استاندار قزوین برای تکمیل پایانه صادراتی استان در شهرستان آبیک که پس از چندسال از شروع احداث آن 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تا پایان امسال به سرمایه گذار طرح مهلت داد.
کد خبر: ۵۲۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 24 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، عبدالمحمد زاهدی عصر چهارشنبه در نشست بررسی مجوزهای تاسیس پایانه های صادراتی در استان قزوین افزود: سابقه سرمایه گذار پایانه صادراتی شهرستان آبیک نشان می دهد که با وجود همکاری دائم دستگاه ها با وی، این فرد اقدامی برای تکمیل این پایانه انجام نداده است.
وی اضافه کرد: این سرمایه گذار یک زمین 15 هکتاری را با کاربری کشاورزی از سال 91 برای احداث پایانه صادراتی تغییر کاربری داده و سود آن را برده ولی اجرای طرح مورد نظر پیشرفت چندانی طی این سال ها نداشته است.
استاندار قزوین گفت: باید با این سرمایه گذار محکم تر برخورد کرد و با اخذ تعهد از وی برای اجرای سازه های مورد نظر تا تاریخ مشخص اقدام نمود.
زاهدی افزود: باید پیشرفت 10 درصدی ساخت پایانه صادراتی استان قزوین در ابیک تا پایان سال جاری به 40 درصد برسد و سازه های این طرح از قبیل سردخانه و باسکول احداث شوند وگرنه باید مجوز سرمایه گذار طرح ابطال شود تا یک فرد دیگر برای این کار ماموریت پیدا کند.

** فعالیت 2 پایانه صادراتی در شهرستان تاکستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: توسعه صادرات به منظور رونق اقتصادی استان یکی از اولویت های مدیریت ارشد استان است.
منوچهر حبیبی به نقش پایانه های صادراتی در تقویت صادرات اشاره کرد و افزود: حدود 200 میلیون دلار در بحث صادرات کشاورزی در استان سیاست گذاری کرده ایم که با داشتن پایانه صادراتی محقق خواهد شد.
وی افزود:در همین راستا مجوز نخستین پایانه صاداراتی در آزادراه قزوین- زنجان کنار نیروگاه شهید رجایی در شهرستان آبیک در سال 90 صادر شده ولی تا سال گذشته به صورت جدی در این خصوص اقدام نشده و تنها به ساخت بخشی از آن به عنوان مجتمع خدمات رفاهی اکتفا شده است.
وی افزود: اهتمامی در این سرمایه گذار نمی بینیم اگرچه کمک هایی بسیار خوبی به وی صورت گرفت و در یک نمونه برای تغییر کاربری حدود 50 میلیارد ریال به وی تخفیف مالیاتی داده شد.
حبیبی ادامه داد: سایر مجوزها نیز به این سرمایه گذار داده شد و با وجود اینکه اولویت استان راه اندازی سردخانه و سورتینگ بود ولی تا به امروز کاری در این زمینه صورت نگرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین ادامه داد: با توجه به نیاز استان، 2 پایانه صادراتی موقت در شهرستان تاکستان راه اندازی شد و این پایانه 150 تن گوجه فرنگی به عراق، قطر و پاکستان صادرات داشت.
وی ادامه داد: یک پایانه صادراتی دیگر در حوزه شهرستان البرز به مساحت 19 هکتار مورد تایید قرار گرفت و کارهای آن انجام شده است.
حبیبی با بیان اینکه در زمینه احداث پایانه های صادراتی به هیچ متقاضی نه نمی گوییم، افزود:در مجموع تاکنون یک پایانه صادراتی در حال صدور مجوز در استان است،2 پایانه صادراتی موقت فعال هستند و یک پایانه صادراتی نیز نتوانسته به درخواست استان جواب بدهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست گفت: در بحث پایانه ها اقدام های خوبی در استان صورت گرفته و زمینی در حدود 15 هکتار در سال 91 با حداکثر مساعدت تغییر کاربری یافته است.
علی اکبر متقی فر افزود: در این زمین تغییر کاربری یافته مرکز اقامتی و مجتمع خدمات رفاهی احداث شده اما سایر کارها باقی مانده و تا تکلیف قطعه نخست مشخص نشود برای قطعه دوم تصمیم گیری نخواهیم کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون در خرمدشت تاکستان تولیدکنندگان بزرگ وارد عمل شده اند و اقدام های خوبی داشته و 2 پایانه صادراتی را راه اندازی کرده اند.
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه مجوز پایانه صادراتی را سازمان توسعه تجارت باید صادر کند، افزود: با این وجود سرمایه گذار پایانه صادراتی در ابیک با وجود دریافت مجوز در سال 91 هیچ گامی برای احداث پایانه برنداشته است.
علی پرزحمت افزود: سازمان توسعه تجارت به تصمیم کارگروه صادرات به ریاست استاندار عمل خواهد کرد و کارگروه صادرات نیز تا 30 آذرماه امسال به این سرمایه گذار فرصت بهره برداری و احداث داد ولی متاسفانه اجرای طرح تنها 10 درصد پیشرفت داشته است.
45 هزار متر برای احداث پایانه صادراتی در شهرستان آبیک مجوز صادر شده است اما از سال 91 تاکنون اقدام خاصی در این زمینه صورت نگرفته است.
استان قزوین 2 پایانه صادراتی موقت در شهرستان تاکستان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار