بانوی مبتکر و مخترع ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا:
«سید رقیه جلالی» از مخترعان و مبتکران کشور گفت: از مسئولان انتظار داریم که در مسیر پیش روی مخترعان و کارآفرینان سنگ‌اندازی نداشته باشند، ما را در پشت در اداره‌ها و دفترها نگه ندارند و اگر حمایت مالی وجود ندارد، حداقل پروژه‌های خود را به سازمان‌ها و کارآفرینان داخلی بدهند تا تولیدات ملی راه بیافتد.
کد خبر: ۵۰۶۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹ 10 October 2017
به گزارش تابناک قزوین «سید رقیه جلالی» از مخترعان و مبتکران دوست دار طبیعت و محیط‌زیست که به‌تازگی اولین سیستم راکتور هوشمند خورشیدی تولید برق و تبدیل بخار به گرمایش در کشور را راه‌اندازی کرده است، در گفت‌وگو با ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: طرح سیستم راکتور خورشیدی با قابلیت ذخیره‌سازی انرژی خورشید به‌صورت هوشمند از طریق اشعه‌های آفتاب و ذخیره بخار 300 درجه کار می‌کند.

وی افزود: این راکتور خورشیدی قابلیت ذخیره 8 ماه گرمایش خورشید را دارد و بدون نیاز به انرژی فسیلی و گاز و نفت می‌تواند 4 ماه تأمین گرمایش در محیط‌هایی مانند گلخانه‌ها، ادارات، مجتمع‌های رفاهی و مسکونی را داشته باشد.

صاحب برند فلکمن در ایران و آلمان با اظهار امیدواری از اینکه در آینده نزدیک شاهد تجهیز تمامی هتل‌ها و بیمارستان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان قزوین به راکتور خورشیدی فلکمن ساخته‌شده در استان باشیم، گفت: سیستم‌های آب گرم خورشیدی با حداقل هزینه‌ای معادل 500 میلیون تومان در هتل‌ها می‌تواند آب گرم مصرفی و سیستم گرمایشی خود را تأمین کند تا هزینه‌ای بالاتر که می‌توانند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند.   

جلالی با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه حتی حمایتی معنوی هم از طرح نشده است، گفت: تاکنون یک میلیارد تومان به‌صورت شخصی برای این طرح هزینه کرده‌ام و هیچ حمایتی از سوی دولت برای این طرح نشده است.

مخترعان را در پشت درها نگه ندارید

این بانوی مبتکر ایرانی تصریح کرد: شاید تاکنون مسئولان از این طرح بی‌خبر بوده‌اند که امیدواریم در آینده شاهد حمایت از چنین طرح‌هایی باشیم.

مخترع اولین سیستم راکتور هوشمند خورشیدی تولید برق و تبدیل بخار به گرمایش در کشور اضافه کرد: از مسئولان انتظار داریم که در مسیر پیش روی مخترعان و کارآفرینان سنگ‌اندازی نداشته باشند، ما را در پشت در اداره‌ها و دفترها نگه ندارند و اگر حمایت مالی وجود ندارد، حداقل پروژه‌های خود را به سازمان‌ها و کارآفرینان داخلی بدهند تا تولیدات ملی راه بیافتد.

وی با اشاره به کیفیت بالای راکتورهای ساخته‌شده و دقت به کار گرفته‌شده در ساخت و طراحی آن تأکید کرد: تجاری‌سازی در راستای تولید ملی در صورت حمایت مسئولان میسر است تا به این وسیله بتوانیم سیستم خود را در کشور راه‌اندازی کنیم.

جلالی با اشاره به برخی حمایت‌های معنوی از سوی استانداری قزوین بیان کرد: تنها حمایت معنوی کوچکی از سوی استانداری در حال انجام است که انتظار حمایتی بیشتر از سوی مسئولان و دولتمردان برای حرکت‌های بیشتر در مسیر پیش رو را داریم.

بانوی مخترع ایرانی و دانش‌آموخته کشور آلمان یادآور شد: تنها اسمی از حمایت از سوی مسئولان مطرح است اما در عمل حمایتی تاکنون صورت نگرفته است درحالی‌که باید از مخترعان حمایت مالی و معنوی محکمی صورت بگیرد.

وی با ابراز تأسف از اینکه در حال حاضر مخترعان باید صدها بار برای دریافت کمکی از جانب مسئولان به دنبال دولت بدوند اما باید روند کار برعکس باشد، افزود: دولت پشتیبان مملکت خود نیست این در حالی است که باید پیگیر اختراعات مخترعان و پشتیبان آن‌ها بوده و خواهان شنیدن درد این نخبگان در جامعه باشد اما امروز دولت چنین همتی را برای شنیدن حرف دل مخترعان ندارد.

جلالی تصریح کرد: دوندگی‌های بی‌نتیجه موجب یاس در میان نخبگان می‌شود از این رو با هزینه شخصی اقدام به ساخت و راه‌اندازی این راکتور خورشیدی کرده‌ام چرا که اگر منتظر کمک مسئولان بودم تاکنون هیچ نتیجه‌ای دریافت نمی‌کردم.

عضو انجمن مخترعان کشور و صاحب 7 اختراع ثبت شده، در پایان خاطرنشان کرد: من عاشق کارم هستم و همین به من انرژی مضاعف می‌دهد تا در برابر سختی‌ها و عدم همکاری مسئولان دچار دل‌زدگی نشوم و کار و همت خود را متوقف نسازم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار