مجری طرح زیتون کشور:
مجری طرح زیتون کشور گفت: افزایش تولید و عملکرد زیتون در کشور با جرای طرح جوان‌سازی باغات مسن امکان‌پذیر است.
کد خبر: ۵۲۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 26 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از قزوین احمد مستخدمی در همایش طرح حمایتی زیتون که با حضور مسعود ربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و فعالان و بهره‌برداران زیتون در استان‌های گیلان، زنجان و قزوین صبح امروز در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: طرح جوان‌سازی باغات مسن زیتون مهم‌ترین برنامه دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی است تا با اجرای آن، عملکرد باغات افزایش یابد و بدون افزایش عملکرد در واحد سطح و همچنین مصرف آب بتوانیم تولید نهایی زیتون در کشور را افزایش دهیم.

وی افزود: اجرای طرح‌های پیوند، سرشاخه کاری و استفاده از ارقام مناسب و سازگار این محصول در مناطق و همچنین توسعه باغات هم از دیگر برنامه‌های این دفتر است.

مجری طرح زیتون کشور با بیان اینکه زیتون تنها محصول استراتژیک باغبانی کشور است، بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم دفتر زیتون، طرح سلامت اجتماعی کشور بوده که با افزایش تولید روغن، سرانه مصرف و همچنین ترویج آموزش و برنامه‌های مناسب برای استفاده از روغن زیتون در دست پیگیری است.

مستخدمی اضافه کرد: روغن زیتون با طرح سلامت جامعه عجین شده که باید در تولید آن به خودکفایی برسیم.

این مسؤول گفت: زیتون جزو نمونه‌های گیاهی همگرا با توسعه پایدار کشاورزی است و نسبت به نمونه‌های دیگر باغی نیاز به آب کمتری دارد که اگر مدیریت مناسبی در باغبانی زیتون انجام گیرد، درآمد این محصول نسبت به محصولات باغی دیگر توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

مجری طرح زیتون کشور در ادامه به اجرای طرح‌های حمایتی زیتون اشاره و تصریح کرد: یکی از این طرح‌های حمایتی، بیمه خانوار بهره‌برداران زیتون است که با مساعدت و همکاری صندوق بیمه بنیاد ملی مهر بانو و نظام صنفی کشاورزی در مناطق زیتون‌خیز کشور اجرا می‌شود.

مستخدمی به طرح حمایتی یارا کارت بانک کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این طرح به پشتوانه یارانه افراد تسهیلاتی به آن‌ها ارائه می‌شود که با هماهنگی و برنامه‌ریزی انجام شده، این تسهیلات به بهره‌برداران  سه استان زیتون‌خیز قزوین، زنجان و گیلان ارائه می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تدوین برنامه‌های مناسب و حمایت از کشاورزان و بهره‌برداران زیتون و همچنین ارائه خدمات‌دهی به این افراد در راستای اصلاح و توسعه باغات زیتون گام‌های مؤثری برداشته شود.

مجری طرح زیتون کشور یادآور شد: بیش از 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش باغات زیتون است که بیش از 30 هزار بهره‌بردار در این عرصه فعالیت دارند.

مستخدمی پیش‌بینی کرد: امسال 85 هزار تن زیتون از باغات کشور برداشت شود که به جهت سرمازدگی و تنش گرمایی در زمان گل‌دهی در برخی استان‌ها، میزان تولید محصول کاهش یافته اما کیفیت و مرغوبیت بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار