استاندار قزوین از باغستان سنتی قزوین به عنوان دارایی ارزشمند استان و متعلق به همه نسل ها یاد کرد و گفت: کسی به بهانه مالکیت نمی تواند هرگونه که خواست در این مجموعه رفتار کند.
کد خبر: ۵۰۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳ 09 October 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا، عبدالمحمد زاهدی شنبه شب در نشست ستاد ساماندهی باغستان سنتی قزوین افزود: باید همه در راستای حفظ و احیای باغستان سنتی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه از گذشته های دور حیات شهر قزوین تا حدود زیادی به وجود باغستان سنتی وابسته بوده است،ادامه داد: مشکل اساسی در زمینه باغستان تعیین متولی امر آن است و در این راستا باید ابتدا متولی حفظ و حراست از باغستان در شکل یک ساختار و سازمان مشخص شده و وظیفه هر دستگاه اجرایی در این زمینه معلوم شود.
استاندار قزوین با اشاره به غیر قانونی بودن فعالیت سازمان باغستان های شهرداری قزوین، افزود: در حال حاضر این سازمان تعریف قانونی ندارد و مشخص کردن یک تشکیلات قانونی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات و دغدغه باغداران در حفظ و نگهداری باغستان سنتی و مقرون به صرفه نبودن نگهداری آنها، تاکید کرد: ایجاد علاقه و انگیزه مختصر اقتصادی برای مالکان باید وجود داشته باشد تا همکاری آنها برای حفظ این مجموعه را جلب کنیم.
زاهدی با بیان اینکه به گفته مسئولان ذیربط و باغداران، مشکل باغستان سنتی 16 سال بدون حل باقی مانده است، افزود: نه دولت و نه باغداران به تنهایی قادر به حل مشکلات پیچیده این مجموعه نیستند بلکه ضروری است با کمک مشاوران متخصص، که دغدغه هر 2 طرف را لحاظ می کنند، در این خصوص تصمیم های درستی گرفته شود.
وی، ایجاد ارتباط منطقی بین شهر و باغستان و تسهیل در رفت و آمدها که تا حدودی مسائل امنیتی مربوط به این مجموعه را مرتفع خواهد کرد، خواستار شد و افزود: مهم ترین نیاز باغستان سنتی ابتدا آب و ایجاد راه دسترسی و سپس امنیت است که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.
زاهدی خاطر نشان کرد: هر نوع ساخت و ساز در این باغستانها باید با مصالح خاص طبیعی و زیبا انجام شود تا هماهنگی و هارمونی لازم را با طبیعت به دنبال داشته باشد.
استاندار قزوین یاد آور شد: تمام مدیران مرتبط با این موضوع و مشاور طرح باید با یک رویکرد متمرکز نسبت به صیانت از باغستان سنتی و جلوگیری از تخریب آن گام بردارند.

**برای حفظ باغستان سنتی قزوین باید امتیازهای ویژه به باغداران داد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: برای حفظ و نگهداری باغستانهای سنتی قزوین باید امتیازهای ویژه به باغداران داد.
علی فرخزاد افزود: عمده مشکلات باغستان قزوین تامین آب جهت آبیاری، ساخت راه جهت تردد و ایجاد فضای امن برای باغداران می باشد.
وی اظهار کرد: باغستان سنتی به عنوان یکی از نمادها و شاخص های شهر قزوین محسوب می شود و از این حیث از اهمیت بالایی برخوردار است.
فرخزاد با بیان اینکه حفظ و نگهداری باغستان سنتی در قزوین برای باغداران با روش سنتی مقرون به صرفه نیست،ادامه داد: یکی از راههای حفظ این مجموعه ایجاد علاقه و انگیزه در باغداران است چرا که عامل انگیزشی برای نگهداری باغ از طرف باغداران وجود ندارد و در این زمینه تدابیر لازم باید اتخاذ شود.
این مسئول خاطر نشان کرد: یکی از عوامل انگیزشی برای باغداران می تواند اعطای مجوز ایجاد اتاقک در باغ های بالای پنج هزار متر و با توجه به شرایط اقلیمی باشد.
وی با بیان اینکه باغستان سنتی پنج درصد از مجموعه باغ های استان را تشکیل می دهد که حفظ و احیای آن امری ضروری و حیاتی است،اضافه کرد: امروز شاهدیم که حداکثر 2هزار و 500 هکتار از باغستان سنتی قزوین باقی مانده و بخش زیادی از آن در سال های گذشته تخریب شده است.
فرخزاد آتش سوزی را یکی از دلایل از بین رفتن بخشی از باغستان سنتی دانست و افزود: هر سال به دلیل آتش سوزی این باغ ها به علت هرس نکردن حدود ۱۰ تا ۲۰ هکتار از درختان این مجموعه بین می رود.

**باغستان‌ سنتی هویت و شناسنامه قزوین است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز در این نشست گفت: باغستان‌ سنتی قزوین هویت و شناسنامه قزوین است.
محمدعلی حضرتی افزود: باغستان‌ سنتی علاوه بر زیبایی که به شهر قزوین داده است، این شهر را از بسیاری آسیب‌های زیست محیطی در امان نگه داشته است.
وی افزود: حفظ باغستان سنتی قزوین با احیای کاربری های آن به عنوان هویت تاریخی شهر باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا این میراث ارزشمند بیشتر از این آسیب نبیند.
حضرتی با اشاره به اینکه ثبت باغستان‌ سنتی قزوین در سطح ملی انجام شده و در حال حاضر بحث ثبت جهانی این اثر طبیعی و تاریخی مطرح است که مستندات آن در حال آماده‌سازی می باشد، اظهار کرد: باید این میراث گران بهای طبیعی که توسط اجدادمان به ما ارث رسیده را به خوبی حفظ کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با اشاره به اینکه اهمیت تاریخی و فرهنگی باغات سنتی قزوین بر کسی پوشیده نیست، افزود: باغستان سنتی قزوین از دوران ساسانی باقی مانده و نباید فراموش کنیم که سنت احداث باغشهر یکی از سنت‌های معماری و شهرسازی ایرانی می باشد که پیش از اسلام بوده و بعد از آن نیز ادامه پیدا کرده است.
حضرتی‌ با اشاره به ضوابطی که در طرح حفظ و احیای باغستان‌های سنتی مورد قرار گرفته است، ادامه داد: شناسایی مشکلات و نیازهای باغداران، نبود وجود مسیرهای دسترسی، دشواری دستیابی به قطعات، خرابی نهرها به ویژه نهرهای بالادستی و کمبود آب در فصول آبیاری، آتش‌سوزی، نبود امنیت در محدوده‌ها، دشواری استفاده از ماشین‌آلات باغبانی و فقدان آب آشامیدنی و برق از جمله مواردی است که از سوی مهندسان طراح پروژه حفظ و احیای باغستان‌ها مطرح شده است.
حضرتی همچنین گفت: باغستان سنتی قزوین در حقیقت تداوم بافت تاریخی قزوین است و هیچ باغستانی در کشور وجود ندارد که به اندازه باغستان سنتی قزوین در حیات فرهنگی-اجتماعی یک شهر تاثیر گذار بوده باشد.
شهر قزوین دارای 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتی است که جنوب، شرق و غرب این شهر را احاطه کرده اند.
در دهه های اخیر بخش زیادی از باغستان سنتی قزوین به دلیل توسعه شهر تخریب و نابود شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار