کارشناس مرگ کودکان مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین مطرح کرد
کارشناس مرگ کودکان و نوزادان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: خفگی و غرق شدگی از علل شایع مرگ در کودکان است که والدین می‌توانند با رعایت شرایط ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از این حوادث داشته باشند.
کد خبر: ۵۳۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲ 07 December 2017
عذرا نژادباقرلاهیجی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین در خصوص با حوادثی که کودکان را تهدید می‌کند به خفگی و غرق شدگی اشاره کرد و گفت: خفگی و غرق شدگی از علل شایع مرگ در کودکان است که والدین می‌توانند با رعایت شرایط ایمنی نقش مهمی در پیشگیری از این حوادث داشته باشند.

وی با اشاره به نکات ایمنی افزود: کودک را به پشت یا پهلو بخوابانید(به شکم نخوابانید)، برای کودک زیر یک سال از بالش استفاده نکنید زیرا ممکن است خفه شود و اگر می‌خواهید سر او را بالا نگه دارید بالش را زیر تشک او قرار دهید و هرگز کودک خود را کنار رختخواب‌های روی هم چیده شده نخوابانید زیرا ریزش رختخواب بر روی کودک سبب خفگی او می‌شود.

کارشناس مرگ کودکان و نوزادان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین یادآور شد: از قنداق کردن کودکان یا بستن شکم کودک به صورت محکم بپرهیزید، قنداق فرنگی شیرخوار نباید آنقدر بزرگ باشد که شیرخوار بتواند سر خود را در آن فرو کند زیرا احتمال خفگی شیرخوار وجود دارد.

نژادباقرلاهیجی استفاده از لباس‌هایی که جنس الیاف آن‌ها کشی بوده را خطرناک دانست و عنوان کرد: لباس‌هایی که جنس الیاف آن‌ها کشی، یا بافت سوراخ‌دار دارد و یا بند و نوار آن‌ها به دور گردن کودک گره می‌خورد، برای کودک خطرناک بوده چراکه ممکن است به قلاب کالسکه یا جاهای دیگر گیر کرده و موجب خفگی کودک شود.

این کارشناس تصریح کرد: همچنین از رختخواب نرم (پتوها، شال گردن پشمی، لحاف، بالش)، اسباب‌بازی‌های نرم دارای حلقه و آویز و ریسمان و بندهای بلند نخی استفاده نکنید و ‌اسباب‌بازی‌های متشکل از تکه‌های کوچک و سایر اشیاء کوچک و کیسه‌های نایلونی، بادکنک، بند پستانک و زیورآلات را دور از دسترس کودک قرار دهید و سیم تلفن، سیم برق، نوارهای پرده و کرکره را از نزدیک تخت کودک، محل خواب و محل بازی او دور کنید.

نژادباقر لاهیجی با تأکید بر استفاده از شیر مادر برای تغذیه شیرخوار گفت: بهترین تغذیه برای شیرخواران، شیر مادر است و به هیچ وجه تغذیه با شیشه شیر توصیه نمی‌شود، همچنین در هنگام شیردهی شیرخوار، مادر باید کاملا هوشیار باشد زیرا خواب آلودگی مادر در زمان شیر دادن در بعضی مواقع منجر به بستن راه‌های تنفسی شیرخوار شده و موجب خفگی نوزاد می‌شود.

وی ادامه داد: از زمان آغاز غذای کمکی تا دو سالگی به دلیل پریدن مواد غذایی به حلق کودک یا بلع تکه‌های بزرگ غذا، مواد غذایی همانند شکلات‌های مکیدنی سفت، آجیل با پوست، بادام‌زمینی، ذرت، سوسیس، تکه‌های هویج، کرفس، انگور، کشمش، ذرت بوداده، دانه‌های حبوبات، آب‌نبات، تکه‌های بزرگ سبزی خام یا میوه یا تکه گوشت را از دسترس کودکان دور نگه دارید و هرگز هنگام غذا خوردن کودک، او را تنها نگذارید و به دقت مراقب آن باشید.

کارشناس مرگ کودکان و نوزادان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین تشریح کرد: کودک خود را تشویق کنید هنگام خوردن بنشیند تا از پریدن مواد غذایی به حلقش جلوگیری شود و در هنگام گریه و خنده چیزی در دهانش نگذارید، کیسه پلاستیکی یا بادکنک‌ها را در اختیار کودک قرار ندهید.

* محیط زندگی کودک را در خانه و خودرو عاری از دود نگه دارید

نژادباقرلاهیجی بیان کرد: محیط زندگی کودک خود را در خانه و خودرو عاری از دود (سیگار، وسایل دودزا، مواد مخدر) نگه دارید و مواد مخدر را به او ندهید و روی بدن او نیز نمالید، اخطاردهنده دود نصب کنید و مطمئن شوید که کار می‌کند آن را ماهانه چک کرده و باتری آن را سالانه عوض کنید.

این کارشناس ادامه داد: همچنین اطمینان حاصل کنید که استخرهای شنا و حوض ها در ساختمان شما، در همسایگی شما و یا در محله شما از همه طرف حفاظ دارد و درب ورودی آن ها را همیشه بسته نگهدارید، سطل‌ها، تشت‌ها و حوضچه ها را بلافاصله بعد از استفاده خالی کنید و آن ها را خالی نگهدارید؛ کودک خود را وقتی نزدیک آب است (وان حمام، لگن آب بازی، سطل، تشت و توالت) به دقت زیر نظر بگیرید، کودکان وقتی نزدیک آب هستند باید توسط یک فرد تحت نظر قرار بگیرند.

وی در پایان توصیه کرد: شنا و قوانین ایمنی آب را به کودک آموزش دهید و اطمینان حاصل کنید که یاد گرفته است، بازی با تیوپ و قایق‌های بادی خطرناک بوده چراکه این وسایل با جریان آب به وسط دریا می‌رود، پس اجازه بازی با این وسایل را به کودک ندهید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار