روز گذشته در جریان درگیری شدید میان 4 مأمور سد معبر شهرداری قزوین با دو جوان دستفروش، حسن عابدینی خبرنگار ایسنا و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین نیز به جرم تهیه فیلم و خبر از این حادثه دستگیر شد.
کد خبر: ۵۱۵۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵ 28 October 2017
به گزارش تابناک از قزوین، در جریان تهیه خبر و گزارش تصویری خبرنگار خبرگزاری ایسنا از  درگیری شدید میان 4 نفر از مأموران سد معبر شهرداری قزوین با دو دستفروش جوان در خیابان امام خمینی(ره)، حسن عابدینی خبرنگار ایسنا و عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین بازداشت شد.

در این درگیری که ساعت 12 روز چهارشنبه و با همراهی تعدادی از مأموران کلانتری 12 بازار قزوین روی داد، علی‌رغم اینکه خبرنگار ایسنا از همان ابتدا کارت شناسایی خبرنگاری خویش را به مأمورین شهرداری و نیروی انتظامی ارائه کرده بود اما مأموران وی را بازداشت کرده و راهی کلانتری شدند.

به گفته خبرنگار ایسنا، در همان بدو ورود به کلانتری، مأموران نیروی انتظامی با این خبرنگار رفتار توهین آمیز همانند یک مجرم سابقه‌دار را داشتند و با اتهام سازی مبنی براینکه فیلمبرداری از اماکن نظامی! و مأمور قانون غیر قانونی بوده و شما به مأمورین شهرداری و همچنین ناجا نیز توهین کرده‌اید تلاش شد تا صدای اعتراض و حتی درخواست خبرنگار برای در جریان گذاشتن مسئولان رسانه خویش خاموش شود.

این درحالی بود که تهیه فیلم و خبر در ورودی سرای سعدالسلطنه رخ داده بود که نه تنها منطقه نظامی نیست، بلکه یک منطقه گردشگری است و مأموران شهرداری و نیروی انتظامی در آن محدوده با دو جوان دستفروش درگیر شده بودند.

به گفته خبرنگار ایسنا، مأموران نیروی انتظامی حین بازجویی ضمن توهین و تهمت و تکرار جملاتی از قبیل: زبانت را کوتاه می‌کنیم، کاری نمی‌توانی بکنی و به دنبال سندسازی بر علیه ناجا و شهرداری هستی، تلاش داشتند تا آنگونه که می‌توانند مانند یک مجرم سابقه‌دار یک خبرنگار را تحقیر کنند و این تنها گوشه‌‎ای از برخوردهای مامورین ناجا بوده است.

این در حالی است که از همان ابتدا و با توجه به اینکه هویت خبرنگار برای مأمورین کلانتری و شهرداری مشخص شده بود، گوشی و کارت خبرنگار ضبط شده و تا ساعت 13:45 دقیقه اجازه تماس با هیچ فردی به وی داده نشد.

بعد از پیگیری‌های تلفنی و حضور از طریق روابط عمومی فرماندهی انتظامی استان که حق را به خبرنگار ایسنا داده بود، بازهم مأموران کلانتری حاضر به پذیرش بازداشت غیرقانونی خبرنگار ایسنا نبودند و مدام با فریاد کشیدن و توهین اظهار کردند که تهیه خبر از صحنه درگیری غیرقانونی بوده است و حتی با ورود سردبیر ایسنا جهت پیگیری مسئله، این توهین‌ها و رفتار زننده متوقف نشد.

در پایان و بعد از سه ساعت و 15 دقیقه تلاش خبرنگار و همچنین سردبیر ایسنا و پیگیری تلفنی روابط عمومی ناجا، با دستور بازپرس کشیک، بعد از اینکه تصاویر از داخل گوشی خبرنگار پاک شد، خبرنگار نیز با امضاء تعهدی که حق نشر این فیلم را نخواهد داشت از کلانتری خارج شد.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد مطالعه و آموزش قانون گردش آزاد اطلاعات و نیز قوانین مربوط به فعالیت خبری و رسانه‌ای در کشور ضرورتی کتمان ناپذیر است و شایسته است مأموران نیروی انتظامی که تلاش وافری در جهت حفظ نظم و امنیت کشور دارند، در همراهی با خبرنگاران و نیز حفظ شأن آن‌ها حتی پس از هرسوءتفاهم یا بازداشتی تلاش نمایند.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جهت پیگیری برخوردهای ناشایست مأموران ناجا و رسیدگی به کتک زدن دست‌فروشان توسط مأموران شهرداری، آماده است تا فیلم این درگیری را دراختیار حفاظت فرماندهی انتظامی استان و حراست شهرداری قرار دهد و بدلیل احتمال هرگونه سوءاستفاده برخی رسانه‌ها از این درگیری شدید، از انتشار فیلم پرهیز می‌کند.
 
منبع/ ایسنا قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار