در رونمایی از کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن‌سینا»
مراسم رونمایی از کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن‌سینا» با حضور استادان حوزه و دانشگاه در حوزه هنری قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۹۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۸ 17 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، مراسم رونمایی از کتاب «عقلانیت و دین در تفکر فلسفی ابن سینا» با حضور استادان حوزه و دانشگاه در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی علیپور استاد دانشگاه اظهار داشت: این کتاب باوجود حجم کم، توانسته از 330 منبع داخلی و خارجی استفاده کرده و یا خواننده را با منابع راهنمایی کند.

این استاد فلسفه تاریخ افزود: با وجود آن که آثار ابن سینا ترجمه شده و اندیشمندان بسیاری به شرح اندیشه‌های این دانشمند مسلمان پرداخته‌اند، اما نویسنده این کتاب توانسته به خوبی در حد مقدور با استفاده از منابع به حوزه عقل و دین در آرا ابن‌سینا بپردازد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین هم در این مراسم به اهمیت مقوله عقل در منابع دینی پرداخت و گفت: قران کریم مکرراً بر جایگاه تعقل تأکید کرده است و با توجه به شبهاتی که در سطح جامعه مطرح می‌شود به شدت نیازمند آن هستیم که استادان در شاخه‌های مختلف علوم انسانی به ویژه معرفت‌شناسی مباحث دینی و عقلی را با بیان قابل فهم برای نسل جوان بازگو کنند.

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی اضافه کرد: مؤلف این اثر با قلمی روان و شیوا، زبان دانشگاهی و فاخر توانسته طوری بحث کند که می‌تواند سرآغاز بحث‌های مفید در فضاهای علمی در قزوین باشد.

عباس بخشی استاد مدرس دانشگاهی هم در این مراسم به سه دسته انتظار از یک متن پرداخت و اظهار داشت: اول آنکه نویسنده نظریه جدید بیان و از آن دفاع کند، به آرا پیشینیان با رعایت اسلوب علمی نقد بزند و نویسنده خوانش جدید ارائه کند یا یک خوان خود را از میان قرائت‌های مختلف تقویت کند که این اثر به دیدگاه سوم نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه فلسفه نه «فرآورده» که «فرآیند» است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل همه افرادی که به خوانش اشراقی، ایمانی و عرفانی ابن‌سینا استناد می‌کنند، در پی همسان‌سازی هستند که همسان‌سازی عقلانیت فلسفی و دیانت وحیانی دو آسیب عمده دارد.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: اگر از جامعه عقلانیت را بگیریم، جامعه‌توده وار و اگر از جامعه معنویت ستانده شود، جامعه ذره‌وار می‌شود و در این میان جامعه به عقلانیت و معنویت توأمان نیاز دارد.

گفتنی است در پایان این نشست با حضور علی هوشمند رئیس حوزه هنری قزوین، حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان و محمدعلی علیپور از کتاب عقلانیت و دین در اندیشه‌های فلسفی ابن‌سینا رونمایی شد و با اهدا لوح از عباس بخشی تقدیر به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار