حفظ باغات سنتی قزوین در انتظار تأمین اعتبار
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین به تدوین طرح جامع مدیریت باغات قزوین از سوی شهرداری اشاره و اظهار کرد: سعی داریم با ایجاد تسهیلاتی امکان ورود گردشگر را به این باغ‌ها فراهم کنیم تا برای صاحبان آن‌ها نفع اقتصادی داشته باشد.
کد خبر: ۵۰۷۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۷ 11 October 2017
به گزارش تابناک قزوین شمسی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه باغات سنتی قزوین یکی از نقاط عطف این استان است، گفت: در سال‌های دور مساحت این باغات حدود 6 هزار هکتار بود اما در حال حاضر به حدود  هزار و 600 هکتار کاهش یافته است. باید سعی کنیم ضمن حفظ این باغات، مساحت آن‌ها را گسترش دهیم چون این باغ‌ها به‌عنوان یک رینگ (کمربند) سبز قزوین را در برگرفته است.

وی افزود: این باغ‌ها عمدتاً باغ پسته است و تعدادی هم درختان غیرمثمر در این باغات وجود دارد. پیش‌ازاین درختان پسته مرغوب بود و حفظ آن‌ها صرفه اقتصادی بالایی داشت ولی با محدود شدن منابع آبی سود اقتصادی وجهی ندارد و کسانی که باغات را حفظ کرده‌اند بر اساس علاقه شخصی بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بابیان اینکه این باغات در محدوده شهر قزوین قرار دارد و به‌عنوان اثر ملی ثبت‌شده و میراث فرهنگی متولی اصلی حفاظت از آن‌ها است، تشریح کرد: مالک باغ‌ها عمدتاً اشخاص حقیقی هستند و تا زمانی که باغات برای صاحبان آن‌ها آورد اقتصادی نداشته باشد حفظ آن‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد بود. ضمن اینکه با توجه به نزدیکی این باغات به شهر، صاحبان باغ‌ها می‌توانند با تغییر کاربری سود بسیاری به دست آورند.

شمسی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر باغ‌های سنتی قزوین بهره اقتصادی چندانی برای صاحبان آن‌ها ندارد و اگر این اراضی را تبدیل به کاربری مسکونی کنند می‌توانند آن‌ها را چندین برابر قیمت فعلی به فروش برسانند.

وی با اشاره به تصمیمات استانی به‌منظور ایجاد انگیزه برای باغداران اعلام کرد: شورای حفظ باغستان استان که به ریاست استاندار قزوین تشکیل می‌شود، تسهیلاتی را برای باغداران در نظر گرفته است. برای مثال به‌طور محدود اجازه ساخت اتاقک‌هایی در داخل باغ داده شد که قبلاً ممنوع بود.

شمسی‌پور تأکید کرد: مالکان نقش مهمی در حراست از باغات سنتی قزوین دارند و صرفاً فکر کردن به سود و صرفه اقتصادی از سوی مالکان باغ‌ها منصفانه نیست و با توجه به اثری که این باغ‌ها در حفظ سلامتی شهروندان قزوین دارند انتظار می‌رود مالکان مسئولیت اجتماعی را نیز در نظر بگیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین مطرح کرد: اخیراً پیش از سفر رئیس‌جمهور به استان قزوین پنج پروژه زیست‌محیطی برای استان تنظیم کردیم که یکی از آن‌ها مربوط به باغات سنتی قزوین بود که این موضوع نشانگر توجه به حراست از باغ‌های سنتی قزوین است. طی سفر رئیس‌جمهور به قزوین این طرح به تصویب رسید تا مراحل تأمین اعتبار طی شود.

به گزارش ایسنا، باغستان‌های سنتی قزوین به مجموعه باغ‌هایی گفته می‌شود، که نیمه جنوبی شهر قزوین را دربر گرفته است. طی سال‌های گذشته حفظ و حراست از این باغ‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات فعالان محیط‌زیست قزوین دنبال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار