وجود دستفروشان در حاشیه راه ها که موجب توقف ناگهانی بعضی رانندگان و مسافران جهت خرید می شود، ضمن ایجاد مشکلات ترافیکی، گاهی حوادث ناگواری را نیز به دنبال دارد.
کد خبر: ۵۰۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵ 09 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، یکی از پدیده های چند سال اخیر که گاه به وقوع حوادث تلخ انجامیده؛ دستفروشی در حاشیه جاده ها و آزادراه های کشور است که هر روز شاهد افزایش آن هستیم.
این معضل خطرساز درحالی رو به افزایش است که براساس ضوابط جاده ای، فروش هرنوع کالا در حاشیه جاده ها، به خصوص آزادراه ها و بزرگراه ها ممنوع بوده و مسئولان ذیربط نیز موظف به برخورد با این موضوع هستند.
وجود این دستفروشان در حاشیه توقفگاه های جاده ای و در محل دریافت عوارضی آزادراه های قزوین علاوه بر ایجاد خطرهای احتمالی جانی، چهره ای زشت را به ورودی و خروجی های این استان و برخی شهرستان های آن از جمله تاکستان داده است.
یکی از این دستفروشان در ایستگاه عوارضی آزادراه قزوین-رشت به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به اینکه برخی دلالان، محصولات کشاورزی ما را با قیمت بسیار پایین می خرند از این رو مجبوریم تا محصول خود را به صورت مستقیم عرضه کنیم.
عباس رحمانی ادامه داد: برای فروش انگور باغ خود مکانی را در این عوارضی به خود اختصاص داده ام تا علاوه بر فروش محصولات خود سود بیشتری را کسب کنم.
جوان دستفروش دیگری که در همان محل و چندمتر آن سوتر اقدام به فروش پسته می کرد به خبرنگار ایرنا گفت: برای فروش محصول خود اگر مغازه ای کرایه کنیم باید هزینه زیادی پرداخت نمایم که به هیچ عنوان برایم امکان پذیر نیست.
علی رضوانی اضافه کرد: سود حاصل از فروش پسته در جاده بدون شک بسیار بیشتر از شهر است چرا که مسافران از آن استقبال می کنند و برای این منظور به عوارضی آزادراه قزوین - رشت آمده ام.
وی در پاسخ به این سئوال که فروش محصولات شما ممکن است جان خود و مسافرانی را که اقدام به خرید می کنند به خطر بیندازد، گفت: شما بگویید که باید چه کنیم تا یک لقمه نان حلال برای فرزندانمان به دست بیاوریم؟
یکی دیگر از فروشندگان که از بردن نام خود امتناع کرد، گفت: چند هفته پیش 2 دستفروش در این مکان براثر برخورد با یک دستگاه خودرو سواری جان خود را از دست دادند که هر 2 متاهل و دارای فرزند نیز بودند.
وی اضافه کرد: باور کنید همه دستفروشان حاشیه راه ها از سر ناچاری و نداشتن سرمایه اقدام به این کار خطرناک می کنند.
به گفته وی، متولیان در صورت اختصاص دادن مکان هایی مناسب برای فروشندگان در حاشیه راه ها، بدون شک خدمت بزرگی را در حق این قشر و خانواده های آنان می کنند و این موضوع می تواند از ایجاد حوادث این چنینی جلوگیری کند.

**یک راننده اتوبوس: فعالیت دست فروشان در آزادراه ها بسیار خطرساز است
یک راننده اتوبوس بین شهری نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا فعالیت دستفروشان در آزادراه ها را بسیار خطرساز عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که در طول جاده ها با آن روبرو هستیم وجود دستفروشانی است که به محض توقف داخل اتوبوس آمده و اقدام به فروش کالای خود می کنند و یا اینکه در حاشیه راه ها توقف کرده و محصولات خود را برای فروش عرصه می کنند که این کار آنان با توقف ناگهانی سواری های عبوری همراه بوده و ادامه حرکت را برای ما و سایر خودروها خطرآفرین می کند.
علی آذری که از تبریز به مقصد تهران در حرکت بود، یادآور شد: این در حالی است که تاکنون شاهد کشته یا مجروح شدن برخی از این دستفروشان در حاشیه راه ها بوده ام.
وی با انتقاد از مسئولان راهداری استان قزوین، گفت: در بسیاری از استان ها از جمله گلستان و خراسان رضوی، ماموران راهداری و حمل و نقل جاده ای که خود متولی جاده ها هستند با همکاری پلیس راه جهت ایجاد و برقراری امنیت راه ها اقدام به برچیدن بساط دستفروشان حاشیه راه ها کرده اند اما این کار در قزوین تاکنون صورت نگرفته است.

**مدیرکل راه و شهرسازی قزوین: برخورد با دستفروشان آزادراه ها به همکاری پلیس، دستگاه قضا و راهداری نیاز دارد
در همین ارتباط مدیرکل راه و شهرسازی قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: به لحاظ قانونی تردد افراد پیاده و توقف آنان در حاشیه راه ها، به خصوص آزادراه ها و بزرگراه ها ممنوع است.
مسعود حق لطفی ادامه داد: در چند سال گذشته و به لحاظ وضعیت معیشتی برخی خانوارها، بعضی افراد اقدام به فروش محصولات و کالاهای خود در حاشیه راه ها و حتی عوارضی آزادراه های استان کرده اند که این مساله باعث ایجاد چالش جدی در ایمنی راه های استان شده است.
حق لطفی ادامه داد: برخورد با این مساله به دستور صریح دستگاه قضا و همکاری مستمر پلیس با راهداری احتیاج دارد تا از این پس ما شاهد وقوع تصادف های احتمالی و از بین رفتن جان مسافران خریدکننده از دست فروشان و افرادی که برای فروش کالاهای خود مجبور به حضور در حاشیه راه ها شده اند، نباشیم.

** مرگ 2 دستفروش حاشیه آزادراه های استان به دلیل بی احتیاطی
رئیس پلیس راه استان قزوین نیز در این رابطه یادآور شد: برابر ماده چهار قانون راه و راه آهن، توقف هر وسیله نقلیه در حاشیه آزادراه ها ممنوع بوده و در صورت برخورد هر وسیله نقلیه دیگر با آنها، راننده برخورد کننده مقصر نخواهد بود.
سرهنگ نصرالله بیگلری با اشاره به اینکه وجود دستفروشان در حاشیه راه ها در شب که رانندگان با کاهش دید نیز روبرو هستند بسیار خطرناک است، افزود: ماه گذشته متاسفانه به دلیل بی احتیاطی در برخورد یک دستگاه سواری با 2 دستفروش حاشیه راه در آزادراه قزوین - رشت منجر به فوت هر 2 نفر شد.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی که شاهد افزایش آنها در حاشیه راه های استان هستیم، نیازمند ورود مسئولان دستگاه قضا و عوامل راهداری و حمل و نقل جاده ای هستیم.
خبرنگار ایرنا در این رابطه با مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین نیز تماس گرفت که وی حاضر به انجام مصاحبه در این رابطه نشد.
با این حال، معضل دستفروشان جاده ای در استان قزوین در آزادراه ها و جاده های اصلی استان از جمله تاکستان - زنجان و قزوین-رشت همچنان به قوت خود باقی بوده و حتی رو به افزایش است و تاکنون نیز هیچ اقدامی نیز از سوی متولیان از جمله اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در این ارتباط صورت نگرفته است.
از این سو جا دارد تا با توجه به اهمیت این موضوع و افزایش روزافزون این پدیده خطرساز، دستگاه قضا با همکاری پلیس راه وارد کار شده و با توجه به اینکه علاج واقعه باید پیش از وقوع آن گرفته شود، اقدام های اساسی در این رابطه صورت بدهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار