معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین:
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: مقطع ابتدایی محور توسعه است و معلمان این مقطع بویژه کلاس اول باید افرادی خلاق، کارآمد، روان شناس، مهربان و توانمند باشند.
کد خبر: ۵۱۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴ 02 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از خبرنگار مهر، رضا طاهرخانی در اولین همایش آموزش و توانمندسازی معلمان کلاس اول شهر قزوین که در سالن تربیت معلم فرهنگیان قزوین برگزار شد اظهارداشت: اگر بتوانیم کودکان خود را در سنین خردسالی به درستی تربیت کنیم و آموزش های ما هدفمند و با برنامه باشد می توان به ارتقای کیفیت مستمر آموزشی کمک و دانش آموزانی با سواد برای آینده تربیت کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش به دنبال ارتقای کیفیت مستمر است و همه برنامه ها در مدارس باید به تقویت کیفیت تحصیل منجر شود و در این راستا لازم است نیروهای انسانی ما اعم از مدیران و معلمان افرادی توانمند و ماهر باشند.

طاهرخانی تصریح کرد: با مهارت شناسی می توان استعدادهای زیادی را شکوفا کرد و در این راستا با برگزاری دوره‌های آموزشی تلاش کرده ایم معلمان خود را با دانش روز مجهز کرده و آنها را برای تربیت نسلی کارآمد آماده کنیم.

وی یادآورشد: اگر توانمندسازی در معلمان و مدیران به درستی صورت گیرد کیفیت برنامه های درسی نیز ارتقا خواهد یافت زیرا گاهی اوقات در روشهای آموزشی ما برخی دانش آموزان که نیازهای ویژه دارند شناسایی نمی شوند و به همین دلیل برخی کودکان دوره های پیش دبستانی را طی نکرده و گاهی ترک تحصیل می‌کنند در حالی که باید همه کودکان را شناسایی کرده و زمینه تحصیل آسان برای آنها را فراهم کنیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین گفت: خصوصیات یک معلم در جذب دانش آموزان در سال اول تحصیل بسیار تاثیرگذار است و در این زمینه نوع رفتار و محبت کردن معلم، نوع پوشش و نوه سخن گفتن آن می‌تواند شرایط ماندگاری برای دانش آموز کلاس اول رقم بزند.

وی بیان کرد: معمولا دانش آموزان کلاس اولی انگیزه و اشتیاق زیادی برای حضور در اولین روز درس دارند و با اشتیاق و خرید کیف و لباس و کفش و دفتر و قلم با روحیه ای مضاعف وارد مدرسه می‌شوند اما گاهی این علاقه بیش از حد به تحصیل با یک برخورد نامناسب معلم خراب می‌شود و دانش آموز تا سالها خاطره ناخوشایندی از اولین روز تحصیل دارد و اشتیاق را در طول مسیر نیز از دست می دهد.

طاهرخانی اضافه کرد: امروزه قرن کودک و اطلاعات و فناوری است و معلمان نیز باید بهترین روش ها را در کلاس به کار گیرند تا خروجی کار بهتر شود.

وی افزود: نوع رفتار معلم به ویژه در مقطع ابتدایی در سال اول نقش زیادی در ایجاد اعتماد به نفس در کودک دارد به همین دلیل توصیه می شود از معلمان زن در کلاسهای اول استفاده شود تا کودکان ما که دغدغه دور شدن از مادر خود را دارند با وجود یک معلم زن احساس امنیت بیشتری کنند و استرس کمتری داشته باشند.

وی بیان کرد: متاسفانه نظام آموزشی ما در بکارگیری نیروی انسانی برنامه مشخصی ندارد و در استخدام شرایط ویژه ای را تعیین نمی کند به همین دلیل گاهی افرادی که جذب می شوند ویژگی های کامل یک معلم را ندارند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: کار معلم فقط تدریس نیست بلکه باید با شناخت روانشناسی زمینه سوال و تفکر در دانش آموز را فراهم کند و به روحیات دانش آموز اشراف کامل داشته باشد و با تغییراتی که در روحیه و رفتار دانش آموز می‌بیند بتواند پاسخی منطقی به آن بدهد.

وی افزود: گاهی فکر می کنیم مقطع ابتدایی نباید مورد توجه جدی قرار بگیرد به همین دلیل در انتخاب معلمان این مقطع دقت لازم صورت نمی‌گیرد در حالی که باید در این دوره از معلمان خلاق و باهوش، آشنا به روانشناسی و توانمند استفاده کنیم زیرا این مقطع زیربنای تحصیل دانش آموزان در سالهای آینده است.

طاهرخانی اضافه کرد: دوره ابتدایی، محور توسعه است و باید مورد توجه جدی وزارت آموزش و پرورش و مسئولان قرار گیرد و معلمان هم تلاش کنند در دوره ابتدایی رفاقت را جایگزین رقابت کنند و روحیه کارگروهی در میان دانش آموزان، روش های دوست یابی، اخلاق مداری و تفکر را به دانش آموزان یاد دهند.

وی گفت: توجه به بازی و سرگرمی در سال اول ابتدایی بسیار ضروری است و از معلمان انتظار می رود در کنار آموزش های علمی به شادابی و بازی و سرگرمی کودکان هم توجه کنند.

طاهرخانی اظهارداشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه در اولویت قرار گرفته است و معلمان نیز باید توجه کنند تا از اینگونه دانش‌آموزان غفلت نشود.

وی افزود: هنر یک معلم خوب این است که بتواند حتی دانش آموزان ناتوان و کم هوش را شکوفا کند به همین دلیل توجه به دانش آموزان دارای نیازهای ویژه از سوی معلمان ضروری است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قزوین از حمایت و نگاه ویژه رئیس کانون معلولان توانای استان در ایجاد تعامل بیشتر با معلمان ابتدایی تشکر کرد و گفت: امیدواریم با تعامل بیشتر با کانون معلولان بتوانیم نیازهای دانش‌آموزان معلول استان را شناسایی کرده و با روش‌های کارآمد توسط معلمان نسبت به پاسخگویی آن اقدام کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار