مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه مردم در روستاها به دلیل عدم آگاهی آزمایش ژنتیک پیش از ازدواج را جدی نمی گیرند، گفت: ازدواج فامیلی عامل اصلی معلولیت در استان است.
کد خبر: ۵۳۲۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱ 02 December 2017
به گزارش تابناک قزوین، علیرضا وارثی مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: عدم اطلاع از آزمایش ژنتیک و اهمیت آن در ازدواج های فامیلی مخصوصا در مناطق روستایی باعث افزایش تعداد معلولین در استان شده است .
وی با بیان اینکه  وضعیت استان قزوین درزمینهٔ مناسب‌سازی اماکن عمومی برای معلولین نسبتاً مطلوب است، افزود: امروز باید بگوییم که ش از 60 درصد از اماکن و معابر عمومی دستگاه‌های دولتی و خصوصی نیازمند مناسب‌سازی است.
وارثی ادامه داد: مناسب سازی معابر عمومی نیازمند ورود جدی شهرداران و فرمانداران است تا شاهد تردد بدون مشکل معلولین در سطح معابر عمومی باشیم.
این مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه 2 هزار و 430 نفر در مراکز نگهداری و مراکز توان‌بخشی روزانه سازمان بهزیستی از خدمات این مراکز استفاده میکنند، بیان کرد: برای نگهداری و مراقبت از این افراد بیش از ۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان اعتبار یارانه‌ای توزیع می شود.
وی اضافه کرد: این سازمان به طور مستمر از بیش از 5 تا هزار نفر مراقبت میکند و برای هر کدام از این افراد نیز ماهانه 90 هزارتومان کمک هزینه پرداخت میکند اما این رقم اصلا قابل قبول نیست.
مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 35 میلیارد و 60 میلیون تومان به‌عنوان حمایت مستمر ماهانه به این افراد پرداخت می‌شود.
وی میزان شیوع معلولیت در استان را 4.26 درصد اعلام کرد و گفت: قیمت تمام‌شده سرانه نگهداری هر نفر در مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی یک‌میلیون و 500 هزار تومان و در مراکز روزانه بیش از ۶۰۰ هزار تومان است.
وارثی افزود: این در حالی است که سازمان بهزیستی در مرکز نگهداری ۵۰۰ هزار تومان را به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند و بقیه را خانواده باید پرداخت کند ولی متاسفانه معمولاً امکان آن را ندارند.
وی از ورود این سازمان به اقدامات پیشگیرانه معلولیت نیز خبر داد و تصریح کرد: درزمینهٔ کاهش و جلوگیری از معلولین کم‌بینا و نابینا، غربالگری بینایی انجام دادیم که 48 هزار و 390 نفر بین 3 تا 6 سال در سال گذشته صورت گرفته است.
این مسئول خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۴۰ نفر مشکوک بودند که از نابینایی آن‌ها جلوگیری و اقدامات تخصصی صورت گرفت، ۷۸ درصد جمعیت کودکان ۳ تا ۶ سال در این طرح مورد پوشش قرار گرفتند.
وارثی اضافه کرد: با انجام غربالگری شنوایی در بدو تولد،  17 هزار و 495 نفر در زایشگاه تخصصی استان از طریق حمایت بخش خصوصی، مورد بررسی اولیه شنوایی قرار گرفتند که در نهایت ۳۹ نفر برای کاشت حلزون به مراکز مربوطه معرفی و هرکدام ۳ میلیون کمک بلاعوض دریافت کردند.
وی در پایان تصریح کرد: هزار و 500 زوج مراجعه و خدمت غربالگری ژنتیک داشتیم که در کاهش آمار معلولیت کمک ویژه‌ای می‌کند، در این زمینه آگاه‌سازی خانواده به‌صورت جدی موردتوجه قرارگرفته 35 و هزار و 996 نفر مورد آموزش قرار گرفتند که با توجه به کمبود اعتبار تنها ۴.۳ دهم درصد را آگاه‌سازی صورت گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار