توسط مرکز آموزشی علمی کاربردی شهرداری قزوین
کرسی آزاداندیشی «فضای مجازی، فرصت‌ها و آسیب‌های اجتماعی» با حضور پرشور دانشجویان در مرکز آموزشی علمی کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۷۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 13 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، طاهر انصاری عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین در این مراسم اظهار داشت: همراه با رشد فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی چهره جنگ‌ها و منازعات نوین بشری در دنیا نیز تغییر کرده و انواع جدیدی از نبردها پا به عرصه وجود گذاشته است.

وی افزود: استفاده از فضای مجازی و رسانه‌های ارتباط جمعی برای تضعیف کشورهای هدف و یا  بهره‌گیری از توان و ظرفیت این فضا به منظور دفاع از منافع ملی یک کشور برجسته‌ترین جنبه تهدیدات و جنگ نرم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین «رسانه‌های نوشتاری کلاسیک (مطبوعات و نشریات )»، «رادیوهای بین‌المللی»، «رادیوهای اینترنتی»، «شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای»، «خبرگزاری‌ها»، «رسانه‌های اجتماعی(وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، میکرو وبلاگ‌ها و غیره)» ابزارهای عمده در نبردهای فضای مجازی و رسانه‌ای را از ابزارهای عمده در نبردهای فضای مجازی و رسانه‌ای برشمرد.

انصاری در بخش دیگری از سخنانش تبادل دانش و تجربیات، آگاه‌سازی، توسعه تعاملات و ارتباطات اجتماعی، توسعه برنامه‌های بهداشت و سلامت، توسعه فضای اطلاع‌رسانی اجتماعی، توسعه برنامه‌های فرهنگی و هنری، افزایش عقلانیت انتقادی در جامعه و  متناسب با روحیات نسل جوان جامعه را از جمله کاربردها و فرصت‌های شبکه‌های اجتماعی مجازی ذکر کرد.

این مسؤول همچنین به تشریح تهدیدات شبکه‌های اجتماعی مجازی پرداخت و گفت: انتقال و انتشار هنجارهای ارزشی و اخلاقی بیگانه در جامعه، بسترسازی برای تهاجم فرهنگ، چالش‌های انتقادی ستیزه‌جویانه در مباحث اعتقادی و اخلاقی و ایجاد محرک‌های قومی برای تبادلات فرهنگی غیرقابل کنترل را از جمله تهدیدات فرهنگی فضای مجازی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین خاطرنشان کرد: ارتباطات نامتعارف بین قشر جوان، وقوع جرایم رایانه‌ای و اینترنتی، گسست بین نسلی، انحرافات اخلاقی و فردی، پنهان‌سازی هویت، ایجاد مطالبات جدید اجتماعی، تهدید بنیان خانواده‌ها، تغییر نقش‌های اجتماعی، اعتیاد اینترنتی و  شکل‌گیری حوزه فرهنگ‌های مجازی هم از جمله تهدیدات اجتماعی شبکه‌های اجتماعی مجازی است.

انصاری مطرح کرد: یکی دیگر از آسیب‌های فضای در حوزه عاطفی و تربیتی است که از آن جمله می‌توان به کاهش ارتباطات اجتماعی حقیقی(چهره به چهره)، افت تحصیلی کاربران، تزلزل مناسبات فامیلی و خانوادگی، دور شدن اعضا خانواده از یکدیگر و کاهش ضریب ارزش‌های مذهبی و اخلاقی اشاره کرد.

وی «رصد و پایش شبکه ها و فعالیت‌های آن‌ها»، «شناسایی شبکه‌ها ( شبکه‌ها، جریانات، افراد فعال، گلوگاه‌ها)»، «جمع‌آوری و مستندسازی اطلاعات شبکه‌ها»، «آموزش و اطلاع‌رسانی ( پیرامون آسیب‌ها و تهدیدات، روش‌ها، تولید مستندات، آموزش حضور مؤثر در شبکه‌ها، تهیه خبرنامه‌ها و بولتن‌های تخصصی و غیره)، تحقیق و پژوهش، «طراحی و ایجاد پایگاه‌های داده‌ای شبکه‌ها»، «عملیات روانی و ضد عملیات روانی» و «تأمین امنیت کاربران خودی در شبکه» را از جمله راهکارهای مقابله با تهدیدات فضای مجازی برشمرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین در پایان با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: «اگر دشمن می‌تواند از علوم ارتباطات و از پیشرفت‌ها و تازه‌های علمی این رشته استفاده کند، ما هم می‌توانیم استفاده کنیم؛ ما هم باید دنبالش برویم تا استفاده کنیم؛ چه مانعی دارد؟ از همان شیوه‌هایی که ضلالت را منتشر می‌کنند، می‌شود استفاده و هدایت را منتشر کنیم، استعداد ما در استفاده از ابزارها، استعداد بالایی است».

بر اساس این گزارش، دانشجویان موافق فضای مجازی معتقد بودند که فضای مجازی موجب ارتباط‌گیری سریع و دریافت آسان اطلاعات در کمترین زمان شده است و دانشجویان مخالف هم «گسست بنیان گرم خانواده‌ها»، «انحراف در مسائل جنسی»، «ورود بدافزارهای جاسوسی» و غیره را از جمله آسیب‌های مهم فضای مجازی عنوان کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار