طارم سفلی از توابع شهرستان قزوین به عنوان دومین قطب تولید زیتون کشور از ظرفیتهای زیادی برخوردا ر است، اما با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می کند.
کد خبر: ۵۰۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 10 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا طارم به مرکزیت سیردان در 135 کیلومتری قزوین واقع شده و دومین تولید کننده زیتون کشور به شمار می رود که کیفیت و نوع آن زبانزد خاص و عام است.
این منطقه به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و همچنین آب و هوای مدیترانه ای، در گستره ایران زمین به عنوان قطب زیتون و سرزمین طلای سبز شناخته می شود.

** ضرورت صنعتی سازی فراوری زیتون
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان قزوین بر ضرورت صنعتی سازی فراوری زیتون تاکید کرد وگفت: اکنون بیشتر تولیدات زیتون طارم به صورت تازه خوری مصرف می شود، اما صنایع تبدیلی کوچک و خانگی این بخش به کمک دولت در حال تبدیل شدن به کارگاه های صنعتی هستند.
علی اکبری افزود: این صنایع کوچک و خانگی پارسال سه هزارو300 تن از محصولات زیتون را فراوری کرده اند که پیش بینی می شود امسال این رقم به سه هزارو 500 تن افزایش پیدا کند.
وی اظهار کرد: صنایع روغن کشی از نظر کمی و کیفی هیچ مشکل و کمبودی ندارند و در سال های کمبود میوه زیتون نیز با واردات این میوه از کشورهای دیگر، صنایع روغن کشی در این بخش فعال نگه داشته می شوند تا ازفرسودگی دستگاههای آنها جلوگیری به عمل آید.
اکبری ادامه داد: پارسال در صنایع بزرگ روغن کشی این منطقه 18 هزار تن فراوری زیتون و روغن کشی انجام شده که این رقم امسال به 20هزار تن افزایش می یابد.
وی افزود: روستاهای کلج و اورکن کرد از مناطق شاخص فراوری زیتون در منطقه به حساب می آیند که در فصل روغن کشی روزانه 20 تن زیتون در آنها فراوری می شود.

** توسعه باغ های زیتون و به کار گیری روش های نوین کشت
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین نیز در خصوص توسعه باغ های زیتون و به کار گیری روش های نوین گفت: دولت دستاوردهای مناسبی در این بخش داشته . کمک به توسعه ارقام روغنی به روش کشت متراکم با اجرای سامانه آبیاری قطره ای از بزرگترین دستاورد های دولت یازدهم در این بخش بوده است .
عباس آقاعلیخانی اضافه کرد: این ارقام از نهال های وارداتی تامین شده که می توان با همین روش کاشت یکهزار قطعه نهال را درپنج هکتار کشت کرد و عملکرد آن را بیش از 2 برابر باغ های سنتی افزایش داد.
وی بیان کرد: دولت در نظر دارد با بهره وری از اراضی شیب دار و کاشت این نهال ،طارم سفلی را به قطب اول تولید زیتون در کشور تبدیل کند که در مرحله اول پنج هزار هکتار از اراضی شیب دار بالای 250 متر از سطح دریا مشمول این طرح هستند و سالانه بیش از 300 تا 500هکتار توسعه باغ های زیتون در سال ، در برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گنجانده شده است که امسال بیش از 95 درصد آن محقق شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شهرستان قزوین دررابطه با پیشرفت طرح بهره وری از اراضی شیب دار که در مجموع در 6 مرحله انجام می شود، اظهار کرد: 40 درصد مرحله اول شامل آماده سازی زمین ها و حفر چاه ها انجام شده و به شرط تامین اعتبار تا سال 1400 تمامی 6 مرحله به اتمام خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: 9 هزار و 150 هکتار باغ زیتون در طارم سفلی شهرستان قزوین وجود دارد که بیش از شش هزار هکتار بارور است که پیش بینی می شود 20 هزار تن محصول از آن برداشت شود.
آقاعلیخانی بیان کرد:برداشت میوه سبز زیتون از اواخر شهریور ماه آغاز شده که بیشتر جنبه کنسروی دارد ، در حالی که برداشت زیتون روغنی با توجه به شرایط آب و هوایی به طور معمول از اواسط آبان ماه آغاز می شود.

** کمبود آب ؛ مهمترین مشکل زیتون کاران
بخشدار طارم سفلی نیز کمبود آب را بزرگترین مشکل کشاورزان زیتون کار استان قزوین دانست و گفت: نبود امکانات انتقال آب از رودخانه های شاهرود و قزل اوزن و همچنین سد منجیل مشکلاتی را ایجاد کرده است.
مرتضی کشاورز کلهر کمکهای شایان دولت در خصوص سامانه های آبیاری قطره ای باغ ها زیتون را یادآور شد و افزود: 85 درصد هزینه طرح های آبیاری نوین از طریق تسهیلات تامین می شود.
وی اضافه کرد: دولت 50 درصد هزینه ایجاد باغ های جدید و تهیه نهال را نیز به صورت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می دهد.
بخشدار طارم در خصوص اشتغالزایی توسعه باغ های زیتون بیان کرد: با ایجاد بازارچه بین راهی در کنار اتوبان قزوین-رشت تا سال 1400 حدود 500 نفر از افراد محلی به کار گمارده می شوند که طرح آن امید تازه ای در دل مردم منطقه ایجاد کرده است.
طارم سفلی دارای 153 روستا است که 101 روستا دارای سکنه می باشد و جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر در آن زندگی می کنند .
در این منطقه 52 روستای فصلی نیز وجود دارد که به طور معمول در پاییز و زمستان خالی از سکنه می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار