به روش ابتکاری صورت گرفت
متخصص جراحی توراکس مرکز آموزشی – درمانی ولایت قزوین از خارج کردن کیست هیداتیک از ریه کودک 10 ساله در قزوین به روش ابتکاری خبر داد.
کد خبر: ۵۳۴۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳ 07 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین، روز 12 آبان ماه سال جاری پس از آن که کودک 10 ساله‌ای با درد محوطه راست شکمی و با تنگی نفس و سرفه‌های خشک به مرکز آموزشی – درمانی ولایت قزوین مراجعه کرد، بعد از اقدامات اولیه، با تشخیص کیست هیداتیک ریه راست به اتاق عمل مرکز انتقال داده و جراحی شد.

به طور معمول برای کم شدن خطر جراحی و آسیب کمتر ریه مقابل هنگام جراحی، نیاز به توقف تهویه یک ریه با استفاده از لوله تراشه دو مجرائی بود که به دلیل عدم وجود این ابزار برای کودک و با توجه به سن و وزن وی، در نتیجه، دشوار شدن جراحی، حمید کیال‌ها و ناهید ناصح متخصصان بیهوشی مرکز با روشی ابتکاری برای نخستین بار در استان قزوین با استفاده از لوله تراشه ساده و سوند فوگاتی(مورد استفاده در جراحی عروق) توانستند ریه سمت راست را از مدار تهویه در هنگام جراحی خارج کرده و با تلاش تیم جراحی، کیست هیداتیک از ریه بیمار خارج شد.

* کیست هیداتیک، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان

علیرضا محمدزاده متخصص جراحی توراکس مرکز آموزشی – درمانی ولایت قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کیست هیداتیک، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان (از جمله میزبان اصلی آن، گوشت‌خواران، به ویژه سگ‌سانان و حیوانات اهلی، گاو، گوسفند، روباه، خوک و شتر) است.

وی ادامه داد: واژه هیداتیس به معنی یک قطره آب است و بیماری توسط نوزاد یک انگل روده‌ای سگ از طریق دهانی وارد بدن انسان و دام می‌شود.

این متخصص با بیان اینکه در جراحی توراکس این انگل بین سگ‌سانان و گیاه‌خواران تکمیل می‌شود و کرم بالغ در روده کوچک گوشت‌خواران (به ویژه سگ‌ها) زندگی می‌کند و تخم‌های خود را از طریق مدفوع به محیط بیرون می‌رساند، عنوان کرد: تخم‌های دفع شده در مدفوع سگ، بلافاصله برای دام و انسان، آلوده‌کننده است.

متخصص جراحی توراکس مرکز آموزشی – درمانی ولایت قزوین مطرح کرد: کیست‌های ریوی و کبدی، شایع‌تر بوده و علایم این بیماری از درد ساده در محوطه راست شکمی گرفته تا تنگی نفس، سرفه‌های خشک، عفونت‌های ثانویه(به دلیل پاره شدن کیست در اعضای داخلی) و شوک آنافیلاکسی، متغییر است.

محمدزاده افزود: گاهی تعداد این کیست‌ها به حدی در کبد افزایش می‌یابد که موجب از کار افتادن کبد شده و در صورت درمان نشدن، منجر به مرگ بیمار می‌شود.  

* پیشگیری، بهترین اقدام

وی تأکید کرد: رعایت بهداشت فردی و محیط و ضدعفونی کردن سبزیجات، مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه است.

این متخصص جراحی توراکس مرکز آموزشی – درمانی ولایت قزوین با بیان اینکه چون سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌های بوته‌دار زمینی (مثل توت‌فرنگی) از عمده‌ترین عوامل آلودگی به تخم این انگل است، تصریح کرد: حتماً باید قبل از مصرف، به خوبی با آب شسته شده و برای اطمینان از جدا شدن تخم انگل از سبزیجات، چند قطره مایع ظرفشویی به داخل ظرف شست‌وشو اضافه شده و سپس، سبزیجات، چند لحظه در داخل آب تکان داده شود تا آب کف کند.

محمدزاده راهکار پیشگیرانه دیگر را محصور کردن مزارع و جلوگیری از ورود سگ‌ها به آن‌ها و همچنین عدم تماس انسان، به ویژه کودکان با سگ‌ها عنوان کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار