از سال 94 تاکنون
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: از سال 1394 ماهی‌های موجود در 11 واحد پرورش آبزی‌پروری در استان قزوین به دلیل آلودگی با مالاشیت‌گرین حذف شده است.
کد خبر: ۵۳۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴ 17 December 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک از قزوین، به نقل از اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین، راول غلامپوراقدمی با بیان اینکه حذف کامل مصرف مالاشیت گرین از مزارع آبزی پروری قزوین در دستور کار دامپزشکی است، اظهار داشت: مالاشیت گرین یک ماده غیر مجاز در صنعت آبزی‌پروری است که در صورت مصرف ماهی‌های آلوده به این ماده توسط انسان، موجب سرطان‌زایی، عوارض تنفسی و غیره می‌شود و در صورت آلوده بودن ماهی‌ها، حتی اجازه مصرف به عنوان خوراک دام را هم ندارند.

وی تصریح کرد: از سال 93 تاکنون اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در راستای ممنوعیت مصرف این ماده تحت عنوان ضدعفونی کننده اقداماتی همچون برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای آبزی‌پروران، تحویل رایگان ماده ضدعفونی جایگزین، پایش و نمونه‌برداری از مزارع آبزی‌پروری را به انجام رسانده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین گفت: از سال 94 تا کنون، 157 مورد بازدید و نمونه‌برداری از استخرهای پرورش ماهی استان انجام شده است که 509 نمونه از این استخرها به آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین ارسال و ماهی‌های تمام مزارعی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت بود، معدوم شد.

گفتنی است، تعداد مزارعی که در سال 1394 از ماده سرطان‌زای مالاشیت‌گرین استفاده کرده 9 واحد بوده و از سال 95 تا کنون سه مورد شناسایی شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار