فعالیت خودروهای امدادی بی نام و نشان در بعضی از جاده های اصلی مازندران و تخلفاتی که گاه و بیگاه به آنها نسبت داده می شود سبب خدشه دار شدن امنیت این جاده های پر تردد کشور شده است .
کد خبر: ۵۱۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳ 31 October 2017
به گزارش تابناک : گران فروشی خدمات و لوازم یدکی ، اعلام عیب های هزینه زا برای خودروهای در راه مانده به جای عیب یابی درست ، هدایت خودروها نیازمند تعمیر به تعمیرگاههای خاص ، برخورد نامناسب و گاهی همراه با تهدید با صاحبان خودروهای در راه مانده و تخلفاتی از این دست را رانندگان در راه مانده تاکنون بارها و بارها گزارش کرده اند.
نبود متولی خاص برای برخورد با فعالیت این دسته از خودروهای امدادی کار را به آنجا رساند که اکنون زمزمه هائی از حادثه سازی توسط رانندگان و افراد فعال در این دسته از خودروها امدادی مانند پاشیدن گازوئیل در جاده ها برای تصادف سازی به گوش می رسد .
بیشترین فعالیت و تخلفات این دسته از خودروها در جاده های غرب مازندران بویژه جاده منتهی به تهران و راههای کوهستانی که مسیر تردد مسافران و گردشگران است ، گزارش شده است .
بر اساس آمارهای منابع رسمی ، در جاده ها و گردنه های برفگیر غرب مازندران چهار شرکت امداد خودرو با به کارگیری حدود 70 دستگاه خودروی یدک کش در مسیرهای درون شهری و برون شهری به شیوه قانونی فعالیت دارند.
این در حالی است که برخی از مسئولان استانی آمار خودروهای امدادی در جاده های مازندران را بیش از 2 هزار و 500 دستگاه برآورد می کنند که این اگر این آمار درست باشد به این معناست که امدادرسانی در جاده های این استان در دست افراد غیرمجاز است.
مازندران به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ،‌تاریخی و گردشگری نظیر دریا، جنگل ، جلگه ، کوه ، رودخانه های جاری و چشمه های جوشان در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است و بنا بر این بیشتر مسافران برای دیدن و لذت بردن از این مواهب طبیعی سعی می کنند از جاده های نزدیک به پایتخت از جمله چالوس - کرج و هراز برای رسیدن به این استان استفاده کنند.
** قانون چه می گوید ؟ 
بر اساس قانون از سال 1388 انجمن صنفی شرکت های امداد خودرو در پی مصوبه هیات وزیران با هدف ساماندهی خودروهای یدک کش در جاده های کشور تاسیس شد و مسئولیت نظارت بر نحوه خدمات این خودروها در حوزه درون شهری به وزارت کشور و برون شهری نیز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سپرده شد.
طبق اظهار نظر برخی از مسئولان و کارشناسان ذیربط یکی از مهم ترین مشکلاتی که هم اکنون برخی از مشتریان یا به تعبیری مسافران در راه مانده در جاده ها (امداد خواه ) با آن مواجه هستند ، دریافت وجوه گزاف و غیرمتعارف بابت حمل خودروهای دچار نقص فنی یا خسارت دیده در سوانح رانندگی برای رساندن آنها به مراکز خدماتی یا توقفگاههاست. 
توقف ها ی غیرضروری درجاده های لغزنده در زمان بارندگی شدید و برف با هدف ایجاد مشکل برای خودروهای در حال گذر و رونق گرفتن بازار کار‌آن ها و یا پاشیدن نفت گاز در سطح جاده ها برای منحرف شدن و واژگونی خودروها از دیگر تخلفاتی است که از فعالیت غیرمجاز این دسته از رانندگان متخلف گزارش شده است.
** ضرورت ساماندهی خودروهای امداد گر نما 
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس با تائید مشکل ساز شدن خودروهای امدادی غیرمجاز ، خواستار ساماندهی خودروهای یدک کش بدون مجوز در جاده های این شهرستان بویژه محور سخت گذر و کوهستانی کرج - چالوس (کندوان ) شد.
مهدی صفایی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت :‌ رانندگان این خودروهای بی نام و نشان به جای آنکه تسکین دهنده درد و مشکلات مسافران در راه مانده در جاده ها باشند ، متاسفانه بدون رعایت حقوق شهروندی به دنبال سودجویی هستند.
وی اظهار داشت :‌ همه می دانیم که هنگام وقوع حوادثی مانند نقص فنی یا واژگونی خودرو براثر ریزش کوه ، رانش زمین و یا سوانح رانندگی مهم ترین پرسش برای حادثه دیدگان خسارتی این است که چگونه و با چه هزینه ای قادرند خودرویشان را به تعمیرگاه یا توقفگاه برسانند.
صفائی با تاکید بر این که خودروهای امدادی غیرمجاز با اخذ مبالغ گزاف از حادثه دیدگان نه تنها درد حادثه را برای آنان مضاعف می کنند ، بلکه گاهی هیچ حد و مرزی را در برخورد با مسافران برای اخذ مبالغ بیشتر رعایت نمی کنند و با این کار سبب می شوند تا امنیت جاده و خودروهای امدادی دارای مجوز هم زیر سئوال برود .
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس حادثه سازی برای مسافران را هم تائید کرد و گفت :‌ هر از گاهی در گشت های شبانه روزی گروههای راهداری در برخی از مسیرهای ارتباطی بویژه جاده کندوان لکه های از گازوئیل در سطح جاده دیده شده و به نظر می رسد که گازوئیل عمدا ریخته شده تا سبب ایجاد حادثه برای خودروهای گذری شود.
صفایی افزود :‌ گفته می شود که عامل پاشیدن گازوئیل در سطح جاده های منطقه برخی از رانندگان خودروهای یدک کش فاقد مجوز هستند تا بتوانند پس از تصادف به خواست خودشان که حمل خودروهای حادثه دیده به تعمیرگاه یا توقفگاه است ، برسند.
وی توضیح داد : متاسفانه پارسال حادثه ای با همین روش در جاده چالوس ایجاد شد که نتیجه آن انحراف و خارج شدن تعدادی از وسایل نقلیه از مسیر و واژگونی بود .
** مجوز برای چهار شرکت .
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت :‌ چهار شرکت امداد خودرو با نام های فراز ، توسعه پردازان ، آفتاب شهر طلایی و رفاه ایرانیان از 6 سال پیش تاکنون به صورت قانونی در جاده های این استان فعالیت دارند. 
ناصر اسدپور تعداد خودروهای این شرکت ها را حدود 70 دستگاه اعلام کرد و افزود :‌ این خودروهای مجهز به جی پی اس (مکان یاب ) ،‌ دارای دفتر کار ، قراردادهای امداد خودرویی در جاده ها و دیگر ضوابط قانونی هستند.
وی گفت : هرچند آماری دقیقی از تعداد خودروهای یدک کشی که در قالب امداد خودرو در جاده های مازندران فعالیت می کنند در دست نیست ولی برآورد می شود دستکم 2 هزار و 700 دستگاه خودرو به صورت غیرمجاز در این استان فعالیت داشته باشند .
اسدپور افزود : خودروی عده ای از هموطنان مسافر متاسفانه بنا به دلایلی در حین گذر از جاده های مازندران دچار مشکلاتی مانند نقص فنی یا واژگونی براثر ریزش کوه یا سوانح رانندگی ‌می شود و برای رهایی از این وضعیت و تامین امنیت و سلامت خود در اولین گام به شرکت های امداد خودرو پناه می آورند.
وی ادامه داد :‌ با توجه به این که بیشتر مسافران شناختی از منطقه ندارند به محض مشاهده یک خودروی یدک کش یا فردی که ادعا می کند امداد خودروست ، به او اعتماد می کنند و مبالغ گزافی هم می پردازند و با این کار سبب می شوند تا فعالیت غیرمجاز این دسته افراد رونق بگیرد و هر روز بر تعدادشان اضافه شود.
** همکاری بیشتر پلیس ، راه حل رفع مشکل 
رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران یکی از اساسی ترین راهکار ها برای رفع این معضل را هم افزایی بیشتر ماموران پلیس در جاده ها با ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای در جای جای این استان دانست .
اسدپور گفت :‌ پلیس در جاده ها با توجه به اقتداری که در کشور دارد می تواند به محض مشاهده فعالیت این خودروها بدون اتلاف وقت استعلام دریافت کند و برابر قانون با راننده خاطی برخورد و پس از صدور جریمه هنگفت خودروی او را به توقفگاه انتقال دهد.
وی ادامه داد : هرچند پلیس راه در این حوزه تا حدودی همکاری داشته و تعداد زیادی از این خودروهای بی نام و نشان را شناسایی و برابر قانون با این افراد متخلف برخورد کرده است ولی انتظار این است که این همکاری بیشتر باشد. 
درپی تماس خبرنگار ایرنا برای گفت و گوی خبری راجع به این موضوع با مسئولان پلیس راه غرب مازندران متاسفانه این تلاش ها نتیجه ای نداشت. 
بر اساس اعلام انجمن صنفی امدادخودروهای کشور ، از 350 شرکت فعال در زمینه امدادخودرو ، 80 شرکت دارای مجوز هستند و بقیه (270 شرکت) به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند.
رئیس این انجمن پیش از این گفته بود که برخی افراد شماره تلفن هایی با نام امداد خودرو در سامانه 118 ثبت کرده و بدون هیچ گونه نظارتی خدمات امدادرسانی ارائه می کنند.
حسینی گفته بود که تنها در یک مورد 13 شرکت فقط به نام یک نفر ثبت شد.
* امداد خودروهای قانونی را چگونه بشناسیم؟
بر اساس اعلام انجمن صنفی امدادخودروهای کشور ، اگر مردم شماره پلاک خودروی امدادی را به سامانه 6421-021 پیامک کنند، کل اطلاعات آن خودرو برای فرد ارسال می شود و از این طریق مردم می توانند شرکت های مجاز و غیرقانونی را تمیز دهند.
علاوه بر این، خودروهای عضو انجمن دارای برچسب انجمن هستند ، لباس و خودروهای تیم های امدادی متحد الشکل است. 
اگر لباس پرسنل امدادخودروها دارای سردوشی باشد یعنی آن فرد مکانیک است و می تواند بسیاری از عیوب خودرو را در محل تعمیر کند اما در صورتی که سردوشی نداشته باشد، آن همکار راننده یدک کش است و فقط می تواند خودرو را حمل کند.
استان مازندران 10 هزارو 700 کیلومتر محور اصلی و فرعی دارد که از طول این مسیر حدود سه هزارو 700 کیلومتر آن جاده های برفگیر و گردنه تشکیل می دهد.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار