشیم و آلامشان را کاهش دهیم
وی در نقد فعالیت‌های صورت‌گرفته گفت: نمی‌خواهم بگویم کاری که انجام شد، کار بی‌نقصی بود، بالاخره زلزله خودش یک بحران است که همه سیستم‌ها در آن دچار مشکل می‌شوند اما همه از لحظات اول حضور پیدا کردند و همه آمادگی خوبی داشتند و با یک انسجام مناسب توانستند فاجعه‌ای که در ۷ شهر و ۱۹۶۰ روستا در مناطق کوهپایه‌ای که حتی راه‌های مواصلاتی تخریب شده بود، مدیریت کنند و به وظیفه خودشان عمل کنند.
به‌گفته دکتر پیوندی، همه ارگان‌ها تلاش می‌کنند که نیازهای مردم رفع و مشکلاتشان کمتر شود، البته غم عزیزانی که از دست رفتند قابل جبران نیستند و مصدومیت‌هایی که به شکل قطع نخاع است شاید اثرات درازمدت داشته باشد، اما ما باید در کنار مردم باشیم و آلامشان را کاهش دهیم. وی با اشاره به میزان کمک‌های مردمی گفت: این‌بار روش کمک مردم، هزینه‌کرد ما را متفاوت می‌کند. شفاف‌سازی بیشتری می‌کنیم و مبالغی که مردم به هلال‌احمر داده‌اند را اعلام می‌کنیم که در چه مسیری می‌خواهیم هزینه کنیم. اگر این‌چنین عمل کنیم در حوادث آتی نیز رفتارهای مناسبی از سوی جامعه در قبال هلال تکرار خواهد شد.
کمک‌های نقدی بعد از
چهلم درگذشتگان تعیین ‌تکلیف می‌شود
او در ادامه نشست خبری خود گفت: ما کارهایی را شروع کرده‌ایم و وقتی به سرانجام رسید، کامل گزارش آن را به مردم عزیز ارایه خواهیم داد. لازم است صمیمانه از همه اصحاب رسانه که خودشان در صحنه و همراه ما بودند و زحمات زیادی کشیدند که بتوانند مشکلات مردم، کمک‌ها و زحمات ارگان‌ها را به مردم نشان دهند، تشکر کنم و این زحمات قابل
‌تقدیر است.
وی نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مردمی به هلال را برای زلزله‌زدگان کرمانشاه این‌گونه به تصویر کشید که براساس کمک‌هایی که مردم کرده‌اند، برنامه‌ریزی ابتدایی ما این است که در مرحله اول ۵‌میلیون تومان به سرپرست خانواری که فوتی داشته‌اند از محل کمک‌های مردمی، کمک مالی کنیم و همچنین خانواده‌هایی که در ۱۰ روز اول، خدا فرزندی به آنها عنایت کرده است، مبلغ ۵‌میلیون تومان به‌عنوان کمک به این خانواده که در این شرایط سخت بچه‌دار شده است، اختصاص می‌یابد که شرایط هر دو بعد از چهلم درگذشتگان زلزله اعلام خواهد شد و ما براساس گزارش پزشکی قانونی و مراجع قضائی تحویل مردم شریف منطقه خواهیم داد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر اهدای سه قلم کالای ضروری (یخچال، فرش، تلویزیون) را از دیگر برنامه‌های هلال‌احمر برشمرد و افزود: درصددیم با استفاده از کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده تا عید نوروز این اقلام را بین خانوارهایی که مسکن‌شان کاملا تخریب شده است (حدود ١٥‌هزار خانوار) توزیع کنیم. رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور به اقدامات انجام‌شده در حوزه امدادونجات در زلزله اخیر هم اشاره کرد و افزود: در زمان کوتاهی ۲۹۰۰نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند که باعث کاهش آمار تلفات شد. وی از انتقال هشت‌هزار مجروح نیز به کمک ۱۰بالگرد و انجام ۳۰۰ سورتی پرواز خبر داد که رقم قابل ‌توجهی بود.
با توجه به ظرفیت خالی انبارها آمادگی ‌صددرصدی برای مقابله با حوادث را نداریم
پیوندی در ادامه با اشاره به حادثه‌خیز بودن ایران و لزوم آمادگی همه دستگاه‌ها ازجمله هلال‌احمر برای مدیریت بحران اظهار کرد: از ۴۲ بلای طبیعی دنیا ۳۲مورد در ایران وجود دارد. رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور زلزله کرمانشاه را تلنگری برای کل کشور دانست تا بیاموزیم که چگونه حوادث را مدیریت کنیم. وی توجه به اصول ساخت‌وساز و همچنین آموزش همگانی را ازجمله راه‌های کاهش پیامدهای ناشی از بحران اعلام کرد. پیوندی افزود: البته هلال‌احمر نیز باید به‌عنوان یک نهاد امدادی برای مقابله با بحران تقویت شود، خصوصا اکنون که بخشی از اقلام اساسی که داشتیم را در زلزله کرمانشاه اهدا کردیم و حداقل باید همین اقلام جایگزین شود.
وی با بیان این‌که پیش از این نیز حدود ۵۰‌درصد ظرفیت انبار‌ها از نظر ۱۶ اقلام اساسی اولیه پر بود، خاطرنشان کرد: اگر حادثه دیگری رخ دهد آمادگی ‌صددرصدی برای مقابله با آن را نداریم. تاکنون در زلزله کرمانشاه حدود ۱۲۰‌میلیارد تومان اقلام اساسی شامل چادر، پتو، چراغ والور، نایلون، مواد غذایی و... بین زلزله‌زدگان توزیع شده است.
هلال‌احمر سعی دارد تا با اقدامات مدیریتی خسارات در حوادث را به حداقل برساند. در این حادثه ما خسارت جانی و مالی داشتیم که نسبت به تمام حوادث رخداده در کشور آمار پایینی بود، اما باز هم ما می‌گوییم این آمار بالاست و باید با اقدامات زیرساختی درست آن را به صفر برسانیم. هلال‌احمر تلاش‌ها و اقدامات لازم را برای آموزش‌های همگانی انجام می‌دهد تا در حوادث بعدی همچون حوادث گذشته دچار خسارات جانی و مالی بالایی نباشیم. هلال‌احمر از نظر نیروهای امدادی و تجهیز انبارها باید آماده باشد. ما باید آمادگی نیروهای امدادی را با آموزش‌های تخصصی بالا ببریم و انبارهایی که نیاز به اقلام ١٦گانه امدادی، گرمایشی، تغذیه‌ای و... دارند را برای وقوع حوادث بعدی پر و تجهیز کنیم.
شب یلدای هلال‌احمری‌ها
در کنار مردم زلزله‌زده
به گفته دکتر پیوندی، شب یلدا یکی از شب‌های کهن تاریخی ایرانیان است و همواره همه خانواده‌ها در این شب گرد یکدیگر جمع می‌شوند، اما با وقوع این حادثه دیگر خانه‌هایی برای کنار هم بودن نیست. با توجه به این‌که شب یلدا مصادف با اربعین این حادثه و فوت برخی از همنوعان است، جمعیت هلال‌احمر تدابیر خاصی را برای شب یلدا و اربعین این عزیزان درنظر دارد.
نیروهای هلال‌احمر تخصص لازم را برای رویارویی با مسائل مختلف دارند و در روز پنجشنبه و شب یلدا مراسم ختم و عزاداری برای کسانی که عزیزانی را از دست داده‌اند، برگزار می‌شود، همچنین مراسم شب یلدا در کنار مردم و چادرهای هلال‌احمر برای شادی خانواده‌ها و کودکان برگزار می‌شود. اگر مردم همواره ما را یاری کنند، قطعا شب به‌یادماندنی و شادی را در کنار مردم زلزله‌زده خواهیم داشت. رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به نزدیک بودن فصل تصویب بودجه، از مجلس توقع داریم توجه ویژه‌ای به هلال‌احمر داشته باشد. پیوندی هلال‌احمر ایران را جزو ۱۰هلال‌احمر بر‌تر دنیا اعلام کرد که ۱۰۰‌سال قدمت و دو‌میلیون نفر داوطلب دارد.
تقدیر نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه از خدمات هلال‌احمر به زلزله‌زدگان
در ملاقاتی که پس از نشست مطبوعاتی و دیدار با مصدومان زلزله صورت گرفت، رئیس جمعیت هلال‌احمر با آیت‌الله مصطفی علما، نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه درخصوص فعالیت‌های انجام‌شده دیدار داشت. در این دیدار نماینده ولی‌فقیه در استان با تقدیر از خدمات هلال‌احمر به زلزله‌زدگان این استان گفت: خدمات و امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه اعم از مردم و مسئولان کشوری و استانی بی‌سابقه بود. وی اظهار کرد: روز پس از زلزله طی بازدیدی که از منطقه داشتم، تمام جاده‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده زنجیروار تشکیل شده بود از کمک‌های مردمی و دولتی که به سوی مردم زلزله‌زده می‌رفت که چنین وضعی در جهان بی‌نظیر است.
آیت‌الله مصطفی علما گفت: گرچه میزان کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه بسیار کمتر از زلزله‌های بم و رودبار بود، اما وسعت خرابی‌ها به مراتب گسترده‌تر است و خسارات مالی بسیاری را به این استان وارد کرده است که تا سال‌ها جبران نخواهد شد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در این دیدار گفت: گرچه وظیفه اصلی هلال‌احمر در منطقه که امدادونجات و درمان اضطراری است به اتمام رسیده، اما به مردم کرمانشاه قول می‌دهیم تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازگردد در خدمت این مردم شهیدپرور خواهیم بود.
وی افزود: مردم استان کرمانشاه مرزداران غیور کشور هستند که در ۸‌سال دفاع‌مقدس از هیچ جانفشانی برای حفظ نظام کوتاهی نکردند و امروز نیز از این زلزله خسارات فراوانی دیده‌اند و وظیفه ماست که امروز با تمام توان خدمتگزار آنها باشیم. وی افزود: تاکنون جمعیت هلال‌احمر ۱۲۰‌میلیارد تومان اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان را تأمین کرده است و این جدای از هزینه‌های کلان امدادونجات زمینی و هوایی هلال‌احمر است.
دکتر پیوندی به ستاره قول خانه داد
رئیس جمعیت هلال‌احمر پس از بازدید از فعالیت‌های اعضای جمعیت در محل استقرارشان در بازدیدی که از محله فولادی سرپل ذهاب داشت، به یکی از آسیب‌دیدگان زلزله کانکسی اهدا كرد و سپس راهی روستاهای سرپل ذهاب شد. در مجتمع کويیک همراه با ماموستای روستا از مناطق مختلف دیدار کرد و در برنامه‌ی تیم سحر برای کودکان روستا شرکت داشت. او سپس از چند نفر از بیماران نخاعی عیادت کرد و قرار شد که برای مجتمع کويیک یک کانکس ارتوپدی تدارک دیده شود تا به وضع بیماران آسان‌تر رسیدگی شود.
در این دیدارها ستاره احمدی ساکن روستای نوشیروان دختر ١٤ساله‌ای که پدرومادر و دو خواهرش را ازدست داده بود و خانه پدری‌اش ویران شده بود، در پاسخ دکتر پیوندی که چه می‌کنی، می‌گوید: شکر خدا. ستاره در پاسخ توقع خود از هلال‌احمر از دکتر پیوندی خواست که در محل خانه پدری‌اش برای او خانه‌ای تدارک دیده شود تا یاد و خاطره از دست‌رفتگانش زنده بماند. دکتر پیوندی با اشاره به این‌که در برنامه‌های هلال چنین امکانی دیده نشده است اما به پاس صبوری وی در این زمینه قول مساعد داد؛ چرا که مسکن حق طبیعی او است و به‌رغم تمام مشکلات هلال‌احمر وظیفه خود می‌داند که به وی کمک کند.
ستاره شب زلزله به همراه خانواده خود در کرمانشاه بود. در راه بازگشت او در منزل عموی خود می‌ماند و بقیه خانواده به روستا باز می‌گردند و متاسفانه زیر آوار جان می‌بازند.
دکتر پیوندی در روستای الیاسی محمودی‌نادر، سونیا دختربچه‌ای که خانواده‌اش را از دست داده بود را دید و قول مساعد کمک به او و خانواده باقیمانده او را داد.
بازدید آخر دکتر پیوندی از مرکز توانبخشی هلال‌احمر بود که تمام امکانات آن رایگان است.

    مردم بالاترین نهادی بودند که به داد کرمانشاه رسید
     روز‌به‌روز اعتماد مردم به هلال بیشتر می‌شود
     اعتماد به هلال‌احمر، اعتماد به خود نظام و کشور است
     نباید در شبکه‌های اجتماعی امید را بین مردم کاهش داد
     ما باید در کنار مردم باشیم و آلامشان را کاهش دهیم
     زلزله کرمانشاه تلنگری برای کشور بود تا بیاموزیم چگونه حوادث را مدیریت کنیم
     با توجه به نزدیکی فصل بودجه، توقع داریم مجلس توجه ویژه‌ به هلال‌ داشته باشد
     حدود ۱۲۰‌میلیارد تومان اقلام اساسی شامل چادر، پتو، چراغ والور، نایلون، موادغذایی و... بین زلزله‌زدگان توزیع شده است

نیازهای بچه‌ها نباید لای دلهره بزرگترها گم شود

دكتر پيوندي رئيس جمعيت هلال‌احمر از فعاليت تيم‌هاي سحر سازمان جوانان در مناطق زلزله‌زده كرمانشاه- روستای کوییک بازدید به عمل آورد. رئیس جمعیت هلال‌احمر در مورد فعالیت تیم‌های سحر این‌گونه بیان کرد: امروز لحظاتی را بین بچه‌ها بودیم و گروه امدادی سحر. بچه‌هایی که همیشه و همه‌ جا درحال بازی‌اند. تا وقتی بچه‌ای و هنوز فطرت آسمانی یادت نرفته، می‌دانی باید دنیا و تمام‌ متعلقاتش را به بازی بگیری. تیم سحر هلال‌احمر هم بعد از اسکان ضروری مردم حادثه‌دیده به کرمانشاه آمدند تا شریک بازی بچه‌ها باشند‌. آمدند تا با ایجاد فضایی شاد، کودکان را در حال‌وهوای کودکی نگه‌ دارند تا مبادا نیازها و خواسته‌هایشان لابه‌لای دلهره بزرگترها برای سرپناه و غم معاش گم شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار